English

قوه قضاییه به تخلفات احتمالی انتخابات نگاه پیشگیرانه دارد

سخنگوی قوه قضائیه درباره ارسال گزارش تخلفات انتخاباتی به ستادها و ضابطین در روزهای پیش از انتخابات گفت: ما به آن روزی نگاه می‌کنیم که به برکت همدلی و هم افزایی برسیم به مرحله‌ای که ورودی به عنوان تخلف نداشته باشیم.

قوه قضاییه به تخلفات احتمالی انتخابات نگاه پیشگیرانه دارد
به گزارش خبرگزاری موج

، ستایشی سخنگوی قوه قضائیه درباره ارسال گزارش تخلفات انتخابات به ستادها و ضابطین در روزهای پیش از انتخابات گفت: ما به آن روزی نگاه می‌کنیم که به برکت همدلی و هم افزایی برسیم به مرحله‌ای که ورودی به عنوان تخلف نداشته باشیم. باید کارها را به سمت پیشگیری ببریم (با آگاهی و انظار دادن و توجه دادن به موازین قانونی) تا تخلفات را کم کنیم.

وی در ادامه افزود: در صورت تخلف، تعبیه شعب ویژه رسیدگی به این جرایم در مراحل مختلف پیش بینی شده است؛ رسیدگی‌ها تخصصی و با فوریت و دقت است. این موجب می‌شود وقتی جرمی واقع شود سریع‌تر رسیدگی شود و ما به نقطه تجلی عدالت برسیم. باید ورودی و آمار تخلفات کم و مشارکت حداکثری باشد؛ انشاءلله آن روز در همین انتخابات باشد.

سخنگوی قوه قضائیه درباره تخلفات در فضای مجازی و سازوکارها برای رعایت عدالت حاکمیتی اظهار داشت: قانون‌گذار در قانون اخیرالتصویب نکات خوبی را در حوزه فضای مجازی مطرح کرده است؛ تارنماهای مشخص کرده که بایستی دقیقاً ارتباطشان با فردی که تبلیغات می‌کند، مشخص باشد.

ستایشی ادامه داد: اقدامات مؤثری در قانون جرایم رایانه‌ای انجام داده ایم، بحث مقابله با جرایم در فضای مجازی انجام شده و لوایحی تقدیم دولت شده است. در ذیل ستاد مرکزی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی کمیته‌ای تحت عنوان پیشگیری از جرایم انتخاباتی در فضای مجازی به صورت ویژه در نظر گرفته شده است که با ترکیب نمایندگان عالی دستگاه‌های ذی مدخل در این مورد هستند.

وی با تاکید بر اینکه این‌ها مقدمات مبادرت به آگاه سازی، توجیه، ارشاد و اقناع نامزدها می‌کنند و آن‌ها را به قوانین و مقررات انتخاباتی توجیه می‌کنند؛ البته جهل به قانون رافع مسئولیت نیست، گفت: مدیران پایگاه‌ها، کانال‌های خبری و تأثیرگذار در سراسر کشور نسبت به قوانین و مقررات برای آن‌ها تبیین و تفهیم شده است. اعمال قانون مطبوعات نسبت به نشریات الکترونیک نظارت و کنترل صورت می‌گیرد و پیگیری می‌شود؛ پالایش مصادیق مجرمانه مرتبط با انتخابات در فضای مجازی صورت می‌گیرد.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین با اشاره به نگاه دستگاه قضا در انتخابات ادامه داد: در مقوله انتخابات نگاه دستگاه قضا نگاه پیشگیری است؛ یعنی پیشگیری از وقوع جرم و سالم‌سازی فضای رقابت براساس اصول رقابت حداکثری و پرهیز از ذهنیت‌سازی‌های کاذب در افکار عمومی است. قوه قضائیه به دنبال این است که بین نامزدها و هوادارانشان از یک سو و مردم از سوی دیگر اعتماد دو سویه و متقابل ایجاد کند.

ستایشی اضافه کرد: همین اعتماد باعث ارتقا حس مشارکت مدنی می‌شود. اعتمادسازی ارزش‌های بالایی در آن است. انتخابات مظهر اراده ملی و تجلی مردم‌سالاری دینی است؛ اگر مورد تاخت و تاز قرار بگیرد و فرایند مخدوش شود به مشارکت عمومی مردم و سرنوشت آینده کشور اثر می‌گذارد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: قوه قضائیه آن سهمی که دارد با تمام امکان و ظرفیت و با اعتقاد و عزم راسخ در خدمت مردم است و تمام تلاشمان این است که به صورت مؤثر، قوی و پیشگیرانه در این موضوع وارد شویم و مانع تخلفات باشیم. قوه قضائیه تلاش می‌کند بسترهای مشارکت‌ساز و اعتمادآفرین را به گونه‌ای فراهم کند که فضای عمومی کشور از حیث رقابت، سلامت بسترهای مشارکت و امنیت به سمت فضای مطلوب پیش برود.

وی ادامه داد: اگر در این مسیر ببینیم کسانی می‌خواهند در این قضیه تخدیش کنند با شدت و مطابق موازین قانونی با این افراد (که می‌خواهند دقت اصلح مردم را مخدوش کنند) برخورد قانونی می‌کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه