English

وزیر علوم:

باید به دنبال شهر دانا باشیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ابراز داشت: باید به دنبال شهر دانا باشیم. وقتی می‌گوییم شهر هوشمند، تمام انرژی ما به سمت استفاده از تکنولوژی متمرکز می‌شود تا بهره‌وری و آسایش شهروندان تأمین شود. ولی وقتی می‌گوییم شهر دانا، عقل در کنار علم قرار می‌گیرد و توجه به علوم انسانی و دینی مهم می‌شود.

باید به دنبال شهر دانا باشیم
به گزارش خبرگزاری موج

، محمدعلی زلفی‌گل در دومین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان «انقلاب صنعتی چهارم و صنعت شهر هوشمند» اظهار داشت: هوشمندی را نه در حوزه شهر بلکه در کل زندگی ببینیم. هم ابعاد فردی و هم ابعاد اجتماعی را در رابطه با هوشمندی بررسی کنیم.

وی افزود: البته بهتر است به جای هوشمند از واژه دانا استفاده کنیم، ممکن است افرادی هوشمند باشند ولی دانا نباشند.

زلفی گل تأکید کرد: اینکه انسان از هوش‌اش چگونه استفاده کند که مؤثرتر باشد خیلی مهم است. دانا به کسی گفته می‌شود که هم علم دارد و هم عقل. شهر دانا هم یعنی هم عقل دارد هم علم.

وزیر علوم گفت: عقل یعنی استفاده از تجربه و پیشگیری. یعنی به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که برای ما مشکلی پیش نیاید.

وی افزود: علم یعنی برطرف کردن نیازها، افزایش دارایی‌ها، ثروت، امنیت، سلامت، آسایش، آرامش، به کسی که هم عقل داشته باشد هم علم دانا گفته می‌شود. پس باید به دنبال شهر دانا باشیم. وقتی می‌گوییم شهر هوشمند، تمام انرژی ما به سمت استفاده از تکنولوژی متمرکز می‌شود تا بهره‌وری و آسایش شهروندان تأمین شود. ولی وقتی می‌گوییم شهر دانا، عقل در کنار علم قرار می‌گیرد و توجه به علوم انسانی و دینی مهم می‌شود.

وزیر علوم گفت: در شهر هوشمند بیشتر نظارت و کنترل بیرونی مدنظر است ولی در شهر دانا کنترل‌های درونی، اعتقاد، ادب، ‌ایمان، وجدان، انصاف، معرفت، مروت، مدارا در کنار کنترل بیرونی و تکنولوژی مدنظر است.

وی گفت: باید بین آرامش و آسایش فرق بگذاریم، شاید خروجی تکنولوژی برای انسان آسایش باشد ولی آرامش در نتیجه کاربرد رشته‌های علوم انسانی و دینی حاصل می‌شود. اینکه چگونه از این. تکنولوژی استفاده کنیم برای ما آرامش ایجاد کند. زندگی هوشمند بخش‌های مختلف دارد و شامل فرهنگ، سیاست و اجتماع هوشمند می‌شود و بحث مهمی است. من توصیه می‌کنم در رویدادهای بعدی از دانشمندان علوم انسانی و دینی و هنر استفاده شود. همایش‌ها باید جامع الاطراف باشد و همه ابعاد موضوع بررسی شود.

وزیر علوم برگزاری چنین رویدادهایی را نشانه پیوند بیشتر دانشگاه و صنعت عنوان کرد و گفت: بهترین محل سرمایه‌گذاری علم و دانشگاه‌ها هستند و یک ریال سرمایه‌گذاری در این حوزه در آینده ده‌ها برابر بازدهی خواهد داشت.

زلفی‌گل با قدردانی از افزایش ارتباط صنعت و دانشگاه و برگزاری رویدادهای دانش‌بنیان در دوره جدید وزارت صمت، از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست این رویدادها در قالب یک نظام و شیوه رسمی ثبت شود تا ماندگار باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه