English

وزیر علوم:

منتشر شدن مقالات علوم انسانی ایران در نمایه‌های جهانی تشویق شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ابراز داشت: معاونت پژوهشی وزارت علوم با همکاری صاحبنظران دانشگاهی، راهکارهای تشویقی افزایش مقالات علوم انسانی ایران در نمایه‌های جهانی را تدوین کند.

منتشر شدن مقالات علوم انسانی ایران در نمایه‌های جهانی تشویق شود
به گزارش خبرگزاری موج

محمدعلی زلفی‌گل روز شنبه در شورای راهبری موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، این موسسه را مغز و قلب علم و فناوری ایران و جهان اسلام دانست و تاکید کرد: هر چقدر از این موسسه حمایت کنیم، کم است و جا برای حمایت بیشتر دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست بر بررسی کارشناسی و تخصصی آثار و پیامدهای استفاده از هوش مصنوعی در مقالات علمی توسط موسسه پایش علوم و فناوری تاکید و از مدیران این موسسه خواست در مجامع و گردهمایی‌های آیسسکو (سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ) حضور موثر داشته باشند.

 

حمایت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سامانه «نان»

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست، گفت: اگر موسسه پایش علوم و فناوری و پایگاه استنادی جهان اسلام فقط ارزیابی و رتبه‌بندی مجلات را برعهده داشته باشد مجلات ما رشد نمی‌کنند. راه اندازی سامانه نان یک ضرورت بود و برای تکمیل فعالیت آن پیشنهاد می‌کنم برای سایر دستگاه‌های اجرایی و سازمان ها نیز امکان طرح نیاز در سامانه ایجاد شود. امکان نیازهای کشور به صورت موضوعی مانند موضوع مسائل خانواده و آسیب‌های اجتماعی جامعه نیز در سامانه نان ایجاد شود.

عبدالحسین خسروپناه گفت: به مقالات علمی اثر بخش که برای پاسخ به نیاز دستگاه‌های اجرایی در سامانه نان منتشر می شود و نیاز دستگاه را برطرف می کند امتیاز بیشتری داده شود.

خسروپناه با اشاره به اینکه در ۱۰ سال اخیر ۷۰ کرسی نظریه پردازی و نوآوری و ۷۰۰۰ کرسی ترویجی در کشور برگزار شده است، گفت: بهتر است کرسی‌های نظریه‌پردازی و ترویجی نیز در زیر مجموعه سامانه نان قرار بگیرد.

 

ارزیابی بهره‌وری پژوهشی دانشگاه‌ها

رئیس موسسه پایش علوم و فناوری و پایگاه استنادی جهان اسلام در گزارشی با اشاره آغاز فعالیت رسمی این پایگاه از سال ۱۳۷۸ گفت: پس از وب آو ساینس و اسکوپوس، پایگاه استنادی جهان اسلام سومین پایگاه دنیاست.

سیداحمد فاضل‌زاده تاکید کرد: چراغ راه فعالیت ما در این مرکز فرمایشات مقام معظم رهبری برای حفظ مرجعیت علمی در دنیا و حل مشکلات کشور است و در این دو سال از حمایت جدی دولت و وزیر علوم برخوردار بودیم.

فاضل زاده افزود: اساسنامه جدید موسسه در اسفندماه سال ۱۴۰۱ تصویب شد و ارکان فعالیت در ۴ معاونت پژوهشی، دیپلماسی، اداری و مالی و فناوری دنبال شد و در کنار هیات امنا، شورای راهبری و کمیته اجرایی کشورهای اسلامی در موسسه ایجاد شد.

رئیس موسسه پایش علوم و فناوری و پایگاه استنادی جهان اسلام گفت: جمعیت ایران یک درصد دنیاست ولی دو درصد تولید علم جهان را بر عهده داریم، کل کشورهای اسلامی حدود ۸ الی ۱۰ درصد تولید علم دنیا را انجام می‌دهد و از کل تولید علم کشورهای اسلامی حدود ۱۸ الی ۲۰ درصد به ایران و ترکیه اختصاص دارد.

فاضل زاده گفت: هم اکنون در وب آو ساینس ۱۷ و در اسکوپوس ۱۵ هستیم و در برنامه هفتم توسعه هم رسیدن به جایگاه ۱۴ دنیا هدف‌گذاری شده است. تخمین این است که محققان ایرانی سالانه بین ۷۰ الی ۸۰ هزار مقاله علمی در دنیا منتشر می‌کنند و در پایگاه جهان اسلام هم حدود ۷۰ هزار مقاله ایرانی منتشر می شود به عبارتی تولید علم ایران سالانه ۱۵۰ هزار مقاله علمی به زبان‌های مختلف است.

وی گفت: از سال گذشته، تعدادی شاخص مثل سرانه مقالات به نسبت اعضای هیات علمی، تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و شاخص های کیفی هم تعریف کردیم و رتبه دانشگاه ها را استخراج کردیم. در تیرماه سال جاری در شورای عتف مصوب شد پنچره واحد نظام علم و فناوری ایجاد شود که طبق آن سکوی نظام ایده ها و نیازها نان به عنوان پنچره واحد نظام علمی و فناوری تلقی می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه