English

وضعیت بازار کار پرستاری در ایران چگونه است؟

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: عموماً محاسبات بر اساس نسبت پرستار به تخت است، پرستاری حرفه‌ای ما به تخت ۹ دهم است. یعنی به ازای هر یک تخت بیمارستانی، ۹ دهم پرستار و گروه پرستاری ما ۱.۲ دهم، استاندارد کشوری ما ۱.۸ دهم است اگر ۱.۲ دهم را با ۱.۸ دهم مقایسه کنیم، کمبود پرستار یا کمبود گروه پرستاری مشخص خواهد شد.

وضعیت بازار کار پرستاری در ایران چگونه است؟

به گزارش خبرگزاری موج، عباس عبادی، در برنامه سلام تهران، گفت: طبق سه فرمول، نسبت پرستار به تخت، نسبت به جمعیت و تعداد پرستار به پزشک، در کشورمان بیشترین استفاده‌ای که از پرستار می‌شود در حوزه درمان است. در حالی که در سایر کشورها از پرستاران در حوزه پیشگیری و بهداشت هم استفاده می‌شود.

وی افزود: عموماً محاسبات بر اساس نسبت پرستار به تخت است، پرستاری حرفه‌ای ما به تخت ۹ دهم است. یعنی به ازای هر یک تخت بیمارستانی، ۹ دهم پرستار و گروه پرستاری ما ۱.۲ دهم، استاندارد کشوری ما ۱.۸ دهم است اگر ۱.۲ دهم را با ۱.۸ دهم مقایسه کنیم، کمبود پرستار یا کمبود گروه پرستاری مشخص خواهد شد.

عبادی ادامه داد: در سه مرحله باید این پدیده را بررسی کنیم بخش اول بحث تربیت است که ما سالانه با توجه به کمبودی که گفتم سال گذشته ۸ هزار و ۸۰۰ نفر جذب دانشجوی رشته پرستاری داشتیم با احتساب اتاق عمل و هوشبری تقریباً ۱۱ هزار نفر، در سال جاری بالغ بر ۱۰ هزار نفر رشته پرستاری با احتساب اتاق عمل و هوشبری نزدیک به ۱۴ هزار نفر جذب دانشجو در گروه پرستاری داشتیم.

وی در پاسخ به این سوال که همه فارغ التحصیلان وارد بازار کار می‌شوند، گفت: بازار آمادگی جذب همکاران ما را دارد ماهیت حرفه‌ای، چون عموماً بانوان از این رشته بیشتر استقبال می‌کنند در حال حاضر شاغلین ما ۷۵ تا ۷۶ درصد خانم‌ها که طبیعتاً در جذب دانشگاهی هم استقبال بانوان بیشتر است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در همین زمینه افزود: منتهی آیا اینکه بانوان همه مایل به اشتغال و ادامه کار بعد از فارغ التحصیلی هستند در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر این تمایل به لحاظ چه ذهنی و چه به لحاظ فرهنگی در بانوان کم است. دوم اینکه خیلی از فارغ التحصیلان ممکن است در محل زندگی اگر کار پیدا نکنند نیاز باشد در شهر دیگری جذب و استخدام باشند این تمایل از طرف بانوان کمتر است ترجیح شان این است که در محل زندگی شان شغل داشته باشند.

عبادی با عنوان این مطلب که جنس کار در حرفه پرستاری سخت و طاقت فرسا است، ادامه داد: پرستاران، بیشترین حضور در بیمارستان‌ها را دارند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه