English

رئیس دستگاه قضا:

اگر اصول پدافند غیرعامل در متروپل لحاظ می‌شد، خسارت کمتری به‌وجود می‌آمد

رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: در اتفاق متروپل، چنانچه اصول ناظر بر پدافند غیرعامل به‌طور دقیق و کامل لحاظ شده بود، قطعا از ابعاد خسارت به بار آمده، کاسته می‌شد.

 اگر اصول پدافند غیرعامل در متروپل لحاظ می‌شد، خسارت کمتری به‌وجود می‌آمد

به گزارش خبرگزاری موج، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای طی سخنانی در مراسم بزرگداشت روز آتش‌نشان که در مجموعه ۱۲ هزار نفری آزادی و با حضور آتش‌نشانان و خانواده‌های آنها برگزار شد، ضمن تبریک ایام ولادت با سعادت نبی‌اکرم (ص) اظهار  کرد: خداوند متعال را سپاسگزارم که این توفیق را پیدا کردم تا در کنار شما آتش‌نشانان و خانواده‌های گرامی‌تان باشم.

رئیس قوه قضائیه با تبیین و تشریح نقش شهرداری‌ها در توسعه عمران و آبادانی و ایمن‌سازی ‌و هرآنچه به آرامش و آسایش شهروندان مرتبط می‌شود و همچنین نقشی که شهرداری‌ها در مباحث ناظر بر فرهنگ‌سازی و امور معنوی دارند، گفت: یکی از زیرمجموعه‌های شهرداری، آتش‌نشانی است که جایگاه ممتازی در مباحث مرتبط با ایمن‌سازی و آسایش و آرامش شهروندان دارد. بر همین اساس، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، روزی را به‌نام روز آتش‌نشانی نام‌گذاری کرد.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با برشمردن و تشریح مؤلفه‌ها و ویژگی‌های سازمان آتش‌نشانی و آتش‌نشانان گفت: یکی از مهم‌ترین ارکان در کار آتش‌نشانی، نیروی انسانی است؛ بحمدالله آتش‌نشانان ما از عنصر مهارت، شجاعت و دلسوزی برخوردارند و مهم‌تر از این‌ها، آماده ایثارگری و جانفشانی برای نجات جان هموطنان و هم‌نوعان خود هستند.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: پس از عامل نیروی انسانی، مبحث اهمیت تجهیزات کافی و به‌روز در آتش‌نشانی مطرح است؛ دستگاه‌ها و مسئولان ذی‌ربط در کشور باید نهایت اهتمام و تدابیر خود را در جهت تجهیز مستمر ابزار و وسایل آتش‌نشانی به‌کار گیرند؛ باید به‌گونه‌ای تدبیر شود که  برای امدادرسانی به مردم در هر حادثه‌ای و با هر وسعتی آمادگی داشته باشیم.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: پیش‌بینی حوادث غیرمترقبه و برخورداری از آمادگی مستمر برای مقابله با این حوادث، مقوله بسیار با اهمیتی است؛ ممکن است در منطقه‌ای طی سالیان متمادی سیل یا زلزله به وقوع نپیوسته باشد، این امر نباید ما را به این فرض برساند که دیگر سیل و زلزله‌ای در آن منطقه رخ نخواهد داد، بلکه باید برای مواجه شدن با هر گونه شرایطی در هر زمانی از آمادگی برخوردار باشیم.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در کار خطیری مانند آتش‌نشانی، عنصر زمان از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین باید تمام تدابیر را اتخاذ کنیم تا موعد رسیدن آتش‌نشانان و نیروهای امدادی به محل حادثه یا سانحه، در کمترین زمان ممکن انجام شود؛ در همین راستا باید به‌گونه‌ای تدبیر شود که در برخی مناطق و نقاط که امکان امدادرسانی زمینی میسر نیست، مقدمات امداد هوایی تمهید شود و مسیرها به‌گونه‌ای تعبیه شود که سرعت رسیدن آتش‌نشانان به محل وثوع حادثه، به شکل محسوسی تقلیل یابد.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به اهمیت مقوله پیشگیری گفت: باید تمام تدابیر و اقدامات تمهید و اتخاذ شود تا اصل پیشگیری از حوادث، همواره مقدم باشد؛ در این راستا، تمامی قوا و دستگاه‌ها و شهرداری‌ها و شوراهای شهر، باید اقدامات سازنده را در دستور کار قرار دهند.

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به مبحث پدافند غیرعامل گفت: پدافند غیرعامل در بسیاری از موارد، مقدم بر پدافند عامل است؛ این مقوله‌ای است که همه ارکان حکومت به‌ویژه شهرداری‌ها، باید نسبت به آن توجه داشته باشند و در این راستا سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام دهند. در قضیه متروپل، چنانچه اصول ناظر بر پدافند غیرعامل به‌طور دقیق و کامل لحاظ می‌شد، قطعا از ابعاد خسارت به بار آمده، کاسته می‌شد.

پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، علیرضا زاکانی، شهردار تهران طی سخنانی گفت: آتش‌نشانی تهران با دارا بودن ۵ هزار و ۳۰۰ پرسنل و ۱۳۸ ایستگاه و همچنین تقدیم هزار و ۲۰۰ جانباز و ۶۱ شهید، تاریخچه‌ای پرافتخار و ظرفیتی بسیار بالا برای خدمتگزاری به مردم دارد.

وی با بیان آتش‌نشانان همواره در خط مقدم امداد و نجات به هنگام وقوع حوادث غیرمترقبه قرار دارند، عنوان کرد: زحمت، گذشت و فداکاری آتش‌نشانان قهرمان بدون حمایت خانواده‌های آن‌ها محقق نخواهد شد.

طی این مراسم در حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای از خانواده رضا دارابی از شهدای آتش‌نشان تجلیل و قدردانی به عمل آمد؛ رضا دارابی، فرمانده ایستگاه شماره ۱۲۰ آتش نشانی تهران در اسفندماه سال گذشته حین عملیات اطفای حریق ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار به‌دلیل شدت جراحات ناشی از سقوط در چاهک آسانسور ساختمان به شهادت رسید.

 رئیس قوه قضائیه پیش از حضور و سخنرانی در این مراسم، به همراه زاکانی شهردار تهران، از نمایشگاه دستاوردها و تجهیزات آتش‌نشانی تهران بازدید به عمل آورد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه