English

وزیر میراث فرهنگی؛

سوغاتی سفر رئیس جمهور از آمریکا، ۳۵۰۶ لوح تاریخی متعلق به دوره هخامنشی بود

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابراز داشت: سوغاتی سفر آقای رئیس جمهور از سفر به آمریکا، ۳۵۰۶ لوح تاریخی متعلق به دوره هخامنشی بود، مبارک ملت.

سوغاتی سفر رئیس جمهور از آمریکا، ۳۵۰۶ لوح تاریخی متعلق به دوره هخامنشی بود

به گزارش خبرگزاری موج، عزت الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی با انتشار مطلبی در صفحه مجازی خود نوشت: سوغاتی سفر آقای رئیس جمهور از سفر به آمریکا ، ۳۵۰۶ لوح تاریخی متعلق به دوره هخامنشی بود مبارک ملت این الواح به صورت یکجا در سال ۱۳۱۱ در تخت جمشید کشف شده بود پهلوی اول ۳۰ هزار لوح کشف شده را به آمریکا فرستاد تا مؤسسه شرق شناسی شیکاگو روی آنها مطالعه کند.

الواح متعلق به دوره داریوش اول و به خط میخی و زبان عیلامی و آرامی. است محتوای آن مربوط به مسائلی از قبیل روابط اجتماعی مایحتاج اساسی، زندگی راه مدیریت منابع، اقتصاد دستمزدها و … است.

الواح در ۹ صندوق هر کدام به وزن ۷۵ کیلوگرم به ابعاد ۱۲۹.۷ سانتیمتر در ۷۰ سانتیمتر در ۵۷.۹ سانتیمتر در تاریخ ۸ شهریور ۱۴۰۲ تحویل نمایندگی کشورمان در نیویورک شد. *دیشب پس از سخنان آقای رئیس جمهور طی تشریفات خاصی و با رعایت پروتکل‌های امنیتی و حفاظتی و با اسکورت خاص فراجا به محل مورد نظر انتقال داده شد.

از همکاری صمیمانه وزارت امور خارجه و بخش حقوقی نهاد ریاست جمهوری و همه کسانی که از گذشته با این پروژه‌ی ملی همکاری و همراهی کردند تشکر می‌کنم این الواح هویت ملی شناسنامه‌ی ملت ایران و نشان فرهنگ و تمدن و هنر ایرانیان است.

قرار است آبان ماه سال، جاری کارشناسان وزارت میراث به آمریکا سفر کنند تا در مورد الواح و اشیای باقیمانده اظهار نظر کرده و اقدامات بعدی برای انتقال مابقی آنها انجام شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه