English

شهردار تهران:

پیش پرداخت ۶۳۰ دستگاه واگن مترو تهران از سوی دولت واریز شد

شهردار تهران ابراز داشت: پیش پرداخت ۶۳۰ دستگاه واگن مترو از سوی دولت برای ساخت توسط شرکت خارجی محقق و واریز شد.

پیش پرداخت ۶۳۰ دستگاه واگن مترو تهران از سوی دولت واریز شد

​به گزارش خبرگزاری موج،  علیرضا زاکانی با حضور در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوال نرجس سلیمانی عضو شورای اسلامی شهر تهران و همچنین ارائه گزارشی از حوزه حمل و نقل شهر تهران گفت: موضوع حمل و نقل موضوع پایه‌ای و اساسی است که در تهران در جهت کاهش ترافیک و همچنین کاهش آلودگی هوا گام برداشته‌ایم تا بتوانیم برای مردم جنبه‌های آسایش و آرامش را رقم بزنیم و نظم بخشی و ساماندهی عمومی در شهر را محقق کنیم. در همین راستا پنج هدف و رویکرد اساسی را دنبال می‌کنیم که نخستین آن کاهش تقاضای سفر است که این مهم را از طریق هوشمندسازی و مناسب سازی و در دسترس قرار دادن خدمات با هدف کاهش سفر دنبال می‌کنیم.

وی افزود: قطعا افزایش مسئولیت حمل و نقل عمومی در دستور کار قرار دارد تا سهم حمل و نقل عمومی به ۷۰ درصد و سهم خودروهای شخصی به ۳۰ درصد تردد در شهر برسد. در حالیکه هم اکنون این تناسب برعکس است. قطعا توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی و افزایش ناوگان و ایجاد سفرهای ترکیبی موضوعاتی است که پیگیری خواهد شد.

زاکانی با تأکید بر لزوم افزایش مطلوبیت در حوزه حمل و نقل عمومی گفت: موضوع برقی سازی که امروز جهان به سمت و سوی بهره گیری از سوخت پاک سوق پیدا کرده موضوعی است که به عنوان یک رویکرد در مدیریت شهری دنبال خواهد شد. همچنین رویکرد دیگر ما وضع قواعد و ساز و کارهایی است که برای شهر التزام بخش و توسعه و پیشرفت را بر مدار آن ممکن کند. از سوی دیگر فرهنگ‌سازی نیز به عنوان رویکرد دیگری که می‌توان از طریق آن افزایش مشارکت مردم را دنبال کرد، مد نظر قرار گرفته است.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه مهمترین بخش توسعه حوزه حمل و نقل شهر تهران بر مدار مترو پایه گذاری شده است افزود: امروز شرایطی که در حوزه ناوگان، خطوط و ایستگاه‌های مترو داریم به گونه‌ای است که هفت خطی که در گذشته شروع کرده بودند محصول آن امکانی را ایجاد کرده که در شهر تهران بتوان برای سفرها از مترو بهره بگیریم. ۲۶۰ کیلومتر خط به همراه ۱۴۰ ایستگاه از دوره قبل به ما تحویل داده شد که امروز ۲۷۴ کیلومتر خط با ۱۵۰ ایستگاه در حال فعالیت است. یعنی ۱۴ کیلومتر خط با ۱۰ ایستگاه در دو سال گذشته شروع و به اتمام رساندیم و تا پایان سال جاری نیز ۱۰ کیلومتر خط دیگر در داخل شهر در خطوط شش و هفت به همراه ۱۴ ایستگاه به بهره برداری می‌رسد.

به گفته زاکانی، علاوه بر این ۱۰ کیلومتر از تونل بخش جنوبی خط ۶ را نیز تکمیل کردیم و بعد از این مرحله قطعا با بهره برداری به میزان خطوط اضافه خواهد شد. تا پایان سال ۱۰ کیلومتر در داخل به همراه ۱۴ ایستگاه به بهره برداری می‌رسد و در مهر ماه ۲۲ کیلومتر خط پرند نیز افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: امسال خط ۱۰ مترو در سه محور آغاز خواهد شد یکی محور دریاچه به سمت شرق، دریاچه به سمت غرب و محور جنت آباد به سمت شرق، علاوه بر این خط ۹ نیز امسال آغاز می‌شود؛ به گونه‌ای که تی بی امی که از جنوب خط شش خارج می‌کنیم خط ۹ را از دولت آباد به سمت شمال آغاز خواهد کرد که فرصت‌های جدیدی برای پیشرفت و توسعه خطوط مترو را فراهم می‌کند. امسال ۱۴ ورودی جدید نیز به بهره برداری رسید و برای خط ۱۱ و ۸ مترو با مجموعه‌ای از شرکت‌های خارجی وارد مذاکره شدیم و تفاهم اولیه‌ای صورت گرفته که برای سال آینده احداث آنها در دستور کار قرار خواهد گرفت. در سفر آینده‌ای نیز که طراحی شده امیدواریم برای این موضوع به جمع‌بندی‌های دقیقی برسیم.

شهردار تهران در تشریح توسعه ناوگان خطوط مترو نیز با اشاره به وجود ۴۲ رام قطار «دی سی» تحت عنوان قطارهای قدیمی و ۱۲۹ رام قطار «ای سی» تحت عنوان قطارهای به روزتر، گفت: به صورت سرجمع ۱۱۹۷ واگن در خطوط مترو داریم که طی سال‌های گذشته ارائه خدمات به شهروندان را بر عهده داشته است. این در شرایطی است که ناوگان قطارهای دی سی به صورت خاص است که بیش از ۲۰ درصد خدمات نمی‌توانند ارائه کنند و نیاز به بازسازی‌های اساسی دارند. چهار رام قطار سه واگنه نیز در خط فرودگاه ارائه خدمات دارد.

وی ادامه داد: در خط ۵ نیز ۲۶۰ واگن به همراه ۶۶ لکوموتیو وجود دارد که در مجموع در طول تاریخ مترو ۱۴۶۹ واگن وجود داشته که تا امروز ۲۸ واگن از مدار خدمت رسانی خارج شده‌اند و قابل استفاده و بازسازی هم نیست؛ اما کل اورهالی که تا کنون دنبال شده نسبت به مدیریت قبلی قابل مقایسه نیست به شکلی که در دوره قبل یک رام قطار دی سی و ۳۷ رام قطار ای سی بازسازی اساسی شده در حالیکه ظرف دو سال گذشته دو رام قطار «دی سی» و ۳۹ رام قطار «ای سی» را بازسازی کرده‌ایم. به این ترتیب عملکرد دو ساله ما بیش از عملکرد چهار سال گذشته دوره قبل بوده، ما یاد گرفتیم هر کسی هر چه بیشتر حرف می‌زند ما بیشتر کار کنیم.

زاکانی تاکید کرد: هدفگذاری تا پایان برنامه چهارم بازسازی اساسی ۳۵ رام قطار دی سی و ۱۰۸ رام قطار ای سی که افتخار بزرگی را خلق می‌کند. همچنین عقد قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگنی که از سال ۱۳۹۵ معطل مانده بود موفق شدیم حکم قانونی برای این ۶۳۰ واگن به همت دولت که جا دارد از رئیس جمهور و همه کسانی که در این مسیر کمک کرده‌اند قدردانی کنم، فراهم شود و هفته گذشته پیش پرداخت‌ها داده شد و موافقت شد با همین پیش پرداخت ۷۹۱ واگن را تحویل بگیریم. در کنار این ۱۱۳ واگن ملی را که افتخاری محسوب می‌شود و توسط بخش خصوصی مپنا، جهاد دانشگاهی و واگن سازی تهران انجام می‌شود را آغاز کنیم. بدنه این قطارها را آغاز کردیم. یک رام تمام شده و ساخت رام دوم آغاز شده و ۵۰ میلیارد تومان نیز برای راه اندازی آن پرداخت کرده‌ایم. دولت نیز ۷۷ میلیون یورو برای این کار در نظر گرفته بود که عمده رقم آن تأمین و امروز این پول در اختیار سیستم بانکی برای پرداخت قرار گرفته و به این ترتیب جهش بزرگی در حوزه ناوگان نیز رقم خواهد خورد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه