English

نگاهی به مهم‌ترین مسائل اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی در راستای ارتقاء خدمت‌رسانی به شهروندان و کاهش آلودگی هوا

رسانه‌های کشور در هفته‌ای که گذشت مسائلی همچون «سیاست‌های شهرداری تهران به‌منظور کاهش آلودگی هوا، برگزاری مراسم اربعین حسینی و حضور خیل عظیم دلدادگان اباعبدالله، پرداخت حقوق مکمل در صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی، انهدام چهار باند قمار اینترنتی و تولید 99 درصد داروها در داخل کشور» را بازتاب دادند؛ موضوعاتی که توجه ویژه به آنها اهمیتی فزاینده دارد.

برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی در راستای ارتقاء خدمت‌رسانی به شهروندان و کاهش آلودگی هوا

 به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، موضوعات یادشده که در هفته گذشته انعکاس قابل‌توجهی در رسانه‌ها داشته‌اند را با هدف آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی کرده است.

 

سیاست‌های شهرداری تهران به منظور کاهش آلودگی هوا

با افزایش تقاضا برای برقی‌سازی خودروها، نیاز به توسعه و بهبود زیرساخت ایستگاه‌ها و جایگاه‌های شارژ خودرو نیز افزایش می‌یابد. همچنین رشد تولید وسایل حمل‌ونقل الکتریکی در جهان، خودروسازان داخلی را به ساخت و توسعه خودروهای برقی سوق داده و آنها بر آنند تا با معرفی و ساخت انواع ناوگان برقی با قابلیت بومی‌سازی این فناوری، برقی‌سازی خودروها را دنبال کنند به نحوی که به کاهش آلودگی هوای کلانشهرها و آلودگی‌های صوتی منجر شود.

ورود تاکسی‌های برقی و ارائه خدمات حمل‌ونقل پاک در کلانشهرها نیز از دیگر علل لزوم توجه به زیرساخت‌های خودروهای برقی خواهد بود.

شهردار تهران با بیان اینکه وزرای نفت و صمت، طی یک کار بزرگ، ۴۰۰ هزار موتور برقی، ۵۰ هزار تاکسی برقی و هزار اتوبوس برقی را تا به امروز برای تهران هدف‌گذاری کرده‌اند، گفت: بخشی از زیرساخت‌های برقی کردن خودروهای عمومی در تهران فراهم شده است.

علیرضا زاکانی با بیان اینکه در شهر تهران برنامه‌ای را شروع کردیم که آثار بسیار مطلوبی دارد، گفت: یک سال پیش که در شورای تهران ۹۰ پروژه کلان تهران را ارائه کردیم، یکی از آنها برقی شدن ناوگان حمل‌ونقل تهران بود که شهروندان بتوانند از رفاه و آسایش بهتر، هوای پاک، نظم و قاعده‌مندی، ایمنی و شرایط زیست بهتری برخوردار شوند.

شهردار تهران همچنین اظهار کرد: تامین زیرساخت‌ها مهم‌ترین هدف بود و ۵ هزار دستگاه تا پایان سال ۱۴۰۳ در افق برقی‌سازی تعریف شده است. این کار همت بلندی را می‌طلبید که همکاران مورد اهتمام قرار دادند.

همچنین مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در مراسم آیین افتتاح ۱۵ ایستگاه شارژ خودرو برقی در تهران با بیان اینکه در انتظار این هستیم که دستگا‌ه‌های شارژ خودروهای برقی که در تهران نصب شده، آماده بهره‌برداری شوند، گفت: در انتظار اتوبوس‌های برقی هستیم، زیرا اتوبوس در شهر تهران بسیار کم است و باید اینکه در هشت سال گذشته به شهر تهران، اتوبوس اختصاص داده نشده را جبران کنیم.

 

برگزاری مراسم اربعین حسینی و حضور خیل عظیم دلدادگان اباعبدالله

چند روزی تا برگزاری بزرگ‌ترین گردهمایی عاشقان حسینی باقی نمانده است و خیل عظیمی از زائران رهسپار این مراسم هستند تا بار دیگر بیعت خود را با امام‌شان محکم کنند. در همین ارتباط، سردار احمدعلی گودرزی با اشاره به تردد بدون دغدغه زائران از ابتدای ماه صفر تا کنون از مرزهای شش‌گانه کشور، اظهار کرد: با توجه به دیپلماسی قوی ایران  طی هفت ماه اخیر با مسئولان مرزبانی، پلیس و وزیر کشور عراق، هیچ مشکل و ایستایی در مرزهای شش‌گانه کشور برای ورود به داخل خاک عراق وجود ندارد.

سردار گودرزی گفت: با تشکیل قرارگاه مشترک بین ۲ کشور، هیچ مشکل و مانعی برای ورود و خروج زائران دیده نمی‌شود و در صورت بروز موانع، موارد در سریع‌ترین زمان ممکن با مشارکت ایران و عراق رفع می‌شود. هم‌اکنون تردد در همه مرزها به‌ویژه در مهران روان و بدون مشکل در جریان است.

وی با بیان اینکه تردد در مرزها از طریق رصد و پایش هوایی توسط تجهیزات مختلف و نوین به صورت لحظه‌ای انجام می‌شود، یادآور شد: تا روز اربعین هر لحظه بر موج رفت زائران به خصوص در مرز مهران افزوده می‌شود و انتظار می‌رود جمعیت عازم عراق به ۲ برابر برسد.

مراسم اربعین دارای ابعاد مذهبی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی، مردمی و پتانسیل‌های فراوانی است که هر یک می‌تواند مبنای بررسی فراوان قرار گیرد. اربعین مانور قدرت شیعه، رمز وحدت مسلمان و مانوری برای ظهور است؛ همچنین این مراسم جریانی مستمر در تاریخ و حلقه وصلی میان عاشورا و ظهور که در یک کشور خارجی با ضوابط، قوانین و شرایط خاص کشور میزبان برگزار می‌شود.

در مراسم اربعین، مردم عراق میزبان و زائران ایرانی مهمان هستند و همه کمک‌های ایران در زمان اربعین، تنها یک هدیه برای میزبان است و مردم عراق هرچه دارند به خصوص در ایام اربعین، در طبق اخلاص عرضه می‌کنند.

مراسم اربعین از قدیم حتی در زمان صدام نیز به صورت مخفیانه، از میان نخلستان‌ها و بوستان‌ها و با پذیرش همه خطرات انجام می‌شد و افراد بسیاری در این مسیر به شهادت رسیدند. سفر زائر عراقی طی ایام اربعین محدود به نجف تا کربلاست، اما زائر ایرانی در این مدت از بصره تا سامرا را سفر می‌کند. با پذیرش اینکه عراق یک کشور خارجی، مستقل، با ضوابط، شرایط و قوانین خاص خود است، حفظ و رعایت قوانین و اجرای آن بر همه لازم است.

 

پرداخت حقوق مکمل در صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به رونمایی از صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی، گفت: بازنشستگان می‌توانند در سود سرمایه مشارکت داشته باشند و علاوه بر دریافت حقوق بازنشستگی، حقوقی مکملی نیز به صورت ماهانه و سنواتی دریافت کنند.

سیدصولت مرتضوی چهارشنبه گذشته در آیین رونمایی از صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی، اظهار کرد: امروز دیداری با رهبر معظم انقلاب داشتیم که در این دیدار، رهبر معظم انقلاب توصیفاتی از اقدامات دولت داشتند که در تاریخ بی‌نظیر بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند از این دولت علاوه بر حمایت و تایید، به‌دنبال تمجید هستم. وی در ۸ سرفصل، سربازان نظام جمهوری اسلامی و خادمین ملت را موردتمجید قرار داده و تذکرات مفید را ارائه کردند.

مرتضوی با اشاره به افزایش نرخ امید به زندگی در ایران، ادامه داد: متوسط نرخ امید به زندگی در ابتدای پیروزی انقلاب بین ۵۲ تا ۵۳ بوده است. کار بزرگی که این نظام با خدمات درمانی و رفاهی انجام داد، سبب افزایش نرخ امید به زندگی در ایران شد. این عدد براساس گزارش‌های تمامی مراکز رسمی داخلی و خارجی از جمله سازمان بهداشت جهانی به ٧۸ رسیده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: خوشبختانه قانون‌گذار برای این امر، صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی را درنظر گرفته است. افراد می‌توانند در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده و از سود آن بهره‌مند شوند. هرقدر شخص سرمایه‌گذاری کند می‌تواند از آن بهره ببرد. اشخاص پس از بازنشستگی هم می‌توانند در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند و وارثان نیز می‌توانند از آن بهره گیرند.

وی افزود: بازنشستگان می‌توانند در سود سرمایه مشارکت داشته باشند و علاوه بر دریافت حقوق بازنشستگی، یک حقوقی مکملی را به صورت ماهانه و سنواتی دریافت کنند.

 

انهدام چهار باند قمار اینترنتی 

سرهنگ مصطفی نوروزی در تشریح جزئیات این خبر گفت: در جریان اشراف و پایش شبانه‌روزی کارشناسان پلیس فتا در فضای مجازی، سه نفر از اجاره‌دهندگان حساب‌های بانکی به یک سایت قمار،  مورد شناسایی قرار گرفتند و تحقیقات در این زمینه آغاز شده است.

وی با بیان اینکه پس از انجام تحقیقات فنی و تخصصی، دو نفر از متهمان اصلی مرتبط با این جرم در یکی از استان‌های شمالی کشور دستگیر و به مقر انتظامی منتقل شدند، گفت: این افراد تحت بازجویی قرار گرفته و به جرم خود اعتراف کردند. تحقیقات تکمیلی ماموران نیز نشان داد متهمان از طریق افراد واسط در زمینه اجاره حساب‌های بانکی با فریب افراد با وعده‌هایی نظیر سرمایه‌گذاری در بورس، فرار از مالیات، فعالیت در زمینه ارزهای دیجیتال و... اقدام به اجاره حساب و کارت‌های بانکی شهروندان و بهره‌گیری از آن در سایت‌های شرط‌بندی و قمار کرده‌اند.

رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان‌یافته پلیس فتای فراجا با بیان اینکه در بررسی حساب‌های بانکی شناسایی شده از این دو متهم، گردش مالی افزون بر ۹۸ میلیارد ریال احصاء شد، گفت: برای این افراد پرونده‌ای تشکیل شده و برای ادامه روند رسیدگی روانه دادسرا شدند.

نوروزی همچنین با بیان اینکه برخورد با سایت‌های شرط‌بندی و قمار و گردانندگان این سایت‌ها جزو اولویت‌های اصلی پلیس فتاست، گفت: در همین راستا از ابتدای سال تاکنون و برابر اقدامات فنی و تخصصی صورت گرفته از سوی واحدهای پلیس فتا در استان‌ها، چهار باند قمار اینترنتی با گردش مالی افزون بر هزار میلیارد ریال شناسایی و متلاشی شده است.

 

تولید 99 درصد داروها در داخل کشور

بهرام عین‌اللهی شنبه گذشته در حاشیه سفر به شهر یاسوج و دیدار با مسئولان افزود: ۴۰ درصد تجهیزات کشور از طریق شرکت‌ها و فعالان دانش‌‌بنیان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه در زمینه واکسن  کرونا  ۶ نوع واکسن در سطح کشور تزریق شد، اظهار کرد: ما نخستین کشور تولیدکننده واکسن در منطقه بودیم و ظرفیت ذخیره فعلی کشور ۵٠ میلیون واکسن کروناست.

عین‌اللهی تصریح کرد: از ابتدای شیوع کرونا ، ۱۲۲ هزار بیمار روزانه داشتیم و با تزریق واکسن و تحقق شیوه‌نامه‌ها به شکل مطلوبی کرونا را کنترل کردیم.

وی افزود: یکی از دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی ایران، پرورش پزشکان و متخصصان است.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه قوی‌ترین حوزه سلامت منطقه، متعلق به ایران است، خاطرنشان کرد: ایران در شاخص‌های کنترل بیماران واگیر، کنترل مرگ و میر مادران باردار و امید به زندگی در بهترین سطح در منطقه قرار دارد.

عین‌اللهی از ارتقای رتبه علمی ایران به ۱۵ در سطح دنیا خبر داد و گفت: ظرفیت‌های مطلوبی در سطح کشور شکل گرفته است.

همچنین، آرش محبوبی، رئیس انجمن داروسازی تهران با تاکید بر اینکه باید به مردم خدمات بیشتری ارائه شود، گفت: باید فرصت‌های شغلی، خدمات جدید و حمایت‌های بیشتر تعریف شود تا به مردم خدمات وسیع‌تری داده شود. صنعت دارو باید پویا و با استانداردهای جهانی رشد کند.‌

محبوبی اظهار کرد: تزریق منابع مالی جدید، تامین منابع مالی و در نهایت جریان ورودی ریالی داروها باید به شکل مناسب باشد تا روی کیفیت و گسترش صنعت دارو تاثیر  گذارد.

وی توجه هیات دولت به این صنعت را الزامی دانست و گفت: نیاز است دولت به صنعت دارو ورود کند.

رئیس انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه طی ۲ سال گذشته، تعداد داروخانه‌های کشور ۳۰درصد افزایش یافته، اظهار کرد: این روند نشان می‌دهد نیاز به تامین داروهای بیشتر است، اما ظاهرا داروها به‌صورت مطلوب در  دسترس مردم قرار نمی‌گیرد و با کمبود مواجه است. از آنجا که گسترش بازارها قاچاق زیاد شده، باید زیرساخت‌ها ایجاد و نظارت‌ها دقیق‌تر شود، چون برخی فرآوردهای ممکن است قاچاق و بی‌کیفیت باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه