English

قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان:

قانون اساسی ساده سازی شده نداریم

قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان گفت: متاسفانه قانون اساسی ساده سازی شده برای کودکان و نوجوانان به منظور آشنایی هر چه بیشتر آنها از حقوق و قانون اساسی نداریم.

قانون اساسی ساده سازی شده نداریم

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، علی فتاحی زفرقندی عصر سه شنبه در حاشیه امضای تفاهم نامه پژوهشکده شورای نگهبان با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موضوع «کودک، نوجوان و قانون مادر» افزود: فرآیند آموزش قانون اساسی در کشور ما متاسفانه ایراد فراوانی دارد و عموم جامعه ما اطلاعات کمی نسبت به قانون اساسی دارند.

وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته دنیا آموزش قانون اساسی از کودکی آغاز می‌شود و دانش‌آموزن از ابتدای تحصیل خود با قوانین اساسی آشنا می‌شوند، ادامه داد: این خلاء در پژوهشکده شورای نگهبان بررسی شد و ما سعی کردیم قانون اساسی را در دسترس عموم مردم قرار دهیم.

فتاحی تصریح کرد: در حال آماده‌سازی راه‌هایی برای آموزش قانون اساسی به کودکان هستیم و همچنین کارگاه‌های متعددی را برای دانشجویان ایجاد کردیم و به آن‌ها آموزش داده‌ایم ؛ حتی از برخی نویسنده های صاحب نام در عرصه کودک خواسته ایم تا قانون اساسی را به زبان کودک و نوجوان برای ما ساده سازی کنند که یکی از آنها قبول کرد اما بعد از اتمام فرصت اعلام کرد ساده سازی قانون اساسی کار آسانی نیست و نتوانست این کار را انجام دهد.

قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان با بیان اینکه قانون اساسی استقلال و ایجاد امنیت برای ما تأمین و از حقوق ملت دفاع می کند، اظهارکرد: اگر ابعاد مختلف قانون اساسی درک شود و از کودکی و نوجوانی به آنان آموزش داده شود، این آینده سازان کشور را جامعه پذیر می کند.

به گزارش خبرگزاری موج، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در ۲۴ آبان ۱۳۵۸ توسط مجلس خبرگان، ابتدا در ۱۷۵ اصل و سپس در ۱۷۷ اصل تألیف و در تاریخ ۱۱ و ۱۲ آذر ۱۳۵۸ در همه پرسی قانون اساسی با ۹۹/۵ درصد آرا تصویب شد.

در سال ۱۳۶۸ پس از حکم امام خمینی(ره) به رئیس‌جمهور وقت (آیت الله خامنه ای)، تغییراتی در آن اعمال شد. بازنگری قانون اساسی در تاریخ ۶ مرداد ۱۳۶۸، متعاقب همه پرسی بازنگری قانون اساسی با ۹۷/۵ درصد آرا به تصویب رسید و ماده 77 به آن اضافه شد.

قانون اساسی جمهوری اسلامی یک مقدمه و چهارده فصل دارد که فصول آن به ترتیب عبارتند از: اصول کلی؛ زبان، خط، تاریخ و پرچم رسمی کشور؛ حقوق ملت؛ اقتصاد و امور مالی؛ حق حاکمیت ملت و قوای ناشی از آن؛ قوه مقننه؛ شوراها؛ رهبر یا شورای رهبری؛ قوه مجریه؛ سیاست خارجی؛ قوه قضائیه؛ صدا و سیما؛ شورای عالی امنیت ملی؛ و بازنگری در قانون اساسی.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه