English

دبیر ستاد حقوق بشر:

مسئولیت محاکمه عوامل ترور شهید سلیمانی با دولت عراق است

معاون امور بین الملل قوه قضائیه ابراز داشت: شهید سلیمانی مهمان رسمی دولت عراق بود و این جنایت در خاک عراق روی داده است و مسئولیت پیگیری این جنایت بر عهده دولت عراق است که عوامل این ترور را محاکمه کند.

مسئولیت محاکمه عوامل ترور شهید سلیمانی با دولت عراق است

به گزارش خبرگزاری موج، «کاظم غریب‌آبادی»، معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر در نشست هم‌اندیشی با جمعی از روسا و اساتید دانشگاه‌های عراق، با بیان اینکه تبادلات پژوهشی و دانشگاهی یکی از ابعاد مهم روابط علمی و فرهنگی کشورها است، گفت: گاهی اوقات اولویت روابط میان دو کشور به روابط سیاسی و اقتصادی معطوف می‌شود، در حالی که نباید از روابط علمی، پژوهشی و فرهنگی غافل شد.

غریب آبادی در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع حقوق بشر، افزود: حقوق بشر یک موضوع بسیار مهم از منظر انسانی است که متاسفانه امروز به پدیده‌ای سیاسی تبدیل شده است، یعنی اگر روابط غرب با یک کشور خوب است دیگر نقض حقوق بشر در آن کشور مهم نیست. اگر کشوری حتی یک انتخابات هم برگزار نکند مورد انتقاد قرار نمی‌گیرد چون همسو با غربی‌ها و خواسته های آنها است! چرا انتقادی از این کشورها نمی‌شود؟! ولی مثلا ایران را که یک نظام مبتنی بر مردم سالاری و انتخابات دارد چون همسو با غرب و خواسته های آنها نیست به نقض حقوق بشر متهم می کنند!  

وی با تاکید بر اینکه حقوق بشر امروزی کمتر از یک قرن سابقه دارد، ادامه داد: حقوق بشر ریشه در ادیان الهی و به ویژه دین مبین اسلام دارد و تاکید ویژه قرآن کریم بر کرامت انسانی، مبیّن اهمیت حقوق بشر است.

دبیر ستاد حقوق بشر یادآور شد: امروزه نقش کشورهای اسلامی و آموزه‌های دینی در حوزه حقوق بشر کمرنگ است؛ علت اصلی هم این است که کشورهای اسلامی صحنه بین المللی حقوق بشری را به غربی‌ها واگذار کردند.

غریب آبادی گفت: جمهوری اسلامی ایران با حقوق بشر هیچ مشکلی ندارد، اما با سیاسی کردن و استفاده ابزاری از حقوق بشر مخالف است. غربی ها تلاش می‌کنند بدون توجه به تنوع فرهنگی، سبک زندگی خود را به جهان تحمیل کنند. شاید حقوق بشر در برخی ابعاد جهانشمول باشد، اما برای اجرا باید فرهنگ‌های مختلف در نظر گرفته شود. بنابراین نباید یک استاندارد را به همه کشورها تحمیل کرد. استانداردهای دوگانه و تحمیل هنجارها به سایر کشورها در حوزه حقوق بشر یک آسیب مهم در این حوزه است و ما با آن مخالفیم. وی در ادامه به جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی و بحران یمن اشاره کرد و گفت: آیا جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی نقض حقوق بشر نیست؟! آمریکا هر قطعنامه ای که علیه رژیم اسرائیل صادر می شود را وتو می‌کند. در یمن چند صد هزار نفر از مردم بی‌گناه کشته شدند و حتی الان که اوضاع کمی آرام شده مانع ارسال کمک های بشردوستانه به یمن می‌شوند، آیا کشتار مردم یمن نقض حقوق بشر نیست؟! موضع غربی ها و سازمان های بین المللی چیست؟

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه موضوع تحریم ها و ترور را مورد توجه قرار داد و گفت: ایران و عراق قربانی تحریم‌ و ترور هستند. در عراق در اثر تحریم های آمریکا و غرب ۵۰۰ هزار کودک بی گناه جان خود را از دست دادند. در عراق آنها حتی گچ تخته سیاه دانش آموزان را هم تحریم کردند. در ایران و عراق هزاران نفر قربانی تروریسم شدند. در عراق تعداد بسیاری از مردم گرفتار گروهک تروریستی داعش شدند. این گروهک را چه کسی ایجاد کرد؟ همین کشورهای مدعی حقوق بشر. البته این رفتارها سبب نمی شود ما حقوق بشر را کنار بگذاریم. اعتقاد ما بر احترام به حقوق بشر و آموزه های دینی در این حوزه استوار است.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت پرونده شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس، گفت: قهرمانان بزرگ مبارزه با تروریسم خدمات بزرگی را در این راه انجام دادند. قهرمانان پیروزی در کنار مردم سوریه و عراق بودند و آنها را از شر تروریسم داعش و النصره نجات دادند در حالی که آمریکا و غربی ها از تروریست ها حمایت می کردند. اقدام آمریکا در ترور شهدای پیروزی جنایت علیه بشریت است.

وی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند بزرگترین ثمره خون این شهدا خروج کامل نیروهای اشغالگر از منطقه باید باشد. یک راه مقابله با این جنایت اقدامات حقوقی و قضایی است و در این عرصه دولت آمریکا مسئول است و باید پاسخگو باشد. شهید سلیمانی مهمان رسمی دولت عراق بود و این جنایت در خاک عراق روی داده است و مسئولیت پیگیری این جنایت بر عهده دولت عراق است که عوامل این ترور را محاکمه کند.

غریب آبادی تصریح کرد: ۳ سال و نیم از وقوع این ترور می گذرد و انتظار ما از عراق این است که محاکمه هرچه سریع تر آغاز شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه