English

عباسعلی کدخدایی مطرح کرد؛

اقدامات آمریکا با تعهدات میثاقین و اعلامیه ۱۹۸۴ همخوانی ندارد/موارد نقض حقوق بشر از سوی آمریکا با همراهی برخی کشورهای غربی اتفاق می‌افتد

عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: حقوقدانان آمریکایی بارها اعلام کردند که آمریکا به عنوان مدعی حقوق بشر حقوق اولیه مردم را نقض می‌کند حتی در قبال افرادی که مجرم هستند.

اقدامات آمریکا با تعهدات  میثاقین و اعلامیه ۱۹۸۴ همخوانی ندارد/موارد نقض حقوق بشر از سوی آمریکا با همراهی برخی کشورهای غربی اتفاق می‌افتد

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدان شورای نگهبان صبح امروز سه شنبه 6 تیرماه در دومین همایش بین‌المللی بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی اظهار کرد: اقدامات آمریکا با تعهداتی که در میثاقین و اعلامیه 1948 و سایر اسناد حقوق بشر که برخی از آنها را خودشان ابداع کرده‌اید، همخوانی ندارد. مقامات رژیم آمریکا نشان دادند هر جایی که منافع نامشروع و منافع ملی آنها ایجاب کند اسناد حقوق بشری را کنار می‌گذارند و هر وقت می‌خواهند دولت و مردم و جامعه‌ای را سرکوب کنند مدعی نقض آنها می‌شوند.

کدخدایی، با اشاره به موارد نقض حقوق بشر از سوی آمریکا با همراهی برخی کشورهای غربی، بیان داشت:  اگر اقدامات خلاف حقوق بشر و خلاف حقوق بین‌الملل آمریکا را در نظر بگیریم، وظیفه همه مردم مظلوم این است که با جنایت‌های بیشمار آمریکایی‌ها مقابله کنند و نگذاریم قدم‌های بیشتری بردارند و جنایت های بیشتری مرتکب شوند.

به گفته این مقام مسئول، برخی از صاحب‌نظران آمریکایی در خود آمریکا نسبت به جنایات این کشور در افغانستان و به‌ویژه زندان گوانتانامو و شکنجه قرن ها  زندانیان آن اعتراض کردند. آمریکا اعلام می‌کرد که اقدامات انجام شده در گوانتانامو بر اساس قوانین آمریکا ایرادی ندارد. 

به گفته وی، در قضیه عراق هم شاهد بودیم که با بهانه اینکه رژیم عراق دارای سلاح‌های کشتار جمعی است علیه این کشور جنگ به راه انداختند و در نتیجه آن مردم عراق آواره شدند و زیرساخت‌ها در این کشور از بین رفت. 

این عضو شورای نگهبان ادامه داد: جنایات آمریکا علیه افغانستان و عراق به حدی آشکار بود که صدای خود آمریکایی‌ها را درآورد. بعد از مدتی با روی کار آمدن دولت اوباما در آمریکا گفته شد که این زندان‌ها برچیده شود اما یک قانون حداقلی وضع شد و فعالیت آن ادامه یافت. 

کدخدایی در ادامه بیان داشت: در بحث عراق و افغانستان که در آنها جنایات هولناک بر خلاف اصول و اسناد حقوق بشری واقع شد، قطعنامه‌های شورای امنیت هم نادیده گرفته شد. این قطعنامه‌ها تأکید می‌کند که در هر اقدامی که می‌خواهد صورت بگیرد باید اصول و قواعد بین‌الملل و حقوق بشر و حقوق بشردوستانه رعایت شود. 

وی با یاداوری جنایات گروه داعش گفت: آمریکایی‌ها اعتراف کردند که داعش به عنوان یک گروه تروریستی تکفیری، مولود سیاست‌های آمریکا بود و حمایت این کشور را داشتند. هدف آمریکا از تشکیل داعش این بود تا جنایت‌هایی که خودشان رویشان نمی‌شد انجام دهند را به این گروه واگذار کنند و با تهدید منافع مشروع مردم در منطقه به دنبال آن بودند تا منافع نامشروع خودشان را تامین کنند. مسئولیت جنایات داعش در سوریه و عراق از سوی گروه‌های تکفیری به عهده آمریکاست.

به گفته این عضو حقوقدان شورای نگهبان، وقتی کالایی که مرتبط با حیات بشر است تحریم شود و حق سلامتی مردم را مخدوش سازد، اصول و قواعد حقوق بشر زیر پا گذاشته شده است. شورای امنیت قطعنامه‌هایی تصویب و اعلام کرد که در اقدامات، رعایت حقوق ‌بشر الزامی است، آمریکا با تصویب آنها مخالف بود و بعدها به دلیل فشار افکار عمومی باعث شد به این موضوع تن دهند.

کدخدایی‌ با اظهار اینکه سیاست‌های تجاوزکارانه و ضد حقوق بشر و ضد مردم منطقه و جهان باید پیگیری شود، گفت: دولت‌ها نمی‌توانند با نادیده گرفتن معاهدات بین‌المللی اقدام به نقض حقوق بشر کنند. اکنون وقت پاسخگویی برای آمریکاست که در دادگاهی بین‌المللی و محاکمه عادلانه محقق خواهد شد.

به گفته وی، مقامات رژیم آمریکا نشان دادند هر جایی که منافع نامشروع و منافع ملی آنها ایجاب کند اسناد حقوق بشری را کنار می‌گذارند. 

کدخدایی سپس به موضوع ترور شهید سلیمانی توسط دولت آمریکا پرداخت و گفت: در قضیه آخری که داشتیم که پایان اقدامات جنایت‌آمیز آمریکا نخواهد بود، ترور شهید سلیمانی و همراهان او بود که آمریکا باید پاسخ دهد که با چه مبنایی رخ داد؟ در افغانستان و عراق هیچگونه تهدید بالقوه‌ای از سوی این دو کشور نسبت به آمریکا وجود نداشت و دولت آمریکا به بهانه مقابله با تروریسم به آنها حمله کرد. شهید سلیمانی هم تهدیدی برای آمریکا نبود، اما توسط این کشور ترور شد.

وی تأکید کرد: در قضیه داعش آمریکا کاری نتوانست پیش ببرد و شهید سلیمانی با مجاهدت جوانان، منطقه را از شر داعش راحت کرد. آیا این بود پاداش آن همه ایثارگری و فداکاری که در یک سفر رسمی اقدام به ترور ناجوانمردانه‌ کردند؟ آمریکا اگرچه مسئولیت این ترور را پذیرفتند اما آن را توجیه می‌کنند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه در دهه 70  آمریکا با کودتاهای نظامی در کشورهای مختلف دخالت می‌کرد، گفت: این موضوع در ایران هم سابقه داشت. آمریکا همیشه با ادعای حقوق بشر خلاف اصول حقوق بشر گام برمی‌دارد. 

گفتنی است، دومین همایش بین‌المللی "بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی" امروز سه‌شنبه 6 تیر در محل حوزه هنری برگزار شد. در این همایش برخی از آسیب‌دیدگان ناشی از نقض‌های حقوق بشری آمریکا از جمله مدیرعامل خانه‌ای بی، مدیرعامل انجمن تالاسمی، پژوهشگر جنایات جنگی آمریکا در افغانستان و ... سخنرانی کردند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه