English

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه عنوان کرد؛

صدور گواهی عدم سوپیشینه در یک روز کاری/هوشمند سازی فرایندها در ارائه خدمات قضایی

نشست خبری محمد کاظمی‌فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه آغاز شد.

صدور گواهی عدم سوپیشینه در یک روز کاری/هوشمند سازی فرایندها در ارائه خدمات قضایی

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، محمد کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در نشست خبری صبح امروز ۳۱ خرداد ضمن تشریح فعالیت های مرکز قوه قضائیه با اشاره به حکم رئیس قوه قضائیه گفت: دسترسی آسان مردم به خدمات قضائی و هوشمندسازی فرایندها در ارائه خدمات قضائی از جمله عناوین مهمی است که رهبر معظم انقلاب به آن تاکید داشته اند.

کاظمی فرد در ادامه بیان داشت: گسترش فناوری‌های نوین و دسترسی مردم به عدالت در سند تحول قضائی مطرح شده است و به دنبال این هستیم تا به کمک فناوری اطلاعات تحولاتی را رقم زد که روش‌های سنتی را با روش‌های جدید جایگزین کرد.

به گفته وی، توسعه خو کاربری و انجام امور قضائی توسط مردم از جمله سیاست‌هایی است که دنبال می‌کنیم و به دنبال این هستیم تا بصورت غیر حضوری خدماتی را ارائه دهیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، گفت: وکلا، کارشناسان و نمایندگان حقوقی با امور قضائی آشنا هستند و سعی شده است تا تمامی خدمات را به این افراد بصورت آنلاین ارائه داد.

به گفته وی، سال گذشته چندین میلیون لایحه به صورت خودکاربری ارجاع شد و روزانه ۳۰ هزار وکیل ۲۴۰ هزار اقدام را در سامانه ثبت می‌کنند.

کاظمی فرد با بیان اینکه درحال حاضر ۲۸ خدمت الکترونیک به صورت برخط در پنجره واحد ارائه می‌شود و روزانه ۵۰ هزار نفر از این سامانه استفاده می‌کنند و ۱۰۰ هزار خدمت دریافت می‌کنند، گفت: در سال گذشته حدود یک میلیون نفر از طریق سامانه‌ها ثبت نام خود را انجام دادند که نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد رشد داشته است و ایرانیان خارج از کشور نیز توانستند از طریق سامانه قضائی ثنا دریافت کنند.

وی بیان داشت: سال گذشته ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار قرارداد الکترونیکی میان وکیل و موکل به ثبت رسید و با اقدامات نظارتی انجام شده مدت زمان صدور گواهی عدم سو پیشینه به یک روز کاری رسیده است و ۴۴ درصد درخواست‌های گواهی عدم سو پیشینه به صورت خودکاربری بوده است.

 

آرای جرائم اقتصادی برخط منتشر می‌شود

وی گفت: آرای جرائم اقتصادی در سامانه مربوط به آن به صورت برخط منتشر می‌شود.

کاظمی فرد با اشاره به اینکه یکی از چالش های فرایند دادرسی، اتقان آرا قضائی است، گفت: سامانه انتشار آرا قضائی، دستیار هوشمند قضائی، سامانه های ارجاع هوشمند کارشناس و شهود از جمله اقداماتی است که برای افزایش اتقان آرای قضائی انجام شده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره فعالیت سامانه سیاق گفت: این سامانه با همکاری بانک مرکزی به صورت برخط اموال محکومان را مسدود می‌کند.

وی افزود: براین اساس از طریق ایجاد سامانه یکپارچه احکام قضایی (سیاق)، ابلاغ و اجرای احکام قضایی در شبکه بانکی به صورت برخط و لحظه‌ای انجام می‌شود.

کاظمی فر  اضافه کرد: استفاده از این سامانه اکنون در دستگاه قضائی به صورت آزمایشی آغاز شده است اما به زودی به صورت رسمی آغاز به کار خواهد کرد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در پاسخ به سوالی، مبنی بر اینکه چه تعداد دادگاه الکترونیک از خارج کشور با داخل انجام شده است گفت: برای ایرانیان خارج از کشور تمهیداتی در نظر گرفته شده است و دادرسی الکترونیک برای این افراد بدون حضور فیزیکی انجام شده است با این حال  آمار دقیقی از تعداد این جلسات وجود ندارد اما برای مثال جلسه ای در استان مرزی خراسان جنوبی با شخصی در آلمان درحال برگزاری است.

کاظمی فر  ادامه داد: ایرانیان خارج از کشور اطلاعی از این خدمات ندارند که می‌توانند بصورت الکترونیک در جلسات شرکت کنند و به دنبال این هستیم تا الزاما جلسات افراد خارج از کشور بصورت الکترونیک برگزار شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: برای خارجیان داخل کشور نیز اقدامات لازم تسهیل شده است و این افراد می‌توانند در سامانه ثنا ثبت کنند و از پنجره واحد خدمات قضائی استفاده کنند.

 

گسترش فناوری‌های نوین

وی در ادامه افزود: گسترش فناوری های نوین از جمله مواردی است که در حکم رئیس قوه قضائیه از سوی مقام معظم رهبری تاکید شده بود و همچنین این موضوع در سند تحول قضائی هم عنوان شده است.

به گفته کاظمی فرد، ۵۰ درصد راهکارهای سند تحول قضائی بحث فناوری نوین است که اطاله دادرسی، صرفه جویی در بودجه قوه قضائیه و... را پیگیری می کند تا روش های جدید جایگزین روش های پیشین شود.

رئیس سازمان آمار و فناوری قوه قضائیه گفت: یکی از سیاست های قوه قضائیه انجام خودکاربری و امور قضائی توسط مردم است. در خودکاربری هدف این است که خدمات به صورت غیرحضوری، آسان و رایگان ارائه شود.

وی بیان کرد: برخی از موضوعات مربوط به مراجعین حرفه ای ما هستند همانند وکلا و نمایندگان حقوقی که ما با این افراد آشنا هستنیم و تمامی خدماتی که در دفاتر قضائی ارائه می شود را در اختیار این افراد گذاشته ایم. با این امکان وکلا طی سال گذشته چندین میلیون لایحه را با ابزار خودکاربری را ارسال کردند.

کاظمی‌فرد افزود: در قوه قضائیه با استفاده از فناوری نوین محدودیت زمانی و جغرافیایی نداریم و دیگر به مرزهای داخل کشور محدود نیستیم. امروز ۲۸ خدمت الکترونیکی به صورت برخط در پنجره واحد الکترونیک قضائی ارائه می شود که میانگین روزانه ۵۰ هزار نفر وارد این پنجره می شوند.

 

امکان ثبت نام غیرحضوری در سامانه ثنا

کاظمی فرد با اشاره به امکان ثبت نام غیر حضوری در سامانه ثنا گفت: سال گذشته یک میلیون نفر از این امکان استفاده کرده اند. ممنوعیتی که در گذشته وجود داشت احراز هویت به صورت غیرحضوری دیگر وجود ندارد.

 

راه‌اندازی سامانه الکترونیکی شناسایی اموال محکوم علیه

این مقام قضائی با بیان اینکه سامانه الکترونیکی شناسایی اموال محکوم‌علیه هم‌اکنون در اجرای احکام و بررسی دعاوی اعسار در شعب حقوقی مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: سامانه الکترونیکی شناسایی اموال محکوم‌علیه که تا کنون در یک میلیون پرونده مورد استفاده قرار گرفته، 4 استعلام پرکاربرد موجودی حساب بانکی، دارایی بورس، پلاک ثبتی و پلاک انتظامی را شامل می‌شود.

کاظمی‌فر خاطر نشان کرد: یکی از تکالیف سند تحول قضائی به سازمان آمار و فناوری قوه قضائیه، ارجاع هوشمند کارشناس است و در این راستا ۱۰۰ هزار کارشناس را سال گذشته انتخاب کرده ایم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه