English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

تصادفات جاده‌ای در نوروز پایانی ندارد

تصادفات جاده‌ای در نوروز گاهی حادثه و مرگ را به همراه می‌آورد و ایام را به کام خانواده‌های بسیاری تلخ می‌کند، تراژدی غمناکی که پایانی ندارد و همه ساله این حوادث در روزهای نوروزی نسبت به سال گذشته خود افزایش می‌یابد.

تصادفات جاده‌ای در نوروز پایانی ندارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی موج، تصادفات جاده‌ای داستان دنباله‌داری است که هر سال آمار جدیدی از خود به ثبت می‌رساند، به طوری که در دنیا به ازای هر 10 هزار خودرو حدود 9 نفر کشته می‌شوند اما در کشور ما به ازای این تعداد خودرو 37 نفر جان خود را از دست می‌دهند و این آمار بر ضرورت اصلاح راه‌های کشور و بالابردن سطح ایمنی خودروها تأکید دارد.

راه‌ها، عوامل طبیعی - اقلیمی و انسان سه عامل مهم و موثر در بروز حوادث جاده‌ای هستند که هر یک از این عوامل زیربخش‌های مختلفی را در برمی‌گیرند. برپایه داده‌های سازمان جهانی بهداشت، مرگ‌های جاده‌ای حدود 25 درصد کل مرگ‌های ناشی از جراحت‌ها را شامل می‌شود.

اما مهمترین عامل در تصادفات و آسیب‌های ناشی از آن که بین 70 تا 90 درصد نقش دارد انسان است. بنابراین سوانح جاده‌ای را باید یک پدیده اجتماعی بدانیم که نیازمند شناسایی ابعاد زیربنایی همچون مسائل فرهنگی، تبلیغاتی، قضایی و پزشکی و جامعه‌شناختی است. همچنین بررسی نقش و جایگاه پلیس در کنار نارسایی‌های ناشی از فناوری از جمله کیفیت ساخت خودروها را نشان می‌دهد.

براساس آمارهای موجود در 15 سال گذشته حدود 27 هزار نفر در اثر حوادث جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند که حدود 20 برابر این تعداد مصدوم شده‌اند. اکنون سالیانه حدود 16 تا 17 هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند و برآیند این آمارها در شرایط کنونی جای تأسف دارد.

ناگفته نماند بخش مهمی از این حوادث جاده‌ای در فروردین ماه هر سال رخ می‌دهد. با شروع سفرهای نوروزی موج افزایش مرگ‌های رانندگی نیز آغاز می‌شود. در نوروز 1401 این حوادث جان 1100 نفر را گرفت و در همین چند روز اخیر از شروع سال 1402 به گفته سردار «احمدرضا رادان» فرمانده نیروی انتظامی تعداد جان باختگان سوانح به ۴۷۰ نفر رسید.

در همین ارتباط سردار «کمال هادیانفر» رئیس پلیس راهور فراجا، با بیان درصدهای تاثیر گذار آمارهای تصادفات نوروز ۱۴۰۲ گفته است: «آمار جان‌باختگان امسال نسبت به سال گذشته حدود ۲۳ درصد کاهشی اعلام شده، اما متأسفانه در حوزه خسارات و مجروحین شاهد افزایش ۸ درصدی آمار بوده‌ایم. ۳۵ درصد تصادفات ناشی از عدم توجه به جلو، ۱۵ درصد عدم رعایت حق‌ تقدم، ۸۷ دهم درصد تخلف از سرعت مطمئنه و ۱۶.۵ درصد هم عدم توانایی کنترل وسیله نقلیه بود. ۳۰ درصد تصادفات نوروزی مرتبط با واژگونی وسایل نقلیه است که ناشی از خواب آلودگی رانندگان است.» همچنین به گفته هادیانفر، ۶۰درصد تصادفات جاده‌ای در ٣٠ کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد.

76

سفرهای نوروزی همچنان ادامه دارد

با گذشت چند روز از آغاز سال نو همچنان سفرهای نوروزی ادامه دارد، به طوری که بیشترین مقصد سفرهای مردم با خودروهای شخصی به سمت استان‌های مازندران، گیلان، خراسان رضوی، تهران، اصفهان و فارس است.

به گفته سردار «حسن مومنی» رئیس پلیس راه کشور، بیشترین تلفات حوادث نوروزی در استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، هرمزگان، مرکزی و بوشهر بوده است. 

همچنین طبق اظهارات «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی، تصادفات جاده‌ای باید جدی گرفته شود و عادی شدن موضوعات مهم یکی از آسیب‌های اصلی در جامعه است که ممکن است تکرار مکرر یک موضوع، سطح حساسیت و اهمیت را نسبت به آن کاهش دهد.

او می گوید: «باید در طول برنامه هفتم عدد کشته شدگان سوانح جاده‌ای را حداقل 50 درصد کاهش دهیم و برای این کار نیازمند کار قرارگاهی هستیم تا همه سازمان‌های مسئول و موثر با هم اندیشی و قبول مسئولیت‌ها و وظایف با آرایشی متفاوت از امور روزمره اداری به حل این مشکل و کاهش تلفات جاده‌ای اقدام کنند.»

به گفته بذرپاش، در ایام نوروز و سفرها مسئولان باید کمتر استراحت کنند تا استراحت و شادابی مردم بیشتر شود و نوروزی متفاوت از سال‌های گذشته برای مردم رقم بزنیم.

 

آمار فوتی‌ها در 10 سال اخیر

حوادث رانندگی در 10 سال اخیر و در ایام نوروز بیشترین قربانیان را داشته است، به طوری که در سال 1391 و 1392 بیشترین آمار فوتی‌ها ثبت شده است. 1399 سالی بود که به دلیل شیوع کرونا و کاهش سفرهای نوروزی کمترین آمار فوتی ثبت شده است. اما با این حال در این 10 سال بیش از 11هزار و صد ایرانی جان خود را در تصادفات رانندگی در نوروز از دست داده‌اند.

در سال 1401حدود هزار و 100 نفر، در 1400حدود 999 نفر، سال 99 حدود 832 نفر، سال 97 حدود هزار و 21 نفر، سال 96 حدود 874 نفر، سال 95 تعداد 968 نفر، سال 94 حدود 968 نفر، سال 93 حدود هزار و 84 نفر، سال 92 حدود 12 هزار و 27 نفر و در سال 91 حدود 11 هزار و 41 نفر در تصادفات ایام نوروز فوت شده‌اند.

در چنین شرایطی کارشناسان نگران این موضوع در این ایام نوروز هستند و از مردم و مسئولان می‌خواهند که با رعایت اصول و دستورات راهنمایی و رانندگی در جهت کاهش تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن گام بردارند.

 

بیشتر بخوانید:

۴۷۰ کشته در تصادفات نوروز ۱۴۰۲ به ثبت رسید

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه