English

سخنگوی سازمان آتش نشانی در گفتگو با خبرگزاری موج:

مراقب انتشار گاز کشنده منوکسید کربن باشید/ مسیر دودکش ها را چک کنید

جلال ملکی یکی از عوامل مهم گازگرفتگی را نقص در دودکش ها عنوان کرد و گفت: برای مثال دودکش های سیمانی داخلی ساختمان نباید شکستگی داشته باشد و باید تا انتهای ساختمان بالا رفته و از سطح پشت بام نیز 80 سانتی متر بالاتر رود، همچنین از دیوار جانبی 1 متر فاصله داشته باشد و در انتهای آن کلاهک H نصب شود.

مراقب انتشار گاز کشنده منوکسید کربن باشید/ مسیر دودکش ها را چک کنید

 سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج با اشاره به برودت هوا و ورود موج هوای سرد به کشور درخصوص پیشگیری از وقوع حوادث گاز گرفتگی گفت: هر وسیله گرمایشی و شعله دار که اکسیژن محیط را مصرف نماید تولید کننده گاز منوکسید کربن است و از انواع این وسایل می توان به بخاری های گازی، نفتی، شومینه، پکیج و آبگرمکن اشاره کرد. پس اگر از وسایل شعله دار استفاده می کنید هرگز تمام راه های ورودی هوا را نبندید و مسیر مناسبی را برای ورود اکسیژن و هوای تازه در نظر بگیرید.

وی در ادامه افزود: حتی خودرویی که در یک مدت زمان طولانی در محیط بسته روشن بماند می تواند منجر به تولید گاز کشنده منوکسید کربن باشد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی با اشاره به مصرف پکیج تصریح کرد: اگر از پکیج استفاده می کنید بهتر است از انواع فن دار باشد که به وسیله آن آلاینده ها به محیط خارج هدایت شود. لذا بهتر است پکیج و آبگرمکن را به علت مصرف زیاد اکسیژن در محلی که از جریان هوای آزاد برخوردار است نصب کنید.

ملکی مطرح کرد: شومینه ها علاوه بر هدر رفت بسیار زیاد انرژی، اکسیژن فراوانی از محیط گرفته و در صورت بسته شدن مسیر خروجی باعث انتشار گاز منوکسید کربن در محل می شود. پس حتما از دودکش های استاندارد با جنس ورق گالوانیزه در داخل ساختمان استفاده کنید و حتما از باز بودن مسیر دودکش ها در داخل دیوار اطمینان حاصل نمایید.

وی یکی از عوامل مهم گازگرفتگی را نقص در دودکش ها عنوان کرد و گفت: برای مثال دودکش های سیمانی داخلی ساختمان نباید شکستگی داشته باشد و باید تا انتهای ساختمان بالا رفته و از سطح پشت بام نیز 80 سانتی متر بالاتر رود، همچنین از دیوار جانبی 1 متر فاصله داشته باشد و در انتهای آن کلاهک H نصب شود.

سخنگوی سازمان آتش با اشاره به نقش مهم دودکش ها در خروج گاز منوکسید کربن از محیط خاطر نشان کرد: هر وسیله گرمایشی و شعله دار نیاز به یک دودکش مجاز دارد پس از به کار بردن دودکش های مشترک برای دو یا چند وسیله جدا خودداری کنید.

ملکی ادامه داد: بهترین وضعیت برای نصب دودکش ها حالت قائم یا 90 درجست تا از حداقل زانویی استفاده شود. در این حالت گازهای خطرناک به سهولت خارج می شوند.

وی با بیان اینکه باید از قراردادن انتهای دودکش ها در فضای انقطاع ساختمان جدا خودداری کنید، تاکید کرد: این گاز می تواند به سادگی از ترک ها و شکستگی های روی دیوار، حتی از واحدهای مجاور وارد منزل شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی با اشاره به دستگاه های هشدار دهند گاز منوکسید کربن گفت: وجود این دستگاه ها در محیط تا حد بسیار زیادی به کاهش خطرات و حوادث ناشی از آن کمک می کند.

ملکی درخصوص بخاری های بدون دودکش می گوید: اگرچه بعضی از بخاری های بدون دودکش استانداردهای مورد نیاز را کسب کرده اند اما برای نصب در منازل و به ویژه اتاق خواب ها توصیه نمی شوند.

وی خاطر نشان کرد: راحت ترین روش برای فهمیدن درست عمل کردن دودکش ها گرم بودن آن ها است پس بهتر است هرازگاهی این مسئله را چک کنید. از قرار دادن انتهای دودکش ها در سطل آب جدا خودداری کنید، چراکه این گاز در آب حل نمی شود و تنها منجر به مسدود شدن مسیر خروجی آن شده و در نهایت گاز از مسیر دیگری خارج و وارد فضای داخلی محیط می شود.

ملکی در پایان خاطر نشان کرد: سازمان آتش نشانی تهران از طریق شماره تلفن 64323232 پاسخگوی مردم درخصوص گاز منوکسید کربن و موضوعات دیگر است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه