English

رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش:

فایل رمز گذاری شده سوالات در لحظه آزمون برای مدیران مدارس ارسال می‌شود/ سوالات لو نرفته است

رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: ما به هیچ وجه برگه های امتحان را به صورت فیزیکی ارسال نمیکنیم، یعنی از مخزن اصلی تا مدارس که حوزه‌های امتحانی هستند. نزدیک سه سال است که فایل رمز شده سوالات در لحظه آزمون برای مدیران مدارس ارسال می‌شود و ساعت هفت صبح به مدیر حوزه اجرا، فایل رمز گذاری شده ارسال می‌شود.

فایل رمز گذاری شده سوالات در لحظه آزمون برای مدیران مدارس ارسال می‌شود/ سوالات لو نرفته است

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، صبح امروز نشست خبری محسن زارعی رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با موضوع امتحانات نهایی و تغییرات کنکور سراسری در یکی از مدارس حوزه آزمون پس از بازدید خبرنگاران از روند امتحان نهایی برگزار شد.

زارعی در آغاز نشست بیان کرد: صبح روز پیش از آزمون، پاسخ برگ ها ارسال و در پی آن پاسخ برگ های شخصی سازی شده در حوزه هایی که برگزاری الکترونیک آزمون را انجام می دهند انجام می شود.

نزدیک سه سال است که فایل رمز شده سوالات در لحظه آزمون برای مدیران مدارس ارسال می‌شود

رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه نمونه این شیوه تاکنون انجام نشده است گفت: ما به هیچ وجه برگه های امتحان را به صورت فیزیکی ارسال نمیکنیم، یعنی از مخزن اصلی تا مدارس که حوزه‌های امتحانی هستند. نزدیک سه سال است که فایل رمز شده سوالات در لحظه آزمون برای مدیران مدارس ارسال می‌شود و ساعت هفت صبح به مدیر حوزه اجرا، فایل رمز گذاری شده ارسال می‌شود.

وی افزود: اتاق تکثیر پرسش ها محلی کاملا ایزوله شده است است، یعنی نیم ساعت پیش از برگزاری آزمون، مسئول اتاق تکثیر حتی اجازه همراه داشتن گوشی موبایل را ندارد. مدیر مرکز آزمون هم به عنوان تنها شخصی که برای ارسال فایل رمز مجاز به داشتن گوشی موبایل است حق ندارد گوشی همراه را با خود به مرکز تکثیر ببرد.

زارعی با اشاره به اینکه برگه‌های تکثیر شده به صورت پلمپ در اختیار مسئول تکثیر حوزه قرار داده می شود تصریح کرد: اگر زمان بسته بندی و تکثیر طولانی شود به همان میزان به زمان امتحان اضافه می‌شود. همچنین طراحان سوال از سه روز قبل از برگزاری آزمون، طراحی سوالات را در یک فضای کاملا قرنطینه انجام می‌دهند.

رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش مطرح کرد: این یک دستاورد بزرگ برای نظام آموزشی است که تمام تمرکز دانش آموز برای موفقیت در کنکور به کتاب درسی باشد و دیگر متکی به تست زنی نیست.

وی تاکید کرد: باید مراقبت کنیم تا از مسیر خارج نشویم و توجه دانش آموزان به کتب درسی باشد نه اینکه بخواهند به سمت کتابهای کمک آموزشی بروند.

ارسال دستگاه های سیگنال یاب برای حوزه ها

زارعی با تاکید بر اینکه سؤالات امتحان نهایی لو نرفته است خاطرنشان کرد: لو رفتن به معنای دسترسی به سؤالات امتحانی پیش از شروع آزمون است که در این حالت امنیت آزمون زیر سؤال می‌رود و بر اساس روندی که طراحی شده امکان لو رفتن سوالات امتحانی به هیچ وجه مطرح نیست.از امسال یک نیروی حفاظت آزمون به حوزه‌ها اضافه شدند و با کمک سازمان سنجش، دستگاه‌های سیگنال یاب برای حوزه‌ها ارسال شد. ۵۰ درصد حوزه‌ها سیگنال یاب دارند و برنامه ریزی شده که حوزه‌های امتحانی مجاور بتوانند در یک فاصله زمانی کوتاه از دستگاه‌ها استفاده کنند و درواقع به نوعی همه حوزه‌ها از این امکان بهره‌مند می‌شوند.

تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانی را در دستورکار قرار دادیم

وی تاکید کرد: به منظور جلوگیری از سوءگیری احتمالی مصححان، تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانی را در دستورکار قرار دادیم و اکنون به صورت آزمایشی در مناطقی از کشور اجرا می‌شود تا به تدریج تعمیم یابد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تا کنون هر حوزه تصحیح، برگه‌های مربوط به حوزه‌های منطقه خودش را به مصححان ارجاع می‌داد، اما از امتحان پس فردا در قالب سامانه، توزیع پاسخبرگ ها در مقیاس کشوری انجام می‌شود. اگر نتایج خوب باشد و زیرساختها به طور کامل مهیا شوند آن را گسترش می دهیم تا در مراحل پیشرفته‌تر که به صورت کامل مکانیزه هست، امکان خطای انسانی نیز به صفر می‌رسد البته نیازمند تخصیص اعتبارات در این بخش هستیم.

وی با بیان اینکه سبقه آموزش و پرورش در برگزاری امتحانات نهایی به سال ۱۳۲۲ بازمی‌گردد و بیش از دیگر مراجع برگزاری آزمون‌های سراسری، امتحان کشوری برگزار کرده است گفت: صدور مدرک فارغ التحصیلی دوره آموزش عمومی بسیار ارزشمند و بااهمیت بوده و برگزاری امتحانات نهایی کار تازه‌ای نیست، اما از امسال که تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور قطعی شده و افزایش یافته است، حساسیت و دقت ما بالاتر رفته است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۲۶۱ حوزه اجرایی امتحانات نهایی داریم عنوان کرد: ستادملی آزمون‌ها به ریاست وزیر آموزش و پرورش احیاء و کارگروه‌های حفاظت آزمون‌ها و استانداردسازی آزمون‌ها از چندی پیش تشکیل شده اند. از فروردین امسال بانک سوال و ابزارهای ارزشیابی را راه‌اندازی کرده‌ایم و تمام دبیران کشور می‌توانند سوال طراحی کنند که پس از بررسی و تایید به عنوان سوال استاندارد در اختیار طراحان امتحانات نهایی قرار می گیرد.

رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درخصوع عدم رعایت حفاظت کامل در حوزه های امتحاناتی در برخی مدارس و شهرستان ها گفت: اگر در حوزه ایی دقت و بازدید کافی وجود ندارد رسانه ای شود و مستند ارائه شود. اگر دانش آموز گوشی خاموش همراهش  ببرد نمره درس صفر می شود اگر استفاده کند نمره تمام دروس صفر می شود.اگر سهل انگاری در حوزه ایی رخ می دهد حتما در شبکه شاد اطلاع رسانی شود. همچنین برگه دانش آموزان با الگوهای تقلب بررسی و تطبیق داده می شود.

وی درخصوص قطع اینترنت در حوزه امتحانات نهایی گفت: پیشنهاد شده اینترنت بین الملل در محدوده حوزه امتحانی قطع شود یا از دستگاه های مسدودکننده موبایل که کمتر آسیبی به دانش آموزان وارد می کند به کمک شرکت های دانش بنیان تولید و استفاده شود. 

لو رفتن در امتحانات آموزش و پرورش امکان ندارد

زارعی درخصوص برخورد با کانال های انتشار دهنده سوالات امتحانات نهایی اظهار داشت: باید دستگاه های امنیتی با هدف حفظ امنیت روانی دانش آموزان با این کانال ها برخورد نماید.

وی افزود: لو رفتن در امتحانات آموزش و پرورش امکان ندارد، اگر همچین اتفاقی رخ دهد من استعفا می دهم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه