English

آلودگی هوا و عوارض آن روی بدن

سکونت در کلان شهرها، نه فقط عوارض و خطرات آلاینده‌های محیطی، که شاید بسیاری دیگر از ناهنجاری‌ها را برای شهروندان در پی داشته باشد.

آلودگی هوا و عوارض آن روی بدن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، آلودگی هوا مخلوط پیچیده‌ای از موادی شامل ذرات ریز، دی اکسید نیتروژن، ازن و دی اکسید گوگرد است. به خودتان و دیگران کمک کنید تا راحت‌تر نفس بکشید.

آلودگی هوا حتی در سطوح پایین نیز بر سلامت انسان تاثیر دارد. امروزه مشخص شده است که آلودگی هوا منجر به بیماری، افزایش بستری در بیمارستان و حتی مرگ زودرس می‌شود. آلودگی هوا مخلوط پیچیده‌ای از موادی شامل ذرات ریز، دی اکسید نیتروژن، ازن و دی اکسید گوگرد است.

خطرات تهدید کننده ناشی از آلودگی هوا چیست؟

آلودگی هوا می‌تواند شرایط ریه و تنفسی از قبیل: آسم، آلرژی و بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) و شرایط قلبی مانند آنژین، آریتمی، حمله قلبی، نارسایی قلبی و فشار خون بالا را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین می‌تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد. همچنین می‌تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد.

آلاینده‌ها و تاثیر آن بر بافت‌ها و سیستم‌های مختلف بدن

موادی که از طریق هوای آلوده وارد محیط می‌شوند و برای سلامت بدن به‌شدت مضر و زیان‌آورند دارای ترکیباتی هستند که باعث نابودی بافت‌های مختلف‌بدن می‌شوند. این رادیکال‌های‌آزاد، از طریق ریه، پوست، مخاط بدن، مثل مخاط چشم، گوش، بینی و دستگاه گوارش، وارد بدن می‌شوند و باعث تخریب تک‌تک سلول‌ها می‌شوند.

بنابراین ذرات آلوده در هوا، از راه‌های مختلف وارد بدن و پس از آن وارد سیستم گردش خون می‌شوند و از آنجایی که خون با همه بدن در تماس است، این خون آلوده به سلول‌های بدن آسیب می‌رساند و باعث افزایش بیماری‌های مزمن می‌شود. خون آلوده وقتی وارد سیستم مغز می‌شود باعث بروز سردرد، وقتی وارد سیستم اعصاب و روان می‌شود، باعث کاهش آستانه تحمل افراد، خستگی زودرس و پرخاشگری می‌شود و علاوه براین، تیرگی، چروک پوست، ریزش مو، دل‌درد، نفخ و سایر بیماری‌های مزمن از دیگر علائم ناشی از آلودگی هواست. ریزگردها، مونوکسیدکربن، دی‌اکسیدنیتروژن، ازن، آلاینده‌های آلی، ذرات غیرعادی دیگر مثل آزبست، بسیار ریزتر از شن و به قطر چند میکرون هستند که به راحتی در ریه رفته و حتی از آن عبور می‌کنند و با قدرت چسبندگی زیادی به گلبولهای خون می‌چسبند و در طولانی مدت در عروق ریز رسوب کرده و باعث التهاب عروق )شبیه به آترواسکلروز (، ورم مغزی، کم‌شدن کیفیت خون‌رسانی به چشم‌ها و سوزش چشم) در طولانی مدت باعث ایجاد آب مروارید (، سرفه‌های مکرر، تنگی نفس، کاهش عملکرد قلب و ریه، و غیره می‌شوند.

آلودگی هوا

محافظت از خود در برابر اثرات سوء آلودگی هوا

در آلودگی هوا ریه تمام افراد ساکن در آن شهر با مشکل مواجه می‌شود، چرا که هر فرد طی ۲۴ ساعت ۷ هزار لیتر آلاینده وارد ریه خود می‌کند. بنابراین در حال حاضر و در شرایط فعلی آلودگی هوای تهران تمام ریه‌های ساکنان این استان تحت تاثیر است. احتمالاً می‌توان راه‌هایی یافت که از محیط‌های آلوده به دور بود. اما نمی‌توان به طور کامل از خطرات آن در امان بود و هوای ناپاک تأثیر خود را کم یا زیاد روی افراد خواهد گذاشت. تنها کاری که می‌توانید بکنید این است که سیستم دفاعی بدنتان را تقویت و آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری مصرف کنید. داشتن سیستم ایمنی قویمی‌تواند آسیب پذیری بدن و خطرات مربوط به آلودگی هوا را کاهش دهد. در حالت کلی در پیش گرفتن یک زندگی سالم (با ورزش، کنترل استرس، کیفیت روابط انسانی، خواب کافی و غیره) و داشتن تغذیهٔ متعادل و سالم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند.

برای جلوگیری از تاثیر مواد مضر به بدن، هر یک از اندام‌های بدن مکانیسم خاص خود را دارد. به عبارت دیگر، برای جلوگیری از تاثیر مواد مضر راه‌های دفعی وجود دارد، به‌عنوان نمونه، تعریق از راه پوست، سرفه از راه ریه، ادرار از راه کلیه و مدفوع از طریق روده‌ها، بنابراین در مورد نوع غذا در هنگام آلودگی هوا، بهترین توصیه افزایش مصرف مایعات مختلف در طول روز است.

این مایعات می‌تواند، آب، انواع نوشیدنی‌ها، میوه، انواع سبزی، سوپ و آش باشد. در هنگام آلودگی هوا، مصرف شیر بیش از همیشه، توصیه می‌شود. همچنین برای از بین بردن اثرات مخرب فلزات سنگین مثل سرب که در هوای آلوده وجود دارد، باید دریافت منابع آهن مثل گوشت را افزایش داد.

واکنش بدن به آلودگی هوا به موارد زیر بستگی دارد

نوع و میزان آلاینده‌هایی که در معرض آن هستید

وضعیت کلی سلامتی

سن

علایم اثرات مضر آلودگی هوا بر سلامت

خستگی

سردرد یا سرگیجه

سرفه و عطسه

خس خس سینه یا مشکل در تنفس

مخاط بیشتر در بینی یا گلو

خشکی یا تحریک چشم، بینی، گلو و پوست

شما ممکن است بعد از چند دقیقه یا چند ساعت متوجه این علائم شوید و بعد از ترک محل آلوده احساس بهتری پیدا کنید. افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی ممکن است علائم مکرر و شدیدتری را تجربه کنند. همچنین ممکن است برای کاهش این علائم به داروهای بیشتری احتیاج داشته باشند.

چه کسانی بیشتر در معرض تاثیر منفی آلودگی هوا قرار دارند؟

سالمندان

کودکان

کسانی که در خارج از منزل فعال هستند

کسانی که بیماری قلبی دارند

کسانی که در نزدیکی مناطق صنعتی یا خیابانهای شلوغ زندگی می‌کنند

کسانی که مشکلات تنفسی یا بیماری ریوی دارند

آلودگی هوا

سازمان جهانی بهداشت: آلودگی هوا سالانه عامل مرگ زودرس هفت میلیون نفر در سراسر جهان است

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، آلودگی هوا سالانه عامل مرگ زودرس هفت میلیون نفر در سراسر جهان است و این میزان مرگ و میز ناشی از آلودگی هوا تقریبا با تعداد مرگ افرادی که در اثر استعمال سیگار یا سوء تغذیه جان خود را از دست می‌دهند، یکسان است.

این موضوع که انسان‌ها از طریق پوست، لباس و فعالیت‌های تنفسی (مانند سرفه، عطسه یا تنفس) ذراتی را در هوا پخش می‌کنند، پیشتر شناخته شده بود. محققان گفته بودند این ذرات معمولا قطری در حدود یک میکرومتر یا بزرگتر دارند.

اما در این مطالعه، دانشمندان یک مکانیسم ناشناخته تولید ذرات را کشف کردند. آنها دریافتند که این ذرات از نظر اندازه بسیار کوچکتر و در حد چند نانومتر هستند.

ازون در غلظت‌های بالا می‌تواند سمی باشد. جالب است بدانید هنگامی که ازون با آلاینده‌های خاصی تماس پیدا می‌کند، باعث تشکیل آئروسل نانو خوشه‌ای می‌شود.

پیشتر دانشمندان این فرآیند را در محیط‌های بیرونی مورد بررسی قرار داده بودند بنابراین طی این مطالعه دانشمندان برای اولین بار این فرآیند را در یک فضای داخلی مورد مطالعه قرار دادند.

دانشمندان آزمایشات را در یک اتاقک با ابعاد ۲۲٫۵ مترمکعبی که که چند فرد در آنجا قرار داشتند، آغاز کردند. این اتاقک از فولاد ضد زنگ ساخته شده بود و دانشمندان به گونه‌ای نیز آن را طراحی کرده بودند که بتوانند داخل آن متغیرهای خاصی مانند دما، رطوبت و سطح ازون را تغییر دهند و نحوه تاثیر آنها بر انتشار آئروسل نانو خوشه‌ای مشتق از انسان و غلظت سایر ترکیبات را اندازه‌گیری کنند.

در این مطالعه، دانشمندان همچنین به بررسی نقش سن افراد و نوع لباس پوشیدن آنها در این امر نیز پرداختند. آنها دریافتند که نوجوانان بیشتر از سالمندان و بزرگسالان جوان آئروسل نانو خوشه‎ای ساطع می‌کنند.

محققان گفتند ما در این مطالعه برای نخستین بار نشان دادیم که عملیات انتشار آئروسل نانوخوشه‌ای مستقیما از ترشحات چربی پوست در محیط‌های داخلی که ازون وجود دارد، صورت می‌گیرد. اگرچه اثرات خاص این ذرات بر سلامتی ناشناخته است، اما این ذرات می‌توانند به ذرات بزرگتری تبدیل شوند که این امر با نفوذ راحت‌تر آنها به ریه انسان و حتی انتقال به مغز و ایجاد مشکلاتی برای سلامتی انسان مرتبط هستند.

بیشتر بخوانید:

هیچ‌یک‌ از گزارش‌های وزارت نیرو در خصوص آب اصفهان مصوب و مستند نیست

احداث 2 ایستگاه‌ سنجش آلودگی هوای شهرداری اصفهان

رئیس جمهور الزام به اجرای قانون هوای پاک را ابلاغ کرد/چراغ قرمز وضعیت تامین آب کشور روشن شده است

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه