English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

حیات معلولان ایران زیر سایه تبعیض های اجتماعی

با وجود برنامه جامع ستاد مناسب سازی از طرف وزارت کشور، معلولان ما همواره در استفاده از بوستان ها، باشگاه های ورزشی، فرهنگسراها، وسایل حمل و نقل عمومی ، عبور از پل های عابر پیاده و تردد در پیاده روهای سطح شهر با مشکل مواجه هستند.

حیات معلولان ایران زیر سایه تبعیض های اجتماعی

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، ۱۰ روز از روز جهانی معلول می گذرد و برآن شدیم پس از فروکش کردن پیام های کلیشه ای مسئولان و جنجال های رسانه ای به کیفیت زندگی معلولین عزیز در کشور بپردازیم.

روز معلولین با شعار یک روز برای همه در جهت آشنایی و درک مشکلات و معضلات این قشر در نظر گرفته شده است. در حقیقت طبق اعلام آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از ۱ میلیارد نفر در سراسر جهان از ناتوانی و معلولیت رنج می برند.

کافیست با دید یک معلول و ناتوان جسمی در معابر شهر قدم بزنید تا مشاهده کنید در زمان ایجاد اکثر این منابع، هیچگونه تفکری به حال تردد معلولان نشده است.

با وجود برنامه جامع ستاد مناسب سازی از طرف وزارت کشور، معلولان ما همواره در استفاده از بوستان ها، باشگاه های ورزشی، فرهنگسراها، وسایل حمل و نقل عمومی ، عبور از پل های عابر پیاده و تردد در پیاده روهای سطح شهر با مشکل مواجه هستند.

 

معلولان

 

حداقل برای یکبار هم که شده سردرگمی معلولان را حین تردد در سطح شهر مشاهده کرده ایم. هنوز اتوبوس های پایتخت به سیستمی که مجهز به ورود سهل معلولان باشد مجهز نیست، تعدادی از ایستگاه های قدیمی مترو پس از سال ها مجهز به آسانسور و پله های برقی نیست و در اکثر پیاده روها ناگهان موانعی مانع تردد معلولان سوار بر ویلچر و نابینایان می شود. در واقع پایتخت کشور محلی مناسب برای زیست افراد معلول نبوده و اغلب این عزیزان به ناچار خانه نشین شده  و درگیر مشکلات مضاعف جسمی و روحی شده اند.

تشکری هاشمی: باید به تدریج ناوگان حمل و نقل عمومی برای معلولان مناسب سازی شود

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران درخصوص آخرین وضعیت مناسب سازی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت برای معلولان به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج گفت: قطعا امکانات موجود کافی نیست و باید به طور تدریجی ناوگان حمل و نقل عمومی ما برای معولان عزیز مناسب سازی شود.

وی افزود: در طی ده، پانزده سال گذشته ایستگاه های مترو ما به تدریج مجهز به خطوط بس آوایی برای استفاده نابینایان شد و تعدادی از ایستگاه های فاقد آسانسور نیز مجهز به آسانسور به منظور استفاده بهینه معلولان شد.

آسانسورهای مترو به دلیل عدم اخذ مجوز از موسسه استاندارد اجازه بهره وری ندارد

منتخب شورای ششم شهر تهران در پاسخ به پرسش خبرگزاری موج درخصوص چرایی تعطیلی آسانسورها در برخی از ایستگاه مترو می گوید: آسانسورهای مترو به دلیل عدم اخذ مجوز از موسسه استاندارد اجازه بهره وری ندارد، اما اختلافات موجود در حال رفع است.

( به گزارش خبرگزاری موج، گفتنی است، براساس مقررات شورای عالی استاندارد، نصب، راه اندازی و بهره برداری آسانسورهای مسافری مطابق استاندارد ملی، مشمول مقررات استاندارد اجباری است. اینکه چگونه می شود آسانسورهای ایستگاه های مترو که روزانه صدها نفر را قرار است جابه جا کند زیر سایه ناظرین پروژه بدون استاندارهای مورد نیاز ساخته شده است در نوبه خود عجیب است. )

تشکری هاشمی در ادامه تصریح کرد: مابقی ایستگاه های فاقد آسانسور در دستور کار ساخت قرار گرفتند و قرار است به طور تدریجی اغلب ایستگاه های مجهز به آسانسورهای مسافری شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به خرید اتوبوس های دوکابین و تک کابین جدید اعلام کرد: تمام دستگاه های جدید مجهز به رمپ ویژه معلولین است. همچنین اغلب ایستگاه های بی آرتی مجهز به سطح شیب دار به جهت حضور معلولین در ایستگاه شده است.

وی به راه اندازی سامانه ویژه حمل و نقل معلولین از سال های گذشته در شرکت واحد اتوبوسرانی اشاره کرد و گفت: این سامانه با حدود 70 دستگاه ون که مجهز به بالابرهای برقی بودند آغاز به کار کرد و مقرر شد معلولان عزیز با قیمت یک بلیت اتوبوس از مبدا تا مقصد جابه جا شوند و در حال حاضر نیز 3 هزار و پانصد نفر در حال استفاده از این خدمات هستند البته این مقدار کافی نبوده و توسعه این سامانه در دستور کار قرار گرفته است.

تشکری هاشمی در پایان به سیستم حمل و نقل ویژه دانش آموزان استثنایی نیز اشاره و خاطر نشان کرد: اکنون حدود 5500 دانش آموز استثنایی به صورت رایگان از این خدمات بهره می برند که کافی نبوده و باید سالانه چیزی حدود 50 درصد به این ظرفیت افزوده شود.

زیست قریب به 2 میلیون معلول در کشور

گفتنی است طبق آمار سازمان بهزیستی کشور، بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر نیازمند دریافت خدمات خاص در مترو هستند (مانند کم‌بینایان، نابینایان و معلولانی که از ویلچر استفاده می‌کنند)؛ بنابراین، طبق استانداردهای موجود باید دسترسی برای این گروه خاص تسهیل شود اما طبق آخرین اظهارات مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، درصد ایستگاه‌های دارای مسیر ویژه نابینایان در خط یک برابر با ۵۸ درصد، خط دو با ۶۳ درصد، خط سه برابر با ۳۶ درصد، خط چهار ۵۵ درصد، خط پنج ۳۳ درصد، خط شش ۷۷ درصد و خط هفت برابر با ۶۱ درصد است. همچنین در ایستگاه‌های قدیمی مترو فضای کافی برای آسانسور در نظر گرفته نشده و از مجموع ۱۴۴ ایستگاه در حال بهره‌برداری، تعداد ۴۵ ایستگاه معادل ۳۱ درصد، دارای آسانسور فعال و تحویل شده برای بهره‌برداری هستند.

به گزارش خبرگزاری موج، براساس آخرین آمار سازمان بهزیستی کشور در حال حاضر ۱۸۰۶۱۱۳ معلول در سراسر کشور وجود دارند.

 

معلولان

 

حال پرسش اینجاست این امکانات نصفه و نیمه برای معلولان آیا کفاف زیست آنان را می دهد؟ با توجه به بستر نامناسب پایتخت برای زندگی معلولان، وضعیت سایر شهرهای کشور به چه شکل است؟

ای کاش هرساله در روز جهانی معلولان به جای برگزاری شوآف های عوام فریب باری از دوش جامعه معلول کشور برداشته می شد و در چنین روزی با بهره برداری از طرح های ویژه، به زیست جامعه معلول کشور کمکی می شد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه