English

رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران;

در هیچ یک از مناطق پایتخت نتوانسته ایم کرونا را کنترل کنیم!

رییس کمیته سلامت شورای شهر برای اولین بار گزاش جامعی از وضعیت انتشار کرونا در صحن شورا ارایه داد و به نکات تکان دهنده ای اشاره کرد.

در هیچ یک از مناطق پایتخت نتوانسته ایم کرونا را کنترل کنیم!

به گزارش خبرگزاری موج،  ناهید خداکرمی رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود گزارشی از پراکندگی کرونا ویروس در پایتخت ارایه و به تشریح وضعیت موجود پرداخت.

وی در این گزارش با اشاره به سابقه برخی از بیماری های اپیدمی در کشور گفت: ما اپیدمی‌های مهمی را در ایران تجربه کرده‌ایم.طاعون شیرویه 628-627 میلادی, مرگ نیمی از جمعیت در زمان ساسانیان را در پی داشت.همچنین آبله 1237 هجری شمسی وطاعون قرن 14 میلادی در ایران مرگ یک سوم جمعیت را در ایران به دنبال داشت. آخرین اپیدمی در کشور سارس 2003 و آنفلوآنزای پرندگان 2005 رخ داد.

خداکرمی سپس اشاره ای هم به سبقه انتشار ویروس کرونا در ایران کرد و گفت: ورود کرونا ویروس به ایران در تاریخ 20 فوریه یعنی 30 بهمن ماه گزارش شده است.اولین مرگ کرونا ویروس در تهران در تاریخ اول اسفند داشتیم که این نشان می‌دهد ورود کرونا به ایران خیلی قبل‌تر از تاریخ رسمی اتفاق افتاده.

وی در خصوص آخرین آمار مبتلایان به کرونا گفت: امروز بیش از هفت هزارو 167 مورد از کسانی که به این ویروس آلوده شده‌اند، در بهشت زهرا آرام گرفته‌اند.

وی در ادامه به اقدامات صورت گرفته در این زمینه اشاره کرده و گفت: توصیف اپیدمیولوژی و شاخص‌های دموگرافیک کووید 19 جدید در تهران بزرگ با استناد به داده‌های جمعیت تحت پوشش سه دانشگاه علوم پزشکی مستقر در تهران انجام شد. ما دانشگاه بقیه‌الله و دانشگاه‌های ارتش را وارد مطالعه نکردیم و مطالعه تنها در سه دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفت و از اول اسفند تا 14 فروردین فعلا فاز اول آن امروز گزارش می‌شود و فاز دوم آن در دست بررسی است. متاسفانه در یک ماه اخیر 14 هزار نفر در بیمارستان بستری شده‌اند. 

وی افزود: یافته‌های ما نشان داد که از 14 فروردین در مطالعه ما 275هزار نفر شرکت کردند. یعنی علائم ویروس را داشتند.  اما در طول انجام این مطالعه، تعداد 3696 نفر از بیماران در تهران که نتیجه تست پی سی آر آن‌ها مثبت قطعی بوده است وارد مطالعه شدند. از تعداد کل افراد موردمطالعه 550 نفر معادل 14.9 درصد فوت شدند که نشان می‌دهد میزان کشندگی بیماری در موارد بستری 14.9 درصد بوده است.

بنا بر گزارش وی, از کل افراد 1530 نفر (41.4%) بهبود پیدا کردند و 1619 نفر باقی‌مانده تا زمان جمع‌آوری اطلاعات این مطالعه تحت درمان بوده‌اند . جالب است که که میانگین سن ابتلا 57 سال و 4 ماه بود. کم سن ترین مورد قطعی تا تاریخ 14 فروردین.  در یک کودک یک‌ساله همین‌طور مسن‌ترین نمونه فردی صدساله بوده است.

خداکرمی اشاره ای هم به سایر شاخصه های مبتلایات کرده و گفت: از نظر تحصیلات 62درصد مبتلایان  زیر دیپلم بودند و جالب این است که میزان مرگ هم ر بین آن‌ها بیشتر بوده. همچنین متاهل‌ها بیشترین میزان ابتلا و 42 درصد آن‌ها سرپرست خانوار بودند. یعنی ما داریم نیروی کار خود را از دست می‌دهیم. 

رییس کمیته سلامت شورا در نهایتبرای اولین بار اعتراف کرد:مطابق بررسی‌های متاسفانه ما هیچ منطقه‌ای در تهران موفق به کنترل ویروس نشدیم. ما در کشور هم هنوز نتوانسته‌ایم، مطابق دیگر کشورهای جهان این بیماری را کنترل کنیم. ما در اوسط اردیبهشت 9 مرگ در تهران داشتیم، ولی دیروز 101 مرگ در تهران ثبت شد و این نشان دهنده سطح ابتلا رو به افزایش است. 

وی در زمینه نشانه های جدید این بیماری نیز گفت: بیشترین مراجعه ما همراه با سرفه و تب بود. در میان فوت شدگان تب بیشتر بوده و مهم‌ترین دلیل مراجعه‌شان تنگی نفس و دیسترس تنفسی گزارش شده است. بیشترین مبتلایان بیماری زمینه‌ای در تهران فشارخون بوده است. 

وی تصریح کرد: 22 درصد از افراد مورد تحقیق ما به دلیل ارتباط با فرد مبتلا، آلوده شدن، و 67 درصد هم سابقه شرکت در اجتماعات را داشتند. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نتایج گزارش آلودگی مناطق مختلفب پایتخت اشاره کرده و گفت: مبتلایان به COVID-19 تقریباً تمامی مناطق تهران را فراگرفته‌اند. گرچه تا حدودی در نواحی شرقی تعداد مبتلایان از تراکم بیشتری برخوردار است این در حالی است که موارد فوتی از الگوی مکانی خاصی پیروی نمی‌کند اما در همین حال بیشتر موارد ترخیص شده در نواحی غربی یا به گرایش به غرب است. تراکم موارد ابتلا در برخی مناطق پرتراکم جمعیتی مانند مناطق 4 و 8 و 13 همین‌طور وجود برخی خوشه‌های بیماری در محله‌هایی مانند تهرانپارس، خیابان‌های آیت و پیروزی از نکات قابل‌توجه است. برعکس فراوانی کمتر ابتلا و مرگ در مناطق غربی تهران مانند مناطق 9 و 18 و 21 و 22 از یافته‌های مطالعه است. هرچند در این مناطق هم خوشه‌هایی از ابتلا در نواحی شرقی منطقه 18 و شرقی منطقه 21 دیده می‌شود.

وی با ذکر اینکه ما برای کمک به کسب و کارهای اسیب پذیر بفکر گسترش بازارهای روز و زیست شبانه و گردشگری سنتی و گسترش تعاملات اجتماعی بودیم گفت: اما اگر همه گیری کوید19 ادامه یابد و به بخشی از زندگی عادی ما تبدیل شود ، نه تنها تعاملات انسانی ترسی بیشتر از شادی ایجاد می کند و بسیاری از مشاغل از بین خواهد رفت بلکه هزاران شغل خدماتی ناپدید می شوند.

 وی تاکید کرد: امروز کسب و کارهای کوچک، خرده فروشی ، خدمات تفریحی، اوقات فراغت و گردشگری در خط مقدم آسیب از این همه گیری قرار دارند. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه