English

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با موج:

کنترل مرز و قرنطینه دام، اولویت مهار بیماری تب کریمه کنگو است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: ضعف عملکرد سازمان دامپزشکی موجب شیوع بیماری تب کریمه کنگو شده و تنها راه کنترل این بیماری اطلاع رسانی به مردم و کنترل مرزهاست.

کنترل مرز و قرنطینه دام، اولویت مهار بیماری تب کریمه کنگو است

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری موج ، در رابطه با شیوع نگران کننده بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (بیماری مشترک انسان و احشام) گفت : آنگونه که گزارش های موثق و آمار نشان می دهد، شیوع بیماری تب کریمه کنگو به گونه ای است که در دو سال گذشته در مجموع بیشتر شده و یک سیر صعودی را طی کرده است که همین آمار به تنهایی جای نگرانی دارد و سوالات زیادی را به ذهن متبادر می کند که چرا باید بیماری تب کنگو ناشناخته ای این اندازه آمار مرگ و میر داشته باشد؟

وی در ادامه تصریح کرد : باید مراقبت های بهداشتی در حوزه دام بیشتر شود. چرا که کنترل دام که در این بازه زمانی در کشور ما کاهش پیدا کرده، راه های مختلفی را برای ورود غیر قانونی دام پیش پای قاچاقچیان دام گذاشته است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: منظور از کنترل دام در این بحث کنترل در تمام بخش هاست. یعنی از ورود و خروج دام از مرزهای کشور گرفته تا بحث پرورش و ذبح و فروش دام  و سایر اموراتی که به مقوله پرورش دام مربوط می شود. .

وی در بخش دیگری از این گفتگو خاطر نشان کرد: در کنار تمام کاستی ها فقدان موارد پیشگیرانه ای همچون واکسیناسیون دام ها و افرادی که بنا به وضعیت شغلی خود با دام سر و کار دارند مانند دامداران ، فروشندگان و خریداران دام ، مردم روستایی و ... هم بخشی از دلایل افزایش بیماری تب کریمه کنگو است.

* الزام در قرنطینه سازی و واکسیناسیون دام های زنده

ناقل بیماری تب کریمه کنگو

قاضی زاده در تشریح مقوله ای دیگر از این بحث عنوان کرد: یکی از مهمترین اقداماتی که در زمینه کنترل بیماری های مشترک بین انسان و احشام صورت می گرفت توسط سازمان دامپزشکی کشور اجرایی و عملیاتی می شد. مثلا این سازمان مقولاتی چون قرنطینه سازی و واکسیناسیون دام های زنده را که دو مبحث بسیار مهم و پیشگیرانه در حوزه مقابله با شیوع بیماری هایی چون تب کریمه کنگو و تب مالت و ... است را به انجام می رساند و به همین واسطه از انتشار برخی از این بیماریها جلوگیری می کرد.    

*ضعف عملکرد سازمان دامپزشکی کشور 

نماینده مردم مشهد و کلات در ادامه اظهار داشت: با وجود آنچه که گفته شد به نظر می رسد که هم سازمان دامپزشکی کشور و هم قرنطینه های این سازمان تضعیف شده اند و به واسطه تضعیف این سازمان و موارد پیشگیرانه ای چون تضعیف قرنطینه ها، بیماری هایی چون تب کریمه کنگو انتشار یافته و با در پیش گرفتن رویه جاری در این سازمان هر روز خطر ابتلای افراد دیگری وجود دارد.

*ورود تعمدی دام های بیمار، شایعه یا واقعیت؟

وی در پاسخ به این سوال که برخی از شنیده های غیر موثق حاکی از ورود تعمدی دام های بیمار در جریان قاچاق دام در مقابل خروج دام های ارزشمند از کشور است که انتشار بیماری تب کریمه کنگو از مصداق های عینی این ادعاست، با این وجود نظر شما چیست، توضیح داد: بالاخره سازمان دامپزشکی مسئول دیده بانی است. حالا شیوع این بیماری چه برنامه ریزی شده و از پیش تعیین شده باشد و یا کاملا اتفاقی و سهوی، مهم نیست. بلکه مهم اتفاقی است که در حال حاضر برخی از هموطنان را تهدید می کند و موضوع تعمدی بودن یا نبودن در بخش دیگر اهمیت و به ارگان های دیگر مربوط می شود.   

*رد پای ورود دام از طریق مرزهای کوهستانی

نماینده مردم مشهد اضافه کرد: در هر صورت نیروهای سازمان دامپزشکی باید در مناطق مرزی به ویژه در مناطقی از مرزهای کشورمان که بافت کوهستانی دارد و امکان قاچاق و ورود بدون مجوز دام برای سودجویان مهیاست، رد پای ورود دام از طریق قاچاق را دنبال کنند. چرا که دام زنده وارداتی باید به طور ویژه و همراه با نگرانی کنترل شود. چرا که هموراه احتمال ابتلای بخش اعظمی از مردم به واسطه قاچاق دام و مصرف گوشت و محصولاتی که از این طریق به سفره مردم می رسد، از این ناحیه وجود دارد. پس می بینید که این وظیفه وظیفه بسیار سنگینی است که مستقیما به سلامتی جامعه مربوط می شود و کوچکترین اهمال در این زمینه می تواند سلامت جامعه را مورد هجمه قرار دهد. و تبعات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

محل عرضه دام در کرمانشاه

*ورود تنها یک دام زنده می تواند فاجعه آفرین باشد

قاضی زاده در بخش دیگری از سخنانش افزود: در بحث بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات ریز بینی های خاصی وجود دارد که در این زمینه هم باید اعمال شود . چرا که تنها یک دام زنده می تواند فاجعه ای رقم بزند که خسارات مالی و جانی زیادی را به جامعه تحمیل کند.

وی ادامه داد: مثلا در بحث آنفلوانزای پرندگان می بینید که یک پرنده مهاجر بیماری را با خود به نقطه ای می برد که امکان قرنطینه و بازرسی وجود ندارد و یک پرنده با پرواز خود یک بیماری را منتقل می کند.  اما راهکار های خود را دارد که اگر در اجرای این راهکارها کوتاهی شود فاجعه آفرین خواهد بود. با این وجود در بحث قاچاق یا واردات و صادرات دام زنده هم باید قرنطینه سازی با وسواس انجام شود که متاسفانه این اقدام صورت نگرفته و انتشار بیماری تب کریمه کنگو هم به این واسطه بوده است.

این نماینده عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در زمینه بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات واقعیت هایی موجود است که قابل انتقال به هم هستند که در کشورهایی با نظام بهداشتی قدرتمند با تمام قوا از مرزهای خود مراقبت می کنند که کوچکترین و کمترین احتمال ورود بیماری ها را به کشور خود از بین ببرند.

*باید پرسید حالا چه کنیم؟

قاضی زاده در توضیحات خود به الزامی دیگر اشاره کرد و گفت: حالا که به هر دلیلی بیماری تب کریمه کنگو منتشر شده و در بخش اول که قرنطینه سازی و مقابله بوده اهمال صورت گرفته و چنین وضعی پیش آمده باید دست کم مرحله بعدی را دست انجام داد. یعنی مرحله ای که این سوال مطرح می شود که چه باید بکنیم؟

وی ادامه داد: حالا که به صورت لوکال منطقه ای درگیر بیماری های مشترک بین انسان و حیوان شده، باید حیوانات و پرندگان بیمار و مبتلا سریعا و در اولین فرصت نابود و امحا شوند. بعد از آن نقاط آلوده پاکسازی شود که امکان شیوع مجدد بیماری ها از بین برود و سرایت بیماری به سایر نقاط رخ ندهد.

*افزایش مرگ و میرها به دلیل ضعف عملکرد یک سازمان !

وی در ادامه اظهار داشت: بیماری تب کریمه کنگو بیماری ناشناخته ای نبوده و سالهاست که این بیماری و شیوه های درمان و مقابله با آن کشف شده است اما متاسفانه مشکل ضعیف عمل کردن یک سازمان که در زمینه ورود دام زنده ضعیف عمل کرده ، آمار مرگ و میر های ناشی از بیماری تب کریمه کنگو را به شدت افزایش داده است.

 

محل عرضه دام در کرمانشاه

*آموزش به مردم ، دیگر خان گذر از هفت خوان

قاضی زاده در پاسخ به این سوال که با وجود شرایط حال حاضر چه اقداماتی می تواند از شیوع بیشتر بیماری جلوگیری به عمل آورد ، گفت: گذشته از بحث قرنطینه سازی و جدا سازی دام های بیمار و پاکسازی محیط که باید برای مقابله با ورود دام های بیمار دیگر و شیوه و سرایت مجدد این بیماری باید صورت بگیرد، مهمترین فاکتور در این برهه زمانی هشدار و آموزش به مردم از طریق رسانه هاست. مردم به ویژه مردم روستایی و افرادی که با دام سر و کار دارند، باید علائم بیماری تب کریمه کنگو را بشناسند و از ذبح دام آلوده جلوگیری کنند.

 

بازار عرضه بهداشتی دام در تهران

*با کشتار خارج از کشتارگاه برخورد قهری شود

ذبح باید در کشتارگاه های رسمی و زیر نظر دامپزشک و سازمان دامپزشکی اتفاق بیفتد که احتمال وجود بیماری به کمترین حد ممکن برسد. چرا که اگر کشتار های ما تماما بصورت صنعتی اتفاق بیفتد و مردم علائم دام بیمار را بشناسند و از دام های دوری کنند یا آنها را امحا و معدوم کنند شیوع بیمارهای مورد بحث مانند بیماری تب کریمه کنگو هرگز اتفاق نمی افتد. بنابراین در این روزها دامپزشکب باید با تماما قدرت از ذبح دام به شیوه سنتی جلوگیری به عمل آورد و با این شیوه که در برخی از قصابی ها صورت می گیرد، برخوردی قهری کند و کشتار را تنها منوط به کشتار علمی و زیر نظر سازمان دامپزشکی نماید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه