English

رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در گفت و گو با موج؛

دو اصل مهم سند تحول بنیادین، ایجاد شادی و نشاط در مدارس و تربیت جنسی دانش آموزان است

مشاور عالی وزارت آموزش و پرورش با هدف رفع سوء برداشت ها، دو اصل مهم سند تحول بنیادین، یعنی "ایجاد شادی و نشاط در مدارس" و "تربیت جنسی دانش آموزان" را تشریح کرد.

دو اصل مهم سند تحول بنیادین، ایجاد شادی و نشاط در مدارس و تربیت جنسی دانش آموزان است

رضا مددی ، مشاور عالی وزارت آموزش و پرورش ، در گفت و گو خبرنگار آموزش خبرگزاری موج ، با اشاره به اینکه ساحت زیستی بدنی یکی از ساحت های ششگانه تربیت جنسی است که روی آن تاکید شده است، گفت: سال ۹۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی تربیت جنسی کشور را تصویب کرد و ذیل آن سیاستها ، در آموزش و پرورش هم سیاست‌های جنسی را در سند تحول آماده کردیم و این اصلا ارتباطی به سند ۲۰۳۰ ندارد.

* بخشی از تربیت جنسی به عهده آموزش و پرورش است

وی در ادامه افزود: با این وجود اساس سیاستهای شورای عالی انقلاب فرهنگی بخشی از تربیت جنسی را بر عهده آموزش و پرورش گذاشته است و بخش دیگر به عهده نهادهای دیگر است. بنابراین باید حاکمیت سیاست‌های خود را در حوزه تربیت جنسی مشخص کند تا تکلیف آموزش و پرورش معلوم شود.

* ایجاد نشاط و شادی تنها به رقص محدود نمی‌شود

رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در تشریح اصل ایجاد نشاط در مدارس که یکی از اصول و ارکان مهم سند تحول بنیادین است ، اظهار داشت: ایجاد نشاط و شادی تنها به رقص محدود نمی‌شود. چرا روی ورزش تاکید نمی‌شود. مگر ورزش ایجاد کننده نشاط و شادی نیست؟!

* مدرسه ها باید با نشاط کار خود را ادامه دهند

وی در ادامه افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید شده که مدرسه ها باید با نشاط کار خود را ادامه دهند. حالا اگر بخواهیم بصورت خلاصه تعریف کنیم که این نشاط چیست؟ باید بگوییم که تعریف نشاط در سند تحول بنیادین اینگونه است که بچه وقتی به مدرسه وارد می شود به هیچ عنوان نباید استرس وجود او را فرا بگیرد. همچنین اصل نشاط می گوید باید روح روابط انسانی در مدارس حاکم باشد.

* وقت دانش آموزان نباید تنها به آموزش دروس بگذرد

مددی در ادامه تعریف نشاط در سند تحول بنیادین اضافه کرد: بجز موارد یاد شده اصل ایجاد نشاط در مدارس می گوید: بخش اعظم وقت دانش آموزان نباید تنها به آموزش دروس بگذرد. میگوید دانش آموز اگر به اندازه کافی به فعالیت های تربیت بدنی در مدارس بپردازد، قطعاً نشاط در درون او ایجاد می شود.

* فعالیت های هنری و گردش های علمی ایجاد نشاط میکنند

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش در ادامه مبحث ایجاد نشاط در سند تحول بنیادین خاطر نشان کرد: این اصل می گوید دانش آموز باید به فعالیت های هنری مانند تئاتر، سرود، نقاشی و در مجموع فعالیت های جمعی و فردی و هنری بپردازد. همچنین تصریح شده که دانش آموز در اردوها، گردش های علمی و تفریحی، باید شرکت کند تا در درون او ایجاد نشاط صورت بگیرد؛ شادی و نشاط میشود.

*زنگ تفریح با روح قانونی آن در تعارض است

مددی در بخش دیگری از اظهاراتش با انتقاد از تعریف متداولی که از زنگ تفریح مدارس می شود در حالی که این تعریف که با روح قانونی آن در تعارض است، عنوان کرد: شما روی این نقطه متمرکز شوید که چرا زنگ تفریح ایران آنگونه که باید نیست؟! تفریح یعنی فرح بخشی و ایجاد نشاط. در حالی که در زنگ های تفریح ما ایجاد نشاط برای دانش آموز نمی شود.

*باید راه مان را عوض کنیم

رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین با بیان اینکه  در مجموع هیچکدام از این موارد ارتباطی با سند 2030 ندارد، تصریح کرد: ما باید راه مان را عوض کنیم. این زنگ تفریح مدارس واقعا باید زنگ تفریح بشود. باید بچه در آن چند دقیقه احساس شادابی و نشاط بکند. در حالیکه متأسفانه تاکنون غلط عمل کرده ایم.

وی در جمع بندی اصل ایجاد نشاط متذکر شد: با توجه به آنچه که در خصوص ایجاد شادی و نشاط در مدارس گفته شد، باید تصریح کنیم که روابط انسانی باید در مدرسه حاکم باشد. نباید سخت‌گیری شود. نباید فشار درس بیش از حد باشد. در دوره ابتدایی باید فرصت برای بازی و تفریح و کار جمعی فراهم باشد. نباید دانش آموز نگرانی و استرس قبول شدن داشته باشد.ضمن آنکه یکی از ساحت های تعلیم و تربیت، ساحت زیبا شناسی و هنری  است. اگر نکات فوق در هر مدرسه ای رعایت شود و امکان پیگیری و آموزش های هنری وجود داشته باشد، بی تردیدی در آن مدرسه نشاط و شادی ایجاد خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه