English

موج گزارش می دهد؛

عدم حضور بالگرد اورژانس در مناطق زلزله زده/چه کسی مسئول رسیدگی آمار های شتابزده اورژانس است؟!

مدتهاست در زمان حوادث شاهد اطلاع رسانی شتابزده اورژانس کشور هستیم که بارها باعث بروز تناقض گویی در آمار ها شده است، گویا این تراژدی هیچگاه پایانی ندارد و این بار هم شاهد سناریویی جدید در زلزله سیستان و بلوچستان بودیم...

عدم حضور بالگرد اورژانس در مناطق زلزله زده/چه کسی مسئول رسیدگی آمار های شتابزده اورژانس است؟!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران روز گذشته زلزله‌ای به بزرگی 5.6 ریشتر ساعت 10:53 منطقه مسجد حضرت ابوالفضل در سیستان و بلوچستان را  ثبت کرد، که پس از  زلزله، ١۴ پس لرزه در این منطقه رخ داده که آخرین آن در ساعت ١۶:۵٣با قدرت ٣.٢ ریشتر ثبت شد.

بلافاصله تیم های ارزیاب اورژانس کشور وارد عمل شدند و اولین گزارشات از سوی اورژانس اعلام و تیم های آن‌ها در محل حادثه مستقر شدند.

حسن نوری

معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس کشور: اعزام تیم‌های ارزیاب اورژانس به مناطق زلزله‌زده سیستان و بلوچستان

 حسن نوری معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس کشور در گفت‌‌وگویی از اعزام تیم‌های ارزیاب به مناطق زلزله‌زده استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: با توجه به وقوع زمین لرزه در مسجد حضرت ابوالفضل سیستان و بلوچستان تاکنون چهار تیم ارزیاب و بالگرد سازمان اورژانس جهت ارزیابی به منطقه اعزام شده است.

محمودرضا ناصح

رئیس مرکز حوادث فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر: خسارت مالی محدود به چند خانه روستایی/ ترک خوردگی 13 منزل مسکونی

همچنین محمود رضا ناصح رئیس مرکز حوادث فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر بلافاصله در گفت و گویی از تشکیل جلسه ستاد بحران در ایرانشهر خبر داد و گفت: براساس آخرین گزارش های دریافتی از تیم های ارزیاب اعزامی به نقطه زلزله زده، تنها خسارت مالی محدود به چند خانه روستایی وارد شده است.

به گفته وی، نزدیک به 10 منزل مسکونی در حد ترک خوردگی دیوارها خسارت دیده اند و روستای مسجد ابوالفضل، شاشکان، چاه ترش، پاگ، چاه قربان و سمسور توسط تیم های ارزیاب مورد ارزیابی قرار گرفته است.

اورژانس هوایی

اعزام اورژانس هوایی به منطقه زلزله زده

همچنین در گزارشاتی نقل شده است که اورژانس هوایی زاهدان نیز جهت ارزیابی مناطق کوهستانی به منطقه اعزام شده است.

طبق بررسی های صورت گرفته از  وظایف تکنسین اورژانش پیش بیمارستانی 115 نشان دهنده آن است که اورژانس موظف است  وضعیت مصدومان احتمالی و بیماران را ارزیابی کند نه ارزیابی منطقه و اینکه چند منزل مسکونی دچار ترک خوردگی شده است. ارزیابی مناطق زلزله زده وظیفه ارگانی دیگر است که در این راستا  آموزش های لازم را دریافت کرده اند، همان طور که اورژانس وظیفه اش تریاژ مصدومان است نه ارزیابی منطقه.

اورژانس

بخشی از شرح وظایف تکنسین اورژانس پیش بیمارستانی 115

  • سرعت عمل و آمادگی کامل در اعزام به ماموریت با پوشش کامل یونیفرم مرتب مصوب اورژانس در تمام ساعت کاری
  • پاسخگویی سریع به بیسیم و تلفن ( مأموریت‌ها از طریق بی سیم به پایگاه‌ها اعلام می گردد )
  • تریاژ و رعایت دقیق وظایف در حین انجام مأموریت و برخورد علمی با بیمار 
  • حضور مداوم و موثر تکنسین بر بالین بیمار در کابین عقب آمبولانس و حین حمل
  •  معاینه دقیق بیماران ،کنترل علائم حیاتی و شرح حال گیری مناسب و مشاوره با پزشک مرکز 
  • ثابت سازی و انتقال(حمل) مصدومان بر اساس موازین و اصول آموزشی با مشارکت کلیه پرسنل حاضر در صحنه
  • جایگزینی و کنترل مجدد داروها، تجهیزات، اکسیژن سانترال و پرتابل به محض بازگشت از مأموریت به پایگاه
  • حفظ و نگهداری اموال دولتی و دقت در نگهداری از تجهیزات 
  • عدم خروج از منطقه با آمبولانس بدون هماهنگی با مرکز فرماندهی 115 
  • عدم توصیه بیمارستان خصوصی یا پزشک خاص یا آمبولانس خصوصی به بیماران وتحویل دقیق بیمار به مرکز درمانی با اخذ امضاء و مهر ارجاع بیمارستان(فرم ماموریت 115 بایستی کامل تکمیل شده باشد و درمصدومان تصادفی کلمه تصادفی در فرم ماموریت ثبت گردد)
  •  ثبت صحیح آمار حوادث و فوریت‌ها و ارسال آن 

 در واقع باید گفت اورژانس کشور برچه اساس تیم ارزیاب به منطقه اعزام می کند تا خسارت احتمالی را بسنجد و جای تاسف است که پس از بروز هر بحران، اطلاع رسانی و میزان خسارات از زبان اورژانس اعلام می شود که بارها نیز شاهد اطلاع رسانی شتاب زده و تناقض گویی در اطلاع رسانی بر وضعیت حوادث بوده ایم.

در همین راستا می توان به خبری مبنی بر "243  کشته و مجروح در پی زلزله کرمانشاه" که 14 شهریور روی پایگاه اطلاع رسانی سازمان اورژانس کشور منتشر شد اشاره کرد. متاسفانه جمع بستن تعداد کشته‌ها و مصدومان از یک نهاد، کاری بسیار غیر اخلاقی است که تنها در راستای بولد کردن خبر و اقدامات صورت گرفته می باشد.

در ادامه می توان به گم شدن 50 کوه نورد و اسکی باز در فرودین ماه امسال اشاره کرد که سید رضا معتمدی معاون عملیات اورژانس تهران گفته بود: براساس اطلاعات اولیه 50 نفر به علت گم کردن مسیر اصلی به دلیل مه گرفتگی شدید گرفتار شده اند که تعدادی از این افراد مجروح شده اند و تلاش برای یافتن و انتقال این افراد به پایین ارتفاعات ادامه دارد.

البته پس از پیگیری های صورت گرفته شاهین فتحی در خصوص خبر گرفتار شدن ۵۰ نفر در ارتفاعات توچال، گفت: خبر گرفتاری ۵۰ نفر در ارتفاعات توچال صحت ندارد و تنها حدود ۶ نفر به مشکل خورده‌اند. این افراد در بهمن گرفتار نشده‌اند و احتمالا راه را گم کرده باشند و تیم های امدادی برای پیدا کردن و انتقال این افراد به پایین ارتفاعات اعزام شده‌اند.

در همین راستا می‌توان به سیل و آبگرفتگی گیلان در خرداد ماه اشاره کرد که اورژانس به صراحتا فوتی‌های این حادثه را اعلام کرد، در صورتی که اعلام و تایید فوتی ها بر عهده سازمان پزشکی قانونی است.

از همین گونه رفتارها می توان به سانحه قطار محور یاسوج اشاره کرد که در آن حادثه هم اورژانس کشور اظهار  نظرهای زیادی در خصوص کشته ها می کرد و یا سقوط هواپیما در دنا و القصه....

به گزارش خبرگزاری موج، کولیوند در دی ماه 1392 روی صندلی ریاست سازمان امداد و نجات کشور نشست و در مردادماه 1395 از هلال احمر خارج و با حکم معاون وزیر بهداشت به‌عنوان رئیس اورژانس کشور منصوب شد، اما گویا  خود و کارکنان اورژانس همچنان  علاقه‌ زیادی دارند تا به همکاران هلال احمر کمک کرده و در اطلاع رسانی  از خسارات احتمالی و اعزام تیم، پیشی بگیرند.

سوال اینجاست که آیا ورود به حیطه کاری ارگان دیگر باعث تداخل در کارها نمی شود؟! آیا بهتر نیست هر ارگانی به درستی به کار خود رسیدگی کند تا مردم آسیب دیده همچون توپ تنیس در بین پاسکاری مسئولان بیشتر آسیب نبینند.

حسن مصفا

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان:عدم حضور بالگرد اورژانس در منطقه زلزله زده

حسن مصفا، معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج درباره وضعیت مناطق زلزله زده گفت: در حال حاضر ارزیابی مناطق زلزله زده در دستور کار قرار گرفته است تا روستاهایی که در دسترس نبود را بررسی کنند، در واقع باید گفت تاکنون مورد خاصی در خصوص تخریب گزارش نشده است و تنها شاهد  ترک خوردگی برخی منازل هستیم که تیم ارزیاب میزان خسارت را ارزیابی می‌کند و در صورت لزوم کمک های لازم صورت می گیرد.

وی همچنین در خصوص ارزیابی‌های صورت گرفته از سوی اورژانس، گفت: اورژانس نیز ارزیابی‌های خود را در برخی روستاها برای مصدومان احتمالی انجام داده و با توجه به اینکه تنها دو مورد مصدوم داشته است، بر همان اساس خدمات درمانی را ارایه کردند.

مصفا در مورد استقرار بالگرد هلال احمر نیز گفت: بالگرد هلال احمر دقیقا در کانون زلزله و در منطقه مسجد حضرت ابوالفضل مستقر بود، چرا که این منطقه قابل دسترسی بود و طبق گزارشات ارسالی یک نفر در روستای شندل گونال بر اثر ریزش کوه فوت کرد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان در پاسخ به این سوال که بالگرد اورژانس در چه مناطقی مستقر بود، گفت: بالگرد اورژانس در مناطق زلزله زده حضور نداشته  و تنها بالگرد هلال احمر  بود که  روز جمعه مناطق زلزله سیستان و بلوچستان  را تحت پوشش قرار داد.

این در حالی است که در روز جمعه؛ استقرار بالگرد اورژانس در مناطق زلزله در شبکه های خبری تلویزیون زیر نویس شده بود. همچنین حسین نوری معاون فنی و عملیات سازمان اورژانس کشور نیز در گفت‌وگوها عنوان کرد که بالگرد سازمان اورژانس به منطقه اعزام شده است.

حال باید این سوال را پرسید که دلیل این همه شتابزدگی در اطلاع رسانی از سوی اورژانس چیست؟!  چه ارگانی مسئول رسیدگی به آمار هایی که نهاد های امدادی در بحران اعلام می کند، است ؟!

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه