English

علت چربی مو سر چیست؟/ راه های جلوگیری از چرب شدن مو

چرب شدن مو از جمله مشکلاتی است که به دلیل تاثیر در ظاهر افراد می تواند باعث عدم اعتماد به نفس شود اما با آگاهی از روش های ساده درمانی می توان این مشکل را رفع کرد.

علت چربی مو سر چیست؟/ راه های جلوگیری از چرب شدن مو

به گزارش خبرگزاری موج، در عصر امروز زیبایی مو و آرایش آن دیگر منحصر به زنان نیست و مردان نیز در هر طبقه اجتماعی مایل هستند موهای زیبا داشته باشند. زیرا برخلاف قرون گذشته دیگر استفاده از کلاه برای مردان باب نیست و همین مساله رعایت بهداشت و توجه به ظاهر موهای سر را بیش از پیش کرده است.

اما مشکلی که بسیاری از افراد با آن دست به گریبان هستند، چرب شدن مو است که گاه برای برخی حتی در کمتر از چند ساعت پس از استحمام هم به وجود می آید. چربی از غددی در پایه‌ی مو ترشح می‌شود. ترشح چربی لازم است، زیرا از شکنندگی موها جلوگیری می‌کند. همچنین باعث درخشندگی موها می‌شود، ولی در افرادی که موهای چرب دارند، ترشح چربی بیش از حد است.

* علت زود چرب شدن موهای سر

برخی عادت های نادرست باعث افزایش ترشح سبوم (چربی طبیعی) در ناحیه ی پوست سر و موهای چرب می شود. 6 مورد از این موارد به شرح زیر هستند:

  استرس:

استرس یکی از عوامل تشدیدکننده چربی سر محسوب می شود.تاثیرات منفی استرس بر برجسم و روح انسان کاملا واضح و اثبات شده است. در همین خصوص، هورمونی به نام آندروژن ،تولید سبوم را کنترل میکند و استرس با تاثیر بر این هورمون ،باعث چرب شدن زود هنگام موها خواهد شد.

تریکوتیلومانیا:

تریکوتیلومانیا به معنای دستکاری غیرارادی، وسواسی و بیش از اندازه موها است. اگر شما هم عادت دارید که زیاد به موهایتان دست می زنید، بهتر است بدانید که موهایتان زودتر از حد معمول چرب خواهند شد، چون تمام چربی ها و آلودگی های انباشته شده در دست ها را به موهایتان منتقل می کنید. به همین راحتی!

 شستشوی زیاد موها:

شستشوی روزانه و زیاد موها، چربی طبیعی پوست سر را از بین برده و باعث تحریک آن می شود. در نتیجه پوست سر مجبور به تولید سبوم (چربی) بیشتر می شود. بهترین کار برای افراد با موهای چرب این است که موها را دو تا سه مرتبه در هفته شامپو بزنند.

استفاده از نرم کننده ی مو:

بهتر است از محصولات ملایم استفاده کنید و آنها را فقط به نوک و ساقه ی موها بزنید، نه به ریشه ی آنها، چون زیاده روی در استفاده از این محصولات باعث چرب شدن موها می شوند. در نهایت نیز موها را با آب فراوان شستشو دهید تا باقیمانده نرم کننده ها برطرف شوند. در غیر این صورت باعث خفه شدن موها و آسیب های جدی به آنها خواهند شد.

براشینگ زیاد:

براشینگ یا همان سشوار زدن موها، اگر به صورت مکرر و افراطی باشد و همچنین استفاده از اتوی مو و غیره نیز باعث چرب شدن زودهنگام موها می شوند، چون استفاده از این ابزارها باعث افزایش ترشح سبوم می شوند. سشوار زدن طولانی مدت تولید چربی را تحریک می کند.

برس ها و شانه ها:

هیچ وقت از تمیزی برس ها و شانه ها غافل نشوید، چون برس ها محل تجمع باقیمانده ی محصولات مخصوص مو مانند ژل و غیره، چربی و گردوخاک هستند و تمام این ترکیبات با شانه کردن موها، مستقیما به آنها منتقل می شوند. این مسئله نیز باعث کثیفی و چرب شدن زودهنگام موها می شود. توصیه می کنیم زود به زود برس ها و شانه ها را تمیز کرده و شستشو دهید.

آیا چربی مو باعث ریزش می شود؟

اغلب آدم‌ها به دلیل تغییر هورمونی بعد از بلوغ، غدد چربی پوست سرشان بزرگتر شده و بالطبع ترشح چربی نیز افزایش می‌یابد و باید گفت 80 درصد افراد پوست و موهای چرب دارند. به جز استفاده از شامپوهای مخصوص موی چرب و شست و شوی بیشتر، راه دیگری برای درمان موی چرب تاکنون دیده نشده است ولی نباید فراموش کرد که موهای چرب ربطی به ریزش مو ندارد و اینکه افراد فکر می‌کنند موهای چرب زمینه‌ساز ریزش موست باور غلطی است.

* راه کارهای پیشگیری از چرب شدن مو

از آنجایی که اکثر اشخاص مستعد داشتن موهای چرب هستند، کارهایی را در ادامه توضیح خواهیم داد که می‌تواند این مشکل را درمان کند. با پیگیری این چند مرحله ی ساده، به طور موثری چربی موهایتان کاهش پیدا خواهد کرد یا اینکه دیگر چرب نمی‌شود.

1)هر یک روز در میان موهایتان را با شامپو بشویید. شاید فکر کنید که این مقدار شست و شو کم است، اما در حقیقت با شست و شوی روزانه، چربی موهایتان را تشدید می‌کنید! شامپو، رطوبت و چربی پوست سر شما را از بین می‌برد، پس زیاده روی در استفاده از آن، باعث می‌شود تا فولیکول‌ها برای مرطوب نگاه داشتن پوست سر به تولید چربی بیشتری تلاش کنند. با شست و شوی سرتان در هر یک روز در میان، می‌توانید تولید چربی را تثبیت کرده و از چرب شدن موهایتان جلوگیری کنید.

2)از شامپوهایی استفاده کنید که مخصوص پوست سر چرب طراحی شده اند. از شامپوهایی که خواص مرطوب کنندگی دارند دوری کنید، چرا که همچنان حس چرب بودن پوست سر و موها در شما باقی خواهد ماند.

3) نرم کننده را فقط به انتهای موهایتان بمالید، نه بر روی پوست سرتان! از آنجا که پوست سر شما چرب است، احتیاجی به مرطوب کردن بیشتر آنجا نخواهید داشت. در عوض، با تمرکز بر انتهای موها، به پوست سرتان اجازه نخواهید داد که به راحتی چرب شود.

4) از محصولات حالت دهنده استفاده نکنید. ژل، موس و اسپری مو همگی به چرب شدن موهایتان کمک می‌کنند. اگر ناچارید از محصولات حالت دهنده استفاده نمایید، یک ژل سبک که مخصوص موهای نازک و چرب طراحی شده است تهیه کنید.

5)نصف فنجان آب لیمو را با سه فنجان آب مخلوط کنید. مخلوط را بر روی پوست سرتان بریزید و آنرا بر روی موهایتان توزیع کنید. اسید آب لیمو باعث شست و شو و جذب چربی موهایتان خواهد شد.

6)موهایتان را تا جایی که می‌توانید کم شانه کنید. زمانی که موهایتان را شانه می‌کنید، برس می‌کشید یا به آن حالت می‌دهید، پوست سرتان را هم تحریک خواهید کرد، که باعث تولید چربی بیشتر خواهد شد. با کمتر شانه کردن موهایتان از تحریک شدن پوست سرتان اجتناب کنید. همچنین از ماساژ سرتان نیز دوری کنید، چرا که این کار به شدت پوست سر را تشویق به تولید چربی بیشتر می‌کند.

 7)اگر موهایتان چرب است و فرصت شستن آنرا ندارید، کمی‌پودر بچه روی پوست سرتان بپاشید! پودر بچه چربی اضافه را جذب خود کرده که باعث خواهد شد موهایتان دیگر چرب جلوه نکند.

بهترین شامپو برای موهای چرب

از جمله مهم‌ترین کارهایی که باید برای موهای چرب انجام دهید، انتخاب شامپوی مناسب است تا چربی موها و پوست سر را متعادل کند. شامپوهای زیادی برای موهای چرب در نظر گرفته شده است و هرکس می تواند با امتحان آن ها شامپویی را که با موی سرش سازگاری بیشتری دارد انتخاب نماید. 

 سرم ضد چربی مو

سرم مو برای آن دسته موهایی استفاده می گردد که زیبایی و درخشندگی خود را در اثر آلودگی هوا، کثیفی، غبار و نورخورشید از دست داده اند.

طبق ادعای سازندگان، سرم های ضدچربی می توانند سبب متعادل نمودن چربی پوست سر جهت تشکیل لایه هیدرولیپیدی سالم و زدودن بوی نامطبوع از پوست سر شده و همچنین به واسطه‌ی وجود ترکیبات فیتواستروژن موجود در سرم از ریزش مو جلوگیری کرده و سبب تحریک رشد مجدد مو شوند.

روش مصرف بدین گونه است که پس از شست‌وشوی سر با شامپو و استفاده از حوله، محلول سرم را به صورت خطی روی پوست سر مرطوب بریزید. با ثابت نگه‌ داشتن نوک انگشتان بر روی پوست در ناحیه بالای شقیقه‌ها،‌ پوست را به آرامی به بالا و پایین حرکت دهید. کماکان انگشتان را در موضع قبلی حفظ کرده و این‌بار حرکت را به صورت دورانی برای چند دقیقه ادامه دهید تا سرم کاملا جذب شود. پس از آن می‌توانید موهایتان را کاملا خشک کرده یا حالت دهید. این عمل را 2 بار در هفته و حداقل به مدت 3 ماه ادامه دهید تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

سرکه سیب

 

* درمان های خانگی چربی مو

سرکه سیب

موهایتان را در ظرف کوچکی از آب و 1/4 پیمانه سرکه سیب غرق کنید، یا اینکه مخلوط را داخل اسپری ریخته و موهایتان را با آن کاملاً اسپری کنید. سپس موها را با آب گرم آب کشی کنید . این کار باعث کنترل عمل شامپو می شود . 

چای

موهایتان را در چای رقیق خیس کنید .چای حاوی اسید تانیک است. این ماده قابض بود. و می تواند چربی را از بین ببرد.

ماء الشعیر

این ماده خاصیت خشک کنندگی دارد در عین حال که پوست سر را تمییز می کند، به موها نیز درخشندگی خاص می بخشد.

آب لیمو

معادل آب یک لیمو را با یک پیمانه آب مخلوط کنید و موهایتان را با آن بشویید. سپس با آب گرم آب کشی نمایید. آب لیمو نیز می تواند در کنترل مواد ساخته شده توسط شامپو کمک کند.

 

بیشتر بخوانید:

راه های جلوگیری و درمان چربی مو/چربی مو مهمترین عامل ریزش مو است

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • Mohammad

    من ک چیزی از این متن ها نفهمیدم من هم مثل پدرم داره کم کم موهای جلو سرم میریزه😭یکی کمک کنه چیکار کنم راه جارم چیه😩

    • ناشناس

      سلام قرص زینک پلاس بخور و آمپول بیوتین و قرصش هم بخوری خوبه اما آمپولش رو حتما بزن به دکتر بگی بهت تجویز می کنه ان شاء الله که خوب میشه

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه