English

نوع آنفلوآنزای لاشه‌ پرندگان دریاچه چیتگر مشخص شد

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه لاشه‌های پرندگانی که در اطراف دریاچه خلیج فارس(چیتگر) پیدا شده، مبتلا به آنفلوآنزای نوع H5N8 بوده اند، گفت: تاکنون بیماری انسانی ناشی از این نوع ویروس نه تنها در ایران بلکه در هیچ جای دنیا دیده نشده است.

نوع آنفلوآنزای لاشه‌ پرندگان دریاچه چیتگر مشخص شد

به گزارش خبرگزاری موج،محمدمهدی گویا درمورد شبهات ایجاد شده مبنی بر مشاهده لاشه‌های پرندگان مبتلا به آنفلوآنزا در حوالی دریاچه خلیج فارس در تهران گفت: لاشه های پرندگانی که در اطراف دریاچه خلیج فارس پیدا شده، مورد آزمایش قرار گرفت و بر اساس این آزمایشات، مشخص شد آنها مبتلا به آنفلوآنزای نوع H5N8 هستند که مدت زمان طولانی در بخش های مختلفی در کشور در میان پرندگان دیده و منجر به تلفات زیادی در پرندگان شد.

وی گفت: تاکنون بیماری انسانی ناشی از این نوع ویروس نه تنها در ایران بلکه در هیچ جای دنیا دیده نشده است، به همین دلیل جزو ویروس‌های آنفلوآنزایی است که احتمال خطر پایینی برای انسان دارد.

گویا گفت: نکته قابل توجه این است که ویروس‌های آنفلوآنزا سریع تغییر می‌کند و تغییرات باعث می‌شود، بیماری زایی آنها هم شدت و ضعف پیدا کند.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ممکن است ویروس آنفلوآنزایی که درحال حاضر خطر کمتری دارد، با تغییر کوچکی تبدیل به ویروس بزرگ و خطرناک‌تری شود.

وی ادامه داد: ما از ابتدای همه گیری آنفلوآنزای پرندگان همکاری تنگاتنگی با سازمان محیط زیست و سازمان دامپزشکی کشور داشته ایم، اما به عنوان بازوی سازمان دامپزشکی عمل کردیم، یعنی فرماندهی اصلی عملیات کنترلی علیه آنفلوآنزای پرندگان را سازمان دامپزشکی کشور برعهده دارد.

گویا تصریح کرد: نکته‌ای که لازم به ذکر است، مساله نوع جدید ویروس آنفلوآنزا است، که در یکی از تالاب های استان گیلان دیده شده، این ویروس جدید با ویروسی که در حاشیه دریاچه خلیج فارس(چیتگر) دیده شده، متفاوت است.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه ویروسی که در لاشه های پرندگان وحشی در حاشیه یکی از تالاب های استان گیلان دیده شده، ویروس خطرناک تری است و موارد انسانی آن فقط در کشور چین گزارش شده است، توصیه کرد: اگر فرض را براین بگذاریم که این ویروس می تواند به انسان منتقل شود، مردم باید از شکار، بازی، تماس و خرید لاشه پرندگان وحشی در بازارهای غیرمجاز خودداری کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه