English

رئیس شورای شهر تهران:

جای مردان سیاست بنشانید درخت که هوا تازه شود/ عبور از چالش حوزه و دانشگاه ضروری است

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به تداوم آلودگی هوا در تهران گفت: در واکنش به آلودگی هوا و تعطیلی مدارس در تهران یاد این مصرع از شعر زنده یاد سهراب سپهری می افتم که گفت: جای مردان سیاست بنشانید درخت که هوا تازه شود

جای مردان سیاست بنشانید درخت که هوا تازه شود/ عبور از چالش حوزه و دانشگاه ضروری است

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج،  محسن هاشمی با گرامیداشت روز 27 آذرماه، سالروز  شهادت دکتر مفتح و وحدت حوزه و دانشگاه و همچنین روز جهانی مقابله با خشونت و افراطی گری افزود:  شهید مفتح از بزرگان دوران مبارزه است که شاید کمتر در حوزه عمومی مطرح می شود، ایشان از همراهان اولیه نهضت اسلامی بود و از شخصیتهای فعال در حسینیه ارشاد و فعالیت های فرهنگی و فکری محسوب می شد.

وی ادامه داد:  نماز تاریخی عید فطر در تابستان 1357 به امامت دکتر مفتح در تپه های عباس آباد، اقامه شد و سرسلسله اجتماعات بزرگ انقلاب گردید، ایشان از دوستان وهمرزمان نزدیک شهید بهشتی ، شهید مطهری، شهید باهنر و آیت الله هاشمی رفسنجانی محسوب می شد که متاسفانه قربانی انحراف یک جریان فکری و دگماتیسم شد.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شهید مفتح با وجود آنکه در شورای انقلاب مسئولیتی اجرایی نداشت وصرفا به مسایل فکری و فرهنگی می پرداخت، بیان کرد: در 27 آذرماه 1358 بهمراه دو پاسدارش هنگام ورود به دانشکده الهیات دانشگاه تهران، توسط چهار تن از اعضای جوان گروهک فرقان ترور شد.

به گفته وی، قاتل شهید مفتح جوان 20 ساله ای بود که شناختی از این اندیشمند برجسته و تفکراتش نداشت وصرفا براساس تعصبات و تحریکات یک جریان فکری منحرف که تاسیس و هدایت گروهک فرقان رابرعهده داشت دست به این اقدام زد.

هاشمی با بیان اینکه شهید مفتح از صاحب نظران طراحی وتبیین انقلاب اسلامی بود، یادآور شد: با وجود آنکه کمتر از یکسال از به ثمر رسیدن انقلاب به شهادت رسید اما با سخنرانی ها، مقالات و فعالیتهای علمی خود نقش موثری در تدوین گفتمان انقلاب اسلامی داشت.

وی با اشاره به اینکه عبور چالش میان مباحث علمی و بروز دانشگاهی با شیوه تحصیل و پژوهش در حوزه های علمیه، یکی از مسایل اصلی آن روز وحتی امروز جامعه ماست، تاکید کرد: به همین دلیل امثال مفتح ها در صدد حل این معضل بودند، تا میان نگاه دینی و علمی تضاد و شکافی وجود نداشته باشد.

رئیس شورای شهر تهران عقلانیت را مهمترین ابزار علم وانسان مدرن دانست و گفت: در فرهنگ شیعی و اسلام ناب و بدور از تحجر و واپس گرایی می تواند نقش پویا و موثری در توسعه جامعه ایفا کند.

وی با بیان اینکه اسلام نوگرا و پویا که شهیدان مطهری، مفتح ،بهشتی و باهنر و آیت الله هاشمی رفسنجانی مبلغ ومروج آن بودند، در پی حل مسایل جامعه و ایجاد بستری رشد وپیشرفت انسان و اجتماع است، افزد: شاید امروز پس از چهار دهه، نیاز به این نگرش بیش از پیش احساس شود، نگرشی که شعور را بر شور، عقلانیت را بر هیجان و پویایی را بر جمود و سکون ترجیح می دهد و در پی تاسیس جامعه ای شکوفا ، مرفه و منطبق بر عقلانیت واعتدال و ارزش های اخلاقی هستند.

محسن هاشمی با بیان اینکه انتظار جامعه از حوزه های علمیه  و روحانیت انقلابی، معرفی چهره هایی نظیر مفتح ومطهری است که بتوانند اسلام حقیقی را از گرایش های انحرافی ، هیجانی و افراطی متمایز ومعرفی کنند، ادامه داد: امیدواریم که با تلاش حوزه های علمیه جای خالی بزرگانی نظیر مفتح، مطهری ،بهشتی، باهنر وهاشمی پر شود و شاهد تحقق ایده وحدت حوزه و دانشگاه باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه