English

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور:

۷۸ مدرسه در قالب ۴۱۵ کلاس درس در زلزله تخریب شدند

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: 78 مدرسه در قالب 415 کلاس درس در زلزله تخریب شدند که باید تخریب و بازسازی شوند. عمده این مدارس در لیست مدارس تخریبی ما قرار داشتند.

78 مدرسه در قالب 415 کلاس درس در زلزله تخریب شدند

به گزارش خبرگزاری موج، محمدتقی نظرپور در جمع خبرنگاران به ارائه گزارشی از وضعیت مدارس در مناطق زلزله زده غرب کشور پرداخت و با اشاره به اعزام 12 تیم ارزیابی مهندسی به مناطق زلزله زده گفت: نتیجه بازدیدها را در همان زمان اعلام کردیم.

وی افزود: 78 مدرسه در قالب 415 کلاس درس در زلزله تخریب شدند که باید تخریب و بازسازی شوند. عمده این مدارس در لیست مدارس تخریبی ما قرار داشتند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه در مجموع در پنج شهر زلزله زده 757 باب مدرسه داشتیم که 11 درصد آنها تخریب شده اند گفت: این 11 درصد جزو لیست مدارس تخریبی و نیازمند مقاوم سازی ما بودند و چون قبلا اعتبار مورد نیاز تامین نشده بود نتوانسته بودیم کاری انجام دهیم. برای بازسازی و مقاوم سازی این مدارس 110تا 120 میلیارد تومان اعتبار لازم است.

نظرپور ادامه داد: به لحاظ ریز آماری برای تخریب و بازسازی 415 کلاس 75 میلیارد اعتبار، برای خرید تجهیزات، تخریب دیوارهای خطر آفرین و محوطه سازی نیز حدود 40 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی درباره فضاهای تعمیری عنوان کرد: 16 فضای آموزشی داریم که نیازمند تعمیر جزیی هستند. از این تعداد چهار مدرسه در ثلاث باباجانی، شش مدرسه در سر پل ذهاب، سه مدرسه در قصر شیرین و یک مدرسه در گیلان غرب واقع است که تعمیر آن سه میلیارد اعتبار نیاز دارد.

نظرپور درباره مدارس نیازمند مقاوم سازی نیز گفت: پنج مدرسه با 60 کلاس نیازمند مقاوم سازی است که چهار مدرسه در سرپل ذهاب و یک مورد در ثلاث باباجانی واقع است و نیازمند 2.7 میلیارد تومان اعتبار است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه در مجموع برای تخریب این 78 مدرسه، تعمیر16 مدرسه  و مقاوم سازی 5 مدرسه، 120.7 میلیارد تومان اعتبار نیاز است اظهار کرد: طی 10 روز گذشته بازدیدهایی از مدارس داشتیم. یک مدرسه 15کلاسه و یک مدرسه شش کلاسه در سرپل ذهاب و یک مدرسه 9 کلاسه نیمه کاره در قصر شیرین داریم. در گام اول قرار شد مدارس نیمه کاره را تکمیل کنیم که از اعتبارات ملی یک میلیارد تومان به آن اختصاص دادیم.

وی ادامه داد: از این تعداد دو مدرسه تا 45 روز آینده تکمیل و تحویل خواهد شد. مدرسه قصر شیرین نیز تا دو هفته آینده آماده می شود و قابل استفاده خواهد بود. از فهرست 16 مدرسه نیازمند تعمیرات تا جمعه تعمیرات دو مدرسه انجام شده و اکنون قابل استفاده است. در مجموع تا پایان هفته 200 کلاس را تعمیر می کنیم.
معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تا کنون 130کانکس فراهم و توسط خیرین ارسال شده که عمدتا به روستاها رفته‌اند گفت: تعداد دانش آموزان بسیاری روستاها از انگشتان یک دست هم کمتر هستند. در برخی روستاها همه خانه ها خراب شده اما مدارس سالم‌اند.

تعهد ساخت 35 مدرسه با 130کلاس درس از سوی خیرین

نظرپور افزود: تعهد ساخت 35 مدرسه با 130کلاس درس را از سوی خیرین داشتیم و قرار شده امروز تعدادی از خیرین به منطقه بروند و تعهدات جدیدشان مشخص خواهد شد. 155کلاس تخریبی باقی مانده که امیدواریم جزو تعهدات جدید خیرین برای ساخت باشد. با ستاد اجرایی فرمان امام  نیز تفاهم نامه‌ای در دست داریم که امیدواریم مدارس تازه ساز آنها جایگزین کانکس ها شود.

تاکید برای تخلیه نیروهای امداد و نجات از مدارس مناطق زلزله‌زده غرب کشور

نظرپور یکی از مشکلات را تبدیل شدن مدارس جدید به محل اسکان و امداد و نجات دانست و گفت: چون آنجا مردم و تیم های امدادی اسکان دارند امکان تعمیر جزئی هم سخت می‌شود. عمده مدارس ما پر از چادر است زیرا در مدارس  سرویس بهداشتی وجود دارد و زمین حیاط‌ها مسطح است. تاکید شده تا مدارس هرچه زودتر تخلیه شوند.

وی با بیان اینکه سه میلیارد دلار برای مقاوم سازی مدارس از سوی مجلس در نظر گرفته شده است گفت: سه طرح اصلی داریم که شامل تخریب و بازسازی مدارس غیراستاندارد، طرح مقاوم سازی مدارس و استانداردسازی سامانه گرمایشی است.

نظرپور ادامه داد: طرح اول یعنی تخریب و بازسازی با 132هزار کلاس درس را از سال85  شروع کردیم که بر اساس آن تا کنون 49درصد شامل 64هزار کلاس درس نیازمند، تخریب و بازسازی شده، 5 درصد در دست احداث است که شامل 6222کلاس درس می شود و هنوز 46 درصد شامل 61هزار کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی است. در مجموع از 530هزار کلاس درس 11.6 درصد نیازمند تخریب و بازسازی اند و 18هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند.

معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به طرح مقاوم سازی گفت: تا کنون 24 درصد معادل حدود 30هزار کلاس درس مقاوم سازی شده،یک درصد معادل حدود 1230کلاس درس در دست مقاوم سازی است و75 درصد معادل حدود 96هزار کلاس درس نیازمند مقاوم سازی هستند.
18.1 کلاس درس نیازمند مقاوم سازی اند و برای اتمام آن 5000میلیارد تومان نیاز است.

وی با بیان اینکه طرح استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس نیز از سال 90شروع شده و تاکنون حدود 57 درصد معادل 161هزار کلاس درس استانداردسازی شده اند گفت: اکنون استانداردسازی 14 درصد کلاس ها معادل 37 هزار و 733 کلاس درس در دست اجراست که اعتبار آن از محل عوارض گاز تامین میشود و 83هزار کلاس درس حدود 29 درصد باید استاندارد شوند. در مجموع استانداردسازی گرمایشی15.6 درصد از کل کلاس های کشور با 700 میلیارد تومان اعتبار می‌تواندتا سه سال به اتمام برسد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه