English

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای خبر داد:

مدیر صندوق فعلی ۵ برابر مدیر دولت قبل حقوق گرفته است

معاون اول قوه قضائیه در مورد حقوق های میلیونی مدیران دولتی هشدار داد و از حقوق ۵۷ میلیونی مدیر یک صندوق خبرداد.

مدیر صندوق فعلی ۵ برابر مدیر دولت قبل حقوق گرفته است

به گزارش خبرنگار جامعه خبرگزاری موج؛ حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: من در مورد انتشار فیش های حقوقی و اینکه قانونی است یا غیرقانونی کاری ندارم و حرف من این است که باید خود دولت و مسئولین پیش قدم شوند.

بعنوان مثال گزارش سازمان بازرسی در گزارشی گفته است در یک سازمانی اعضای هیئت مدیره حقوقشان بالای ۵۰ میلیون تومان بوده است. وی افزود: نمی توان گفت همه افرادی که حقوق بالا گرفتند فاسد هستند اما اگر فردی حقوق ماهانه ۵۰ میلیونی گرفته و وام های چند صد میلیونی هم گرفته قطعا فساد آور است.

ما اصلا نباید این پرنده ها را کارها جناحی و سیاسی بدانیم اما باید جلوی آن گرفته شود. در پرونده ای رئیس یک صندوق سالانه ۶۸۰ میلیون حقوق گرفته و وام چند صدمیلیونی گرفته است. بنده رفتم و سوال کردم شما در دولت قبل بودید چقدر حقوق در این صندوق می گرفتید که گفت حقوق من ماهانه ۱۲ میلیون بوده است.

محسنی اژه ای در پاسخ به اینکه چرا رسیدگی به پرونده‌ های فساد اقتصادی کند است گفت: قبلا می گفتند شما فقط با آفتابه دزدها برخورد می کنید اما امروز می بینید با بالاترین متهمان مثل بانک ملی، صادرات، بابک زنجانی، بیمه، برخی آقایان برخورد شده است.

 

*قاضی کم داریم / فقط ۱۰ هزار قاضی داریم

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه تعداد قضات ایران کم است گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا مطالعه کردیم که برخی کشورها نسبت به جمعیت خود قضات بیشتری دارند. در برنامه پنجم ۴ هزار قاضی استخدام کردیم اما الان کل قضات ما در ستاد و شوراهای حل اختلاف و دادگاه ها زیر ۱۰ هزار نفر است. حالا محاسبه کنید ۱۵ میلیون پرونده در گردش داریم و وروردی سال گذشته ۶ میلیون پرونده بوده است و به هر قاضی چند پرونده می رسد؟

 

*گاهی کارشناسی ها در پرونده موجب اطاله دادرسی می شود

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه ۹۹ درصد پرونده های قضایی نیاز به کارشناسی دارد و از دلایل اطاله دادرسی است گفت: در پرونده نفتی یک ملک یکبار کارشناسان معروف اعلام کردند ۷۰۰ میلیارد و کارشناسان دیگر گفتند ۱۷۰۰ میلیارد تومان و این خودش یک مشکل است. یا در پرونده بیمه یک ملک در خیابان میرداماد کارشناسان اولیه گفتند ۶۰۰ میلیارد تومان و کارشناسان بعدی ۱۶۰۰ میلیارد تومان کارشناسی کردند!

یک اتوبوس در خیابان قم آتش گرفت و ۴۰ نفر جان باختند حالا قاضی باید اعلام کند چه فردی مقصر است. باید کارشناسان به قاضی بگویند. چندین بار کارشناسی شد و با هم خیلی تفاوت داشت. در این پرونده تفاوت قیمت نبود بلکه تفاوت تقصیر بود. همین کارشناسی ها وقت پرونده را گرفته و موجب اطاله دادرسی می شود.

وی با بیان اینکه مردم آشنایی زیادی با حقوق ندارند گفت: باید قوه قضائیه و رسانه ملی مردم را با حقوق خود آشنا کنیم. همین آگاهی موجب می شود پرونده ها سریعتر پیگیری شود. همچنین استعلامات، نظرپزشکی و خیلی از مواد هم می توان جزو دلایل اطاله دادرسی عنوان کرد.

 

*سالی ۵۰۰ هزار زندانی وارد و خارج زندان می شوند

معاون اول قوه قضائیه در مورد جمعیت زندانیان گفت: ما امروز ظرفیت زندانها با تعداد زندانیان همخوانی ندارد. هر سال بیش از ۵۰۰ هزار زندانی وارد و خارج می شوند. هم اکنون ۲۲۵ هزار زندانی در زندان داریم که متغییر است اما ۱۲ درصد کاهش جمعیت زندانها را داشتیم. در هر حال متهمان مواد مخدر ما در زندانها ۴۴ درصد تعداد زندانیان را تشکیل می دهد. وی با بیان اینکه دولت بر اساس قانون موظف است اردوگاه های ویژه زندانیان مواد مخدر ایجاد کند گفت: اردوگاه هایی ساخته شده اما هنوز برای حدود ۸۰ هزار زندانی مواد مخدر کافی نیست.

 

*برخی قاچاقچیان مواد مخدر قصد ضربه زدن به نظام و جامعه را دارند

محسنی اژه ای در مورد احتمال حذف مجازات اعدام برای مجرمان مواد مخدر گفت: در قانون جدید مجازت های جایگزین حبس پیش بینی شده تا این متهمان به جای زندان در شهرداری ها و برخی سازمانها مشغول به کار شوند اما این بستر هنوز آماده نشده است. ما برای اجرا نیاز به دستبند های الکترونیکی داریم اما بودجه نداریم. در مود اعدام قاچاقچیان باید گفت که شواهد نشان می دهد فقط مواد مخدر با هدف کسب پول نیست و مسائل سیاسی هم پشت پرده است. قطعا این افراد تولید و توزیع کننده قصد ضربه زدن به جمعیت و نظام ایران دارند.

 

*راهی بهتر از اعدام قاچاقچیان مواد مخدر نداریم

وی افزود: هیچ فردی از اعدام خوشش نمی آید. اما این به این معنی نیست نباید با مجرم برخورد کنیم. ما در سال گذشته ۱۲۴ هزار کیلو مواد مخدر کشف کردیم که ۵۰۰۰ کیلو هروئین و ۴۰۰ کیلو شیشه بوده است. آیا اعدام فردی که ۱۰۰ کیلو هروئین دارد خلاف حقوق بشر است؟ کلاهبرداری که ۱۳ هزار شاکی دارد نباید مجازات شود؟ اینکه آیا اعدام قاچاقچیان جواب داده یا نه باید بگوئیم راهی بهتر از آن پیشنهاد نداده است. هر فردی راه بهتری دارد ما استقبال می کنیم.

 

*سلب صلاحیت ۱۷ قاضی متخلف

سخنگوی قوه قضائیه در مورد مبارزه با فساد در قوه قضائیه گفت: امروز مردم توقع دارند دستگاه قضایی پاک از سایر دستگاه ها باشد تا جلوی کجی ها را بگیرد. قوه قضائیه باید یک صفحه شفاف و پاک باشد و یک لکه کثیف نشان داده می شود. بله قبول دارم این لکه وجود دارد اما آنقدر که می گویند نیست. اما اگر قاضی تخلف کرد حتما بدون اغماض بازداشت موقت می کنیم و در سال ۹۳ و ۹۴ حدود ۱۷ قاضی سلب صلاحیت شدند.

وی گفت: بعنوان مثال ما تصمیم گرفتیم در ایام ماه رمضان مثل سال های قبل به زندانیان مرخصی بدهیم. فرد کلاهبردار می رود از خانواده زندانی پول می گیرد به بهانه اینکه مرخصی می دهیم. اما همین ها به اسم قاضی تمام می شود در حالی که برخی تخلفات از دلال هاست.

 

*وزارت ارشاد مسئولیت کنسرت را بپذیرد

وی در مورد دلیل لغو کنسرت ها از سوی دادستانی گفت: در بر اساس قانون اساسی و احقاق حقوق عامه آمدیم وارد شدیم. ما در رابطه با سلامت انسانها و روح و معنویت آنها وظیفه داریم. قوه قضائیه نمی تواند بنشیند و نظاره گر باشد. مسئول کنسرت وزارت ارشاد است اما اگر این کنسرت بی عفتی و بی انضباط و خلاف شرع ترویج شود ما جلوگیری و پیشگیری کنیم. اگر وزارت ارشاد مسئولیتش را بپذیرد موردی ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه