English

موج گزارش می دهد؛

حلقه های مفقوده قانون کسر خدمت فرزندان ایثارگران/ اصلاحات پیش نیاز اجرایی شدن قانون

«قانون خدمت وظیفه عمومی» موضوعی است که برای هر پسر ایرانی به یک اصل تبدیل شده است .بالاخره چه وقتی پسرها به 18 سالگی می رسند و درس و کتاب را می بوسند و کنار می گذارند و چه وقتی که سودای دانشگاه در سر دارند و دوران تحصیلشان را به پایان می رسانند چه بخواهند و چه نخواهند، شتر سربازی در خانه شان می نشیند . اما این داستان برای خیلی ها طور دیگری رقم می خورد آنهایی که پوتین و لباس نظامی و آموزش را نه در میدان تمرین و تیر بلکه در میدان جنگ دیده اند .همین قانون بی چون و چرای سربازی برای خانواده آنهایی که روزگاری جانشان را کف دستشان گرفتند و به میدان رفتند متفاوت است . قانون هم در برابر آنها سر خم می کند . ماده 45 تمام تلاشش را کرده است تا شاید بتواند ذره ای از گذشت و فداکاری مردان میدان نبرد را کم کند.

حلقه های مفقوده قانون کسر خدمت فرزندان ایثارگران/ اصلاحات پیش نیاز اجرایی شدن قانون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، سربازها قوانین خدمت وظیفه عمومی را به خوبی رصد می کنند و خیلی از آن ها می دانند که ماده 45 قانون خدمت وظیفه عمومی می‌گوید فرزندان شهدا و مفقودین، جانبازان بالای 25 درصد و اسرای با بیش از 24 ماه سابقه اسارت،  از سربازی معاف هستند.

اما این قانون در بند دال ماده 88 قانون برنامه و بودجه به گونه ای دیگر آمده است و فرزندان ایثارگران نیز به آن اضافه شده اند. در قانون جدید که با عنوان بند هفتم ماده 45 اضافه شده است اعلام می کند که به ازای هر ماه حضور پدر در جبهه فرزند ذکور از یک ماه خدمت سربازی معاف است و این قانون در مورد آزادگان نیز صدق می کند یعنی به ازای هر ماه اسارت یک ماه از خدمت سربازی آنها کاسته می شود .

اما ماجرا به همین جا ختم نشده است .قانون برنامه ششم توسعه که به دستگاه های اجرایی ابلاغ می شود قابلیت اجرا پیدا می کند اما ستاد نیروهای مسلح هنوز این قانون را به مرحله اجرا درنیاورده است از سوی دیگر تعداد زیادی وجود دارند که این قانون می تواند آنها را از رفتن به سربازی معاف کند و به همین دلیل به شدت پیگیر اجرای آن هستند.

کانال های تلگرامی و دغدغه سربازی

آنها که زمان سربازیشان شده است و اتفاقا پدرشان هم چند سالی سابقه جبهه دارد ، از آن دست افرادی هستند که هر لحظه اخبار این قانون و نحوه اجرای آن را رصد می کنند. آنها از اینکه هنوز قانون اجرا نشده است و تاریخ اعزامشان نیز نزدیک است به شدت نگران این موضوع هستند و با تشکیل گروه های تلگرامی و موج های توئیتری کسری خدمت ایثارگران نگرانی های خود را با همگروه ها و افرادی که شرایط مشترکی دارند به اشتراک می گذارند. آنها از بلاتکلیفی که در آن قرار دارند شکوه می کنند و پیام هایی از اینکه شاید این قانون تنها برای انتخابات بوده است گلایه می کنند و آن را به مسائل سیاسی وصل می کنند.

مجلس و قانونی که تاکنون عمل نشده است

اما این ماجرا به چند کانال و توئیت و صفحات مجازی و چند جوانی که پیگیر ماجرا هستند خلاصه نمی شود و به جد از سوی نمایندگان در حال پیگیری است.

حسن نوروزی، نماینده مردم رباط‌ کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با موج تاکید کرد : این موضوع از سوی نمایندگان مجلس در حال پیگیری است و به همین دلیل جلسه ای نیز با وزیر دفاع در این خصوص برگزار کرده ایم و امیدواریم بتوانیم هر چه زودتر این قانون را اجرایی کنیم.  

او در مورد نظر رهبری نیز پیش از این گفته بود :« تاکید شده کسر خدمت در صورت اذن فرماندهی کل قوا امکان‌پذیر است و ایشان نیز در شرایط صلح با این مساله موافقند».

حسینی کیا یکی دیگر از اعضای فراکسیون ایثارگران نیز در مورد این قانون به موج گفت: قانون کسر خدمت فرزندان ایثارگر به تصویب رسیده است و از آنجا که به اذن رهبر قابل اجرا است نیاز به بازگشت به مجلس ندارد.

وی با تاکید به اینکه جامعه آماری که این قانون را شامل می شود بیش از 7 میلیون نفر است افزود : در مورد چنین موارد می توان با حفظ قانون اصلی در صورتی که اشکالی برای اجرا از سوی ستاد مشترک نیروهای مسلح وجود دارد با یک تبصره آن مورد برطرف شود.

ناهید تاج الدین نیز به موج گفت : نمی توان با این توجیه که اجرای قانون نیاز به کار کارشناسی دارد این قانون را مسکوت گذاشت.

وی در این باره تاکید کرد:  متاسفانه آئین نامه های اجرایی قوانین مرتبط با معافیت و  کسری خدمت فرزندان ایثارگران و جانبازان هنوز از سوی ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ نشده  و این مساله باعث سرگردانی خانواده های ایثارگر و جانباز شده است.

در بند (د) ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه و جز 5 بند  (ب)  تبصره 11 قانون بودجه سال 96 است، تاکید شده است که به ازای هر ماه حضور جبهه فرزندان ایثارگران می توانند یک ماه از خدمت وظیفه معاف شوند، فرزندان آزادگان به ازای هرماه اسارت یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه و فرزندان جانبازان به ازای هر درصد جانبازی یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه را خواهند داشت که اجرای این آیین نامه ها هنوز ابلاغ نشده است.

وی تصریح کرد قطعا تصویب قوانین در مجلس به پشتوانه کار کارشناسی  و مطالعات مرکز پژوهش های مجلس بوده و نمی توان با این  توجیه که  اجرای قانون نیاز به کار کارشناسی دارد این قانون را مسکوت گذاشت.

مقایسه احکام دائم با برنامه ششم توسعه

کارشناس بخش قوانین مجلس شورای اسلامی نیز در تماس خبرنگار موج در خصوص این قانون افزود: مساله کسر خدمت هم در احکام دائمی آمده است و هم در برنامه ششم توسعه به آن اشاره شده است. در احکام دائم این قانون به صورت دیگری مطرح شده است اما در برنامه ششم به ازای هر یک ماه حضور ایثارگران درجبهه فرزندانشان می توانند یک ماه معاف شوند.

وی تصریح کرد: تبصره 2 ماده 33 و در بند 3 ماده 45 خدمت وظیفه عمومی به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به آن اضافه می شود:

3- درصورت تایید فرماندهی کل قوا 24 ماه آزادگی به 12 ماه آزادگی، 25 درصد جانبازی به 10 درصد جانبازی، 30 ماه سابقه حضور در جبهه به 12 ماه و فرزندان شهید به جانباز 50 درصد تبدیل می شود .

اما در برنامه ششم بند دال ماده 88 به عنوان بند 7 به وظیفه عمومی الصاق می شود:

7- در صورت اذن فرماندهی کل قوا فرزندان رزمندگان با سابقه حضور در جبهه به ازای هر یک ماه حضور جبهه یک ماه کسر از خدمت از نظام وظیفه

-فرزندان آزادگان هر ماه اسارت یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه

-فرزندان جانبازان به ازای هر درصد جانبازی یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه  شاملشان می شود

این کارشناس افزود:در صورت بازگشت و بررسی مجدد روند آن طولانی خواهد شد.

قانون کسر خدمت فرزندان ایثارگر نیاز به اذن رهبری دارد

پیگیری های خبرنگار موج از قسمت نظامی دفتر مقام معظم رهبری حاکی از این است که نامه بررسی قانون کسر اضافه خدمت فرزندان ایثارگران توسط ستاد کل به دفتر رهبری ارسال شده است اما برای پاره ای مسائل و اصلاحات دوباره به ستاد کل نیروهای مسلح ارجاع داده شده است.

وی ادامه داد: این قانون باید مجدد در مجلس مورد بررسی قرار گیرد و اصلاحات مورد نیاز بر روی آن انجام شود و به اتفاق نماینده نیروهای مسلح اصلاحات را انجام دهند.

حال باید دید قانون کسر خدمت فرزندان ایثارگران به مرحله اجرایی خواهد رسید؟ به نظر می رسد بسیاری از مشکلات این موضوع در جلسه ای که احتمالا در هفته آینده ستاد کل با مجلس خواهد داشت حل شود و حلقه های موثر در این قانون به کلام واحدی برسند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • رزمنده

    برادر اینا من وشماروسرکار گذاشتن و به ریش سفیدمون میخندن چرا؟؟؟دلیل..اگراین موضوع را ستادکل مانع شد ..پس بخشنامه حداقل 30درصد تخفیف شهریه فرزندان رزمنده چیشد؟؟؟دیدید

  • عبدالرضا

    با سلام برای کسری خدمت فرزند ان ایثارگر کاری کنید یک ساله مردم منتظر ند خواهش میکنم کاری کنید یک دندان الان تو دهان ندارم با دوتا بچه کجا برم متولد62هستم 13سال پیس مادرم هشت سال سرطان داشت فوت کرد الان با داشتن برادر معلول پدرم و برادر م قند خون دارند پولم ندارم کمیته م چیکار کنم الان




دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه