English

گزارش موج از دوازده جلسه دادگاه متهمان فساد نفتی؛

از جعل امضای فلاح هروی تا بدهی هزار میلیاردی

پرونده فساد نفتی پس از 12 جلسه تقریبا به پایان خود رسید و عموم مردم در انتظار اعلام نتیجه رای می باشند.

از جعل امضای فلاح هروی تا بدهی هزار میلیاردی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، دولتی و نفتی بودن اقتصاد دو عاملی است که مهم‌ترین علل بروز فساد در ایران است. دولت توزیع‌کننده امکانات است،توزیع امکانات هم رانت به همراه دارد و این رانت یعنی فساد. تنها راه مقابله با فساد سیستماتیک مقابله سیستمی و تشکیلاتی با آن است. الان که جامعه بعد از ماجرای فیش‌های حقوقی بیش از همیشه به مساله فساد حساس شده، دولت روحانی باید نهایت استفاده را از این شرایط ببرد و به‌ صورت جدی به مقابله با فساد برخیزد. چون این مطالبه افکار عمومی هم هست.

جلسه اول

وکیل شرکت نفت:متهمان با اسناد غیر واقعی دوستان ما را گمراه کردند

زنجانی 3

جلسه رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی از تاریخ 96/4/17 در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه آغاز شد.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به‌ ریاست قاضی صلواتی، بابک زنجانی متهم اصلی پرونده موسوم به فساد نفتی، مهدی شمس متهم ردیف دوم و حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم را مفسد فی‌الارض شناخت و به اعدام محکوم کرد که این حکم در ارتباط با بابک زنجانی در دیوان عالی کشور تأیید و در ارتباط با دو متهم دیگر نقض شد.

یکی از وکلای شرکت نفت در این جلسه گفت: بعد از تحریم های ظالمانه غرب علیه ایران امکان هرگونه فعالیت از شرکت ملی نفت گرفته شد. در دوران تحریم عزیزانی در وزارت نفت تلاش کردند و نفت فروختند و پولش را بازگرداندند. تمام پول ها بازگشت به غیر از محموله‌ای که به دست آقای زنجانی و دوستانش بود. شرکت فال قبلا از ما نفت خریداری می کرد، فال را آقای شمس به زنجانی معرفی می کند و قرارداد را هم آقای شمس امضا می کند. دوستان ما گفتند که شرکت فال اعتبار ندارد و ورشکسته است. با اسناد غیرواقعی و ال سی های غیر واقعی دوستان را گمراه می کنند. دوست های آقای شمس در این باره 400 میلیون دلار پول می‌گیرند و به جای آنکه پول را بازگردانند، اونور را می‌خرند.

نماینده دادستان خطاب به متهم ردیف دوم گفت: شما خود اقرار کرده اید که شرکت اونور تحت مدیریت شما بوده و پول هایی به ترکیه پرداخت شده است که مهدی شمس در دفاع گفت: من نماینده بودم و فقط نظارت داشتم.

جلسه دوم

منع ملاقات وکیل مدافع با موکل

زنجانی 5

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده فساد نفتی هجدهم تیر ماه سال جاری در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

پرونده حمید فلاح هروی و مهدی شمس برای رسیدگی مجدد به شعبه  هم عرض - شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه - ارجاع شد.

در این جلسه همانند جلسه نخست دادگاه، مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده به دفاع از خود پرداخت.

قاضی اظهار کرد: چهار سال از زمان بازداشت‌تان می گذرد و همچنان با زنجانی و فلاح هروی می گویید که پول‌ها را باز می‌گردانید، ولی هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است. توضیح دهید که نفت‌ها کجا رفته و پولش را کجا بردید. شما یک ارز فروش ساده را با شرکت ملی نفت به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی آشنا کردید که موجب شد قراردادی امضا کند تا نفت تحویلش بدهند. در حالی که بانکی در مالزی وجود نداشت.

مهدی شمس گفت: سه سال پیش گفته بودم اگر رها شدم پول را از شرکت فال پس می‌گیرم و قول دادید با دادستان صحبت کنید، ولی من دو سال حبس انفرادی بودم، چگونه باید این کار را انجام می‌دادم. در جلسه پیش هم سعی کردم با مستندات سخن بگویم و قصد جسارت نداشته‌ام. از من خواستند که به ایران بازگردم و کمک کنم.

مهدی شمس در پاسخ به قاضی مقیسه گفت: کجای قانون می‌گوید فردی دو سال در انفرادی باشد؟ کجای قانون می‌گوید وکیل نداشته باشم؟ بازپرس پرونده می‌گفت شما نباید وکیل در دسترس داشته باشید.

قاضی مقیسه اعلام کرد: شما اکنون وکیل دارید. این موضوعی که می‌گویید مربوط به تحقیقات مقدماتی است.

در این حین وکیل‌مدافع مهدی شمس با اشاره به اینکه در ابتدای دادگاه قصد داشته برای چند دقیقه با موکلش ملاقات کند که او را از این کار منع کردند، گفت: آقای قاضی من امروز حتی نتوانستم چند دقیقه‌ای با موکلم ملاقات کنم.

مهدی شمس نیز در ادامه سخنان وکیلش گفت: در واقع حرف اصلی من این است که شما با یک ذهنیت پیشین وارد دادگاه شدید، شما می‌گویید بزرگترین فساد قرن را انجام داده‌اید.

قاضی در پاسخ به این گفته متهم گفت: تنها کسی که ذهنیت غلطی نسبت به شما و ذهنیت نادرستی از پرونده ندارد، من هستم. من از این پرونده شناخت کامل دارم. علیه نظام سخن نگویید و پشت تریبون نگویید که تحت فشار بودید. در بهترین حالت از شما پذیرایی می‌شود. می‌توانید دادگاه را قانع کنید که اینگونه نیست. من حرفی ندارم، نه با نماینده دادستان اخوت دارم نه موضوع دیگری. دفاع قانونی کنید، مدرک بدهید که این کارها را انجام نداده‌اید.

جلسه سوم

شعار دادن ممنوع

زنجانی 4

سومین جلسه رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده فساد نفتی 96/4/25 در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

در جلسات دادگاه، علاوه بر دو متهم، وکلای مدافع آن‌ها، وکلای شرکت ملی نفت، وکلای بانک مسکن و کارشناسان بانک مرکزی و وزارت اطلاعات حضور داشتند.

فلاحتی وکیل متهم ردیف دوم خطاب به ریاست دادگاه گفت: منشاء مشکلات امروز تحریم دشمنان است. اگر تحریم نبود این مشکلات هم نبود. معامله‌ای بین دو شرکت انجام می‌شد، اگر پول ایران بر می‌گشت آیا شاکی وجود داشت؟ آیا مدعی العموم می توانست طرح دعوا کند؟ پس اگر جرمی واقع شده، عدم پرداخت پول است؛ آن هم به دولت اسلامی. اگر پول پرداخت می شد جرمی نبود. اگر وزارت نفت که بنا به قوانین خاص خود عمل می‌کند می توانست در آن دوران عمل کند، نیازی به اصحاب این پرونده نبود.

وی افزود: وزارت نفت قانون خاص خود را دارد، یک شخص نمی‌تواند با دولت معامله کند، باید یک شرکت باشد. آن شرکت از وزارت نفت، نفت بخرد و وجه آن را به دولت بازگرداند. شرکتی از «اچ کی» نفت خریده و پولش را برنگردانده و موضوع فقط موضوع نفت نیست. پول نقدی هم هست که وزارت نفت به برخی متهمین داده یا مصرف جای دیگر شده یا  نتوانسته‌اند ماموریت خود را انجام دهند. این چه ربطی به موکلین ما دارد؟ موکلین ما بچه‌های این نظام اند. باندی در میان نیست که همه با هم دست به دست هم دهند و مال بیت المال را تصاحب کنند.

قاضی مقیسه در این هنگام در واکنش به این اظهارات وکیل مدافع مهدی شمس گفت: قرار نیست شعار بدهید و رجزخوانی کنید، اینها حزب‌اللهی نیستند. مدعی‌العموم موارد را بررسی کرده و تشخیص داده که شبکه سازمان‌ یافته‌ای هستند. این موارد بر اساس اظهارات مدعی العموم و کیفرخواست پرونده است. یک شبکه سازمان یافته در داخل کشور با تعدادی افراد که پرونده‌شان هم مطرح است بیت المال را غارت کردند.

جلسه چهارم

آیا زنجانی با شرکت فال آشنا بود؟

زنجانی 1

چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده فساد نفتی 96/4/27 در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

در این جلسه  دادگاه، همچنان مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده به دفاع از خود پرداخت.

متهم در ادامه دفاعیات خود بیان کرد: بابک زنجانی شرکت فال را به خوبی می‌شناخت، من این شرکت را معرفی نکردم و اینکه گفته می‌شود چکی برای خرید هواپیما به من داده شده این موضوع درستی نیست؛ چرا که امکان صدور چک از یک کشور برای یک کشور دیگر وجود ندارد. اینکه گفته می شود مبلغی را گرفتم برای اونر ایر این را ثابت می‌کند که خود زنجانی هم فال را می شناخت. پس اونر ایر را خودش خریده است.

نماینده دادستان در واکنش به اظهارات متهم بیان کرد: روز روشن را شب نشان می دهید. شما 225 میلیون دلار برای خرید هواپیما صرف کرده‌اید. 

قاضی مقیسه هم خطاب به متهم بیان کرد: پس شما اقرار می کنید اونر ایر را از پول نفت خریدید. به جای اینکه پول کشور را برگردانید اونر ایر را خریده اید.

شمس گفت: فال پول اونر ایر را پرداخت کرده، اما اینکه چک به نام من بوده قبول ندارم. اسنادی که من دارم تمام پرداخت‌ها را نشان می دهد. من اصلا وساطت مالی در این باره نداشته‌ام؛ چرا که امکان اینکه این حجم از پول را به حساب من بریزند، وجود ندارد. درباره موضوع خانم یو هم باید بگویم که آقای «ج -س» به من گفت که خانم یو نماینده ارتش چین است. زنجانی نفت به او فروخته و ما باید پولش را برگردانیم. از من کمک خواسته شد، من کاره‌ای نبودم، خود آن‌ها باید امکان سنجی می کردند که آیا زنجانی می‌تواند پول‌ها را بازگرداند یا خیر.

متهم در ادامه قرائت دفاعیات خود تصریح کرد: در آن زمان سیستم بانکی قفل شده بود و موضوع نفت هم همینگونه بود. به جز بابک زنجانی، نیروی انتظامی و سپاه، بخش خصوصی نمی توانست نفت بگیرد. در خصوص خرید هواپیما هم باید بگویم کاری بسیار دشوار بود که پنج دست می چرخید تا یک خرید انجام شود.

قاضی پرسید که اعتماد وزیر نفت را شما جلب کردید؟

متهم پاسخ داد: من اصلا وزیر نفت را ندیده بودم که بخواهم اعتماد جلب کنم، من دروغ می گویم، کیفرخواست راست می گوید؟ اگر اینگونه باشد که دیگر دادگاه معنایی ندارد. ادعای کیفرخواست برای اتهام من کاملا غیرواقعی است و این موضوع کاملا مشخص است. من در پاییز 91 استعفا دادم.

قاضی گفت: شما وقتی پول را گرفتید و خرج کردید، حالا با بهانه اینکه فال ورشکست شده و در نفت آب بوده دیگر نخواستید پولی را بگیرید، استعفا را به چه کسی دادید؟

شمس بیان کرد: به زنجانی؛ چون او کارفرمای من بود. آقای «ج -س» به من گفت الان موقع جهاد است و پشت زنجانی را خالی نکن. من به آقای «ی» گفتم انحراف وجود دارد و نمی خواهم کار کنم، ایشان گفتند کار را ادامه بده، هر جا انحراف دیدی من را مطلع کن.

جلسه پنجم

آخرین دفاعیات مهدی شمس 

زنجانی8

پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده فساد دوم مرداد سال جاری  در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

مهدی شمس متهم ردیف دوم خطاب به قاضی گفت: از دفاعیات من فقط یک اختتامیه باقی مانده است.

قاضی پاسخ داد: اختتامیه و آخرین دفاع را در جلسه بعدی قرائت کنید تا پس از آن کیفرخواست متهم ردیف سوم قرائت شود.

جلسه ششم

فروش یک بانک صوری  به بانک ملت 

زنجانی 2

ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده فساد نفتی 96/5/3 در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

قرار بر این بود در این جلسه پس از اتمام قرائت دفاعیات متهم ردیف دوم - مهدی شمس - کیفرخواست متهم ردیف سوم – فلاح هروی - قرایت شود.

قاضی مقیسه هنگامی که افشار وکیل مدافع متهم ردیف دوم این پرونده در حال بیان دفاعیات خود بود از او پرسید که آیا دفاعیات‌تان ادامه دارد؟ که افشار پاسخ داد: بله

قاضی مقیسه گفت: ادامه دفاعیات خود را در جلسه بعدی عنوان کنید و در نهایت ختم جلسه را اعلام کرد.

جلسه هفتم

فروش یک میلیون بشکه نفت

زنجانی4

هفتمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده فساد نفتی 96/5/7 در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

در هفتمین جلسه دادگاه پس از اتمام دفاعیات افشار وکیل مدافع مهدی شمس، کیفرخواست متهم ردیف سوم – فلاح هروی توسط نماینده دادستان قرایت شد.

در بخش‌هایی از دادگاه، نماینده دادستان و وکلای شرکت نفت به دفاعیات و اظهارات وکیل مدافع متهم ردیف دوم پاسخ دادند.

پس از قرائت کیفرخواست حمید فلاح هروی توسط نماینده دادستان، قاضی مقیسه از متهم پرسید که آیا در خصوص کیفرخواست قرائت شده آمادگی ارائه دفاع دارید؟

متهم ردیف سوم این پرونده پاسخ داد: خیر، جلسه بعد دفاع می کنم.

وکیل مهدی شمس گفت فروش نفت از طریق صندوق بازنشستگان دارای یک پروسه مالی بوده که از ماه اول سال آغاز شده و بر اساس پرونده و اظهارات اشخاص ابتدائا بحث مالی آن به وجود می آید. در لوزان سوئیس موضوع 300 میلیون یورو پولی بوده که صندوق بازنشستگان برای اقلام غذایی لازم داشته که در آنجا بحث مالی به وجود می آید. بعد از اینکه زنجانی موضوع مالی را به وجود می آورد، شرکت نفت از طریق پتروپارس مطالبات را به صندوق بازنشستگان می‌دهد. بعد از این موضوع باید گفت اصلا ایشان این معرفی ها را انجام نداده و فقط در آن جلسه حضور داشته است.

افشار وکیل مهدی شمس با استناد به این موضوع که در سال 1390 از بابک زنجانی تقدیر شده نتیجه گرفت که آشنایی بابک زنجانی با شرکت ملی نفت از سال های قبل بوده است.

وکیل مدافع متهم ردیف دوم ادامه داد: این معرفی به «و.د» نمی‌تواند در راستای این باشد که 15، 16 محموله دیگر هم در این موضوع مطرح شود. بیشتر محموله ها از طریق اچ کی فروخته شده است. باید توجه کنیم که واگذاری نفت از طریق صندوق بازنشستگان انجام شده که این خود باعث می شود در مظان اتهام قرار گیرند.

وی افزود: تمام کیفر خواست نقل می کند ولی دلیل نمی آورد، سند و شاهد ندارد. نفت نزد صندوق بازنشستگان چه کار می کرده است؟

قاضی مقیسه پاسخ داد: در آن زمان نیروی انتظامی نفت می فروخت. صندوق بازنشستگان شرکت ملی نفت نمی توانست این کار را انجام دهد؟ شما چه کار دارید که این نفت در آنجا چه کار می‌کرده یا نمی کرده، شما به یک میلیون بشکه اقرار می کنید.

جلسه هشتم

کارمند ساده یا معاون وزیر؟

زنجانی 9

هشتمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده فساد نفتی 9 مرداد سال جاری در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

در این جلسه نجفی نماینده دادستان نیز توضیحاتی را در خصوص پرونده ارایه داد.

رییس شعبه 28 دادگاه انقلاب گفت: مرسدس بنز، آپارتمان، هدیه یک میلیاردی بابک زنجانی در عروسی دخترت، آپارتمان 6 میلیاردی و ویلای خریداری شده نشان می دهد که اموال بیت المال به غارت رفته است. اینها با عرق جبین بابک بدست نیامده و اموال به غارت رفته بیت المال است. شعار دادن جز اتلاف وقت دادگاه چیزی نیست. یک میلیارد و 200 میلیون دلار غارت و 10 محموله نفت را بردید.

فلاح هروی پاسخ داد: شما در مورد وضعیت من پیشداوری کردید.

فلاح هروی ادامه داد: گفته شده من به شرکت H.K رفته و قرارداد بسته ام که دروغ است؛ چرا برخی افراد به عاقبت این شهادت های دروغ توجه نمی کنند. اگر سند و مدرکی وجود دارد ارائه دهند. متاسفانه بزرگ نمایی به یک عادت تبدیل شده است.

وی گفت: یکی از بزرگ نمایی ها این بود که شما گفتید من معاون وزیر بودم که این حرف نادرست است. من یک کارمند ساده بودم و می توانید استعلام کنید. در جلسات گذشته مرتب گفتید که فلاح با ظاهر الصلاح بودن، باعث معرفی زنجانی شده به مسئولان شده است. لطفا با سند بگویید چه کسی را به در کجا و در چه تاریخی معرفی کرده‌ام؟

جلسه نهم

آیا امضای فلاح هروی جعل شده است؟

زنجانی5 

نهمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده فساد نفتی 96/5/16 در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

فلاح هروی متهم ردیف سوم در دفاع از خود گفت: بنده در دادگاه بدوی هم این موضوع را اعلام کردم که امضا جعلی است، اما متاسفانه کسی توجه نکرد البته بنده درباره آن جعل شکایت کرده ام. بحثی که درباره هیات مدیره پوششی مطرح می شود صرفا در راستای یک نامه از طرف زنجانی به بانک خارجی بوده است. این نامه که اصل آن وجود خارجی دارد مبنای هیات مدیره پوششی شده است.

قاضی مقیسه در واکنش به اظهارت حمید فلاح هروی گفت: آقای فلاح شما یک انسان زیرک و باهوش بوده اید و برای کسب منفعت دور هم جمع شدید؛ لذا نگویید که نامه ها و امضاها جعلی بوده است. خود شما در اظهارات خود گفته اید که در چند جلسه از معامله بانک خارجی حضور داشته اید، شما کسی بودید که از آغاز عملیات اجرایی خرید و فروش ها در جلسات حضور داشتید. شما در جلسه 7/ 4/ 91 که با حضور چند تن از وزرا و رییس بانک مرکزی برگزار شده، شرکت کردید.

قاضی مقیسه از  متهم پرسید: مدرک تحصیلی تان چیست که به عنوان کارشناس در آن جلسات حضور پیدا می‌کردید؟

فلاح هروی گفت: من دکترای صنعت دارم و کارشناس بورس هستم و برای اظهار نظر در این موارد همراه زنجانی بودم. جلسه‌ای که در تاریخ 7/ 4/ 91 تشکیل شده بود درباره نفت و واگذاری نفت نبود، بلکه درباره خرید غذا و دارو بوده است. من در جلسه قبل هم گفتم که نقشی در خرید و فروش بانک FIIB نداشته ام. بنده به عنوان مشاور در آن جلسات حضور داشتم و در محتویات جلسات دخالت نمی‌کردم؛ لذا امضای من در آن جلسه مبنای خرید بانک FIIB نبوده است.

رییس دادگاه گفت: بر اساس اسناد شما 60 درصد از سهام بانک مذکور را فروخته و دوباره خریداری کرده‌اید.

جلسه دهم

14 میلیارد برای بابک عددی نیست

زنجانی9

دهمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی 17/5/96 در شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

متهم ردیف سوم با نشان دادن سندی که زنجانی به او داده بود، گفت: زنجانی به من گفته 10 میلیون یورو سود کرده ام من به ایشان گفتم طبق محاسبات من 11 میلیون سود می شود؛ در نتیجه اگر من می دانستم 84 میلیون یورو بوده، آیا به ایشان نمی گفتم؟

فلاح هروی با بیان اینکه من قصد داشتم این موارد را زمان طرح مسائل مالی مطرح کنم، گفت: نمی‌دانم کدام سند را نشان دادید که من ٥ میلیون یورو گرفتم.

قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده پاسخ داد: اختصاص ٥ میلیون یورو از محل فروش بانک  FIIB که شخصا در پرونده به آن اقرار کردید، سند است. ثانیا شما دیروز اقرار کردید صورت جلسه ٦٠ درصد از فروش بانک FIIB را نخوانده، امضا کردید. گفتید بانک متضرر نشده است، بله؛ بانک متضرر نشده بلکه بیت‌المال متضرر شده و توسط شما سه نفر غارت شده است.

قاضی مقیسه بیان کرد:‌ بر اساس آنچه من خوانده‌ام بابک گفته است مجموع پرداختی هایش به شما 30 میلیارد تومان بوده است.

فلاح پاسخ داد:‌ پنج میلیون یورو را من به ایشان برگرداندم . نمی دانم الان باید بخش مالی را توضیح دهم یا بخش FIIB . آیا حرف بابک سند است؟

قاضی مقیسه افزود:‌ بابک مدیر مالی یا رئیس هئیت مدیره هلدینگ بوده که شما با او شراکت داشتید.

متهم ردیف سوم خاطرنشان کرد: تمام زیر مجموعه آن زمان تحت نظر بازپرسی بوده است و ربطی به اظهارات بابک ندارد. در همین 14 میلیارد خانه، ویلای کیش، خودرو و ... آمده است.

قاضی مقیسه خطاب به وی گفت: همه اینها 14میلیارد؟ به چه دلیل؟

متهم ردیف سوم پاسخ داد:‌ بابک از دیگران طلب دارد، 14 میلیارد برای بابک عددی نیست.

قاضی مقیسه به صورت کنایه آمیز گفت:‌ برای شما عددی نیست، برای من عدد است.

جلسه یازدهم

بابک زنجانی شرکت هواپیمایی قشم ایر را خریداری کرد

زنجانی7

یازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی 96/5/23 در شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم با حضور در جایگاه گفت: من کسی را به غیر از مهدی شمس به بابک زنجانی معرفی نکردم. در آن زمان بابک زنجانی شرکت هواپیمایی قشم ایر را خریداری کرد و به دنبال گسترش ناوگان آن بود. زنجانی از من پرسید آیا شخصی را برای این کار می‌شناسم که بنده مهدی شمس را معرفی کردم. خود شمس هم اقرار کرده که بنده وی را در سال 88 برای خریداری هواپیما به زنجانی معرفی کردم و این موضوع ارتباطی با فروش نفت ندارد. من حتی یک بار هم سوار هواپیمای خریداری شده نشدم و علم غیب هم نداشتم که قرار است این ماجرا اتفاق بیافتد و هیچ کس دیگری را نمی‌توانید در پرونده پیدا کنید که من معرفی کرده باشم.

قاضی مقیسه گفت: ما نگفتیم که شما سوار هواپیما شدید بلکه گفتیم این معرفی ساده نبوده و باعث غارت اموال شده است. مهم ارتباط تنگاتنگ شما با زنجانی و شمس بوده که نفت را تحویل گرفتید و پول آن را تحویل ندادید. شما یک شبکه سازمان‌یافته تشکیل دادید و ایادی داشتید که هنوز پول نفت در دست آنهاست و نظام باید این پول را از حلقوم آنها بیاورد.

جلسه دوازدهم

 هزار میلیارد تومان بدهکاری!

زنجانی6

‎دوازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده موسوم به فساد نفتی 24 مرداد ماه سال جاری در شعبه 28 دادگاه انقلاب به صورت علنی برگزار شد.

حمید فلاح هروی با حضور در جایگاه دفاع گفت: درباره موضوع کلاهبرداری از سازمان تامین اجتماعی باید بگویم اشتباه و برداشتی نادرست وجود دارد. در آن زمان از آقای مرتضوی سئوال شد که چگونه با زنجانی آشنا شده‌اید که وی گفته بود تا قبل از امضای تفاهم‌نامه بابک زنجانی را نمی شناختم و فردی ما را با بابک آشنا کرد. همچنین درباره شرکت های تامین اجتماعی استعلامی گرفته شده بود و گفته شد که منابع مالی بابک زنجانی زیاد است و من تا این زمان دخالتی در تفاهم‌نامه با تامین اجتماعی نداشتم.

قاضی مقیسه در پاسخ به این اظهارات فلاح هروی گفت: شما گفته بودید که در این باره کارشناسی کرده‌اید تا ببینید بابک زنجانی منابع مالی دارد یا خیر، داستان سرایی نکنید. امروز جلسه آخر است. بابک زنجانی در نامه‌ای به وزیر نفت گفته که 5 فقره چک سازمان تامین اجتماعی به مبلغ 355 میلیارد و 19 میلیون و 563 هزار و 600 ین ژاپن در بانک مسکن شعبه میدان ونک به ذی نفع پرداخت می شود؛ در واقع همان چک هایی بود که برای تامین اجتماعی بود و به شرکت نفت دادید. شما پول های محرومین کشور را گرفتید و غارت کردید. بر اساس صحبت‌های زنجانی چک ها را به وزارت نفت دادید.

متهم ردیف سوم پاسخ داد: این موضوع به من ارتباطی ندارد.

فلاح هروی گفت: اصلا در شرکت‌ها به غیر از قشم ایر جلسه ای تشکیل نشده است. نمی‌توانید یک جا پیدا کنید که من در این شرکت‌ها فعالیت داشته باشم.

قاضی مقیسه در واکنش به این گفته فلاح هروی گفت: احسنت، پس کلاهبرداری شما ثابت می‌شود. آقای فلاح هروی شما صاحب نفوذ بودید و خیلی عاقلانه در کلاهبرداری‌ها حضور پیدا کردید.

فلاح هروی گفت: من اصلا مسئولیتی نداشتم.

قاضی گفت: شما مسئولیتی نداشتید؟  از بیابان آمدید؟

فلاح هروی گفت: خدا من را ببخشد اگر اشتباه می‌کنم و شما را ببخشد اگر اشتباه می‌کنید. شرکت‌هایی که من سال‌ها در آن بودم تمام موارد در جای خود بوده است.

قاضی مقیسه گفت: بله این‌ها شرکت‌های خصوصی بوده، اما این‌ مواردی که در موردش صحبت می‌کنید مربوط به بیت المال است.

فلاح هروی گفت: من در این شرکت‌ها منافعی نداشتم.

قاضی مقیسه گفت: پس برای رضای خدا کار می کردید؟ شما که عضو هیات رئیسه این شرکت بودید دارای نفوذ بودید.

قاضی مقیسه ادامه داد: شما 138 شرکت خریدید، 30 میلیارد اموال نفت و 15 میلیارد پول نقد در اختیارتان بود. همسر شما گفت که سه دنگ از خانه به نامش است و چون می‌داند حرام است می‌خواهد وکالت دهد که به بیت‌المال برگردد.

متهم ادامه داد: بر اساس مسائلی که بازپرس بررسی کرده کل بدهی من 14 میلیارد و 800 میلیون تومان است. درباره ماساژور و روکش خودروی من صحبت‌هایی شد که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت که همگی بدهی من به بابک زنجانی است.

قاضی مقیسه واکنش نشان داد و گفت: اینها پول مردم است. بر اساس گفته‌های زنجانی 30 میلیارد و بر اساس تحقیقات هزار میلیارد تومان بدهکار هستید.

فلاح هروی گفت: سندی در کیفرخواست مطرح شده که مربوط به سال‌های 88، 89 و 90 است و ربطی به موضوع شرکت نفت ندارد.

مقیسه گفت: شما کسی هستید که از سال 88 دست زنجانی را گرفتید، این موضوع ادامه داشت تا جایی که کشور تحریم شد و فرصتی پیدا کردید که 10 محموله نفتی را بفروشید و پول آن را ندهید، به خاطر نفوذتان به زنجانی اعتماد شد.

قاضی مقیسه گفت: ما می‌گوییم هدیه، شما می گویید بدهی؛ ما می‌گوییم اموال بیت‌المال، شما می گویید بدهکاری؛  ما می گوییم بیا بدهی‌ات را به شرکت نفت پس بده شما می گویی بدهکاری به زنجانی است.

‎قاضی مقیسه ادامه داد: ما اینها را اموال بیت المال می‌دانیم و می گوییم که باید این اموال به بیت المال برگردد.

متهم بیان کرد: من بر اساس اسناد 14 میلیارد به زنجانی بدهکار هستم. اگر کسی به کسی بدهکار است و طرف طلب خود را نگرفته چه ربطی به شرکت نفت دارد؟ من می‌گویم که تمام بحث‌ها مربوط به قبل از سال 91 است.

قاضی مقیسه با اعلام ختم این جلسه گفت: در صورت لزوم جلسه بعدی تشکیل می شود و تاریخ آن متعاقباً اعلام خواهد شد و وکلا دفاعیات خود را در قالب لایحه ارائه دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه