English

علی مویدی

اعدام در قانون مجازات قاچاقچیان حذف شدنی نیست

علی مویدی قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در قانون مجازات قاچاقچیان حذف اعدام نداریم بلکه اصلاحاتی در آن صورت گرفته است

اعدام در قانون مجازات قاچاقچیان حذف شدنی نیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، علی مویدی قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در قانون مجازات قاچاقچیان حذف اعدام نداریم بلکه اصلاحاتی در آن صورت گرفته است.

مویدی در ادامه اظهار کرد: موضوعی که از سوی برخی رسانه ها در خصوص توزیع مواد مخدر دولتی مطرح شده بود، کاملا عکس آن چیزی بود که در مجلس بیان شده بود و نمایندگان نیز موضوع مطروحه را در این باره رد کرده اند.

مویدی تاکید کرد: توزیع مواد مخدر در هیچ شرایطی در کشور اتفاق نخواهد افتاد چراکه این موضوع در هیچ کشوری اتفاق نمی افتد یعنی هیچ کشوری تاکنون مبادرت به توزیع مواد مخدر از جمله کراک، تریاک و هروئین نکرده است و ما نیز نمی توانیم این کار را بکنیم.

قائم مقام ستاد کل مبارزه با مواد مخدر درباره موضوع حذف اعدام قاچاقچیان مواد مخدر نیز گفت: برخی از نمایندگان مجلس به منظور اصلاح مجازات قاچاقچیان مواد و کیفی سازی بندهایی از این مجازات ، اقدام به اصلاح بخش هایی از این ماده قانونی کرده اند اما هیچگاه این اصلاحات در راستای حذف اعدام نبوده است یعنی مجازات قاچاقچیان و اعدام آنها، حذف شدنی نیست. اگر طرح پیشنهادی در این مبحث به تصویب برسد در روند فعلی مجازات قاچاقچیان، تاثیری نخواهد داشت.

مویدی با اشاره به بازتاب وسیع موضوع توزیع مواد مخدر دولتی در سطح جامعه و نیز مجازات قاچاقچیان مواد مخدر افزود: متاسفانه این موضوع، عالمانه و کارشناسانه پرداخته نشد و آنچه مشهود است ، آن است که آنچه رسانه ها در این باره مطرح کردند با آنچه در مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود ، 180 درجه تفاوت دارد.

وی توضیح داد:روش استفاده از شربت تریاک در بهبود بیماری اعتیاد کاملا علمی است و سازمان بهداشت جهانی این روش بهبودی را تایید کرده است و این روش جایگزینی ترک مواد است . هم اینک این روش در کشور دنبال می شود. همچنین مشکلی در تامین شربت تریاک در کشور وجود ندارد. 

وی درباره آموزش کارکنان فرودگاه و گمرکات در برخورد با قاچاق مواد مخدر به کشور نیز گفت: این آموزش ها در حال انجام است و امیدواریم با تلاش رسانه ها و مردم، توفیقات خوبی در برخورد با ورود مواد مخدر به کشور و همه گیر شدن آن در جامعه ایجاد شود . 

وی با اشاره به تجهیزات مدرن فرودگاه های کشور گفت: افراد زیادی در بحث قاچاق مواد مخدر در پلیس فرودگاه ها شناسایی و دستگیر شدند . بدون شک اینگونه دستگیری ها علاوه بر ورود مواد روان گردان و مخدر به کشور از خروج مواد به صورت قاچاق جلوگیری می کند. 

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره کولبران و نقش آنها در قاچاق مواد مخدر هم افزود: همه کولبران قاچاقچی نیستند؛ اما تعدادی از آنها برای معیشت اقدام به کولبری می کنند. 

وی در عین حال افزود: هم اینک در مرزهای غربی معضل ورود مواد پیش ساز را داریم که مرزبان ها در این زمینه آموزش دیده اند. 

مویدی ضمن تشکر از همکاری وزارت بهداشت درمبارزه با مواد مخدر نیز اظهار کرد: نگاهمان با وزارت بهداشت یکسان است و وزارت بهداشت توفیقات خوبی را در این زمینه به انجام رسانده است . 

مویدی درباره توزیع مواد مخدر دولتی به دیگر کشورها اظهار کرد: در برخی از کشورها مواد روان گردان به صورت کنترل شده در اختیارمصرف کننده ها قرار می گیرد اما هیچ کشوری تریاک در اختیار معتادان قرار نمی دهد. 

وی درباره طرح توانمند سازی مربیان مدارس نیز گفت: طرح توانمند سازی طی سال جاری در همه استان ها به اجرا درآمد. ارزیابی ما مثبت بوده و تلاش می کنیم راه پیشگیری از مدارس و خانواده ها دنبال شود. 

مویدی با اشاره به قوانین سخت گیرانه عربستان درباره مواد مخدر نیز گفت: آموزش های لازم به حجاج داده شده است و امیدواریم حج 96 امسال با آرامش و بدون هیچ مشکلی انجام شود. 

وی به حجاج توصیه کرد در آستانه آغاز سفرهای زیارتی حج تمتع با توجه به آموزش های لازم به هیچ عنوان هیچ دارو و هیچ ماده مخدری را با خود حمل نکنند. 

مویدی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره بازگشت معتادان خطرناک که منشاء بیماری های عفونی خطرناک هستند به سطح جامعه گفت: در بحث ساماندهی معتادان اقدامات خوبی صورت گرفته است. افرادی که بعد از درمان اعتیاد به سطح شهر بر می گردند تکدی گری و بیماری های عفونی در بین این افراد مشهود است. ارتباطی هم با مواد مخدر ندارند. 

وی درباره شناسایی و ساماندهی معتادان متجاهر از سطح خیابان نیز گفت: دو هفته گذشته بالغ بر دو هزار و800 کارتن خواب ساماندهی شده اند که بخش زیادی از این ها ربطی به اعتیاد ندارند و فقط متکدی هستند و یا از خانه رانده شده اند. 

وی در واکنش به صحبت های انتقاد آمیز دادستان کل کشور نیز گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر مجموعه ای اجرایی نیست و نزدیک به 20 دستگاه در این عرصه فعال هستند. کسانی که ادعا دارند عملکرد ستاد قابل قبول نیست این درست نیست. چون اعتیاد یک فرایند است، اگر کم کاری باشد همه اعضا کم کاری کرده اند. اینکه گفته می شود عملکرد ستاد واقع بینانه نیست درست نیست، امیدواریم به عملکرد ریز دستگاهها در امر مبارزه و پیشگیری توجه شود. در هرصورت اصلاحات و تغییرات و رسیدن به شیوه های جدید در ذات ستاد مبارزه با مواد مخدر است و از انتقادات سازنده استقبال می کنیم. 

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخش دیگر سخنانش؛ کارنامه فعالیت این ستاد را درخشان عنوان کرد و آن را اینگونه تشریح کرد. 

وی افزود: از 4 سال گذشته رویکرد ما فرهنگ پیشگیرانه و آموزش مهارت های زندگی بوده است که در این زمینه 108 درصد با رشد روبرو بوده ایم . 

مویدی با مقایسه دو دوره 4 ساله فعالیت ستاد مبارزه با مواد مخدر یعنی از سال 88( تا 91) و ( 92 تا 95) افزود: در 4 ساله اول در مبحث پیشگیری 28 درصد رشد داشته ایم. 

وی ادامه داد: در بحث درمان و کاهش آسیب اعتیاد نیز شاهد رشد 61 درصدی بوده ایم که این آمار بسیار قابل دفاع است. 

مویدی افزود: در دوره 4 ساله 88 تا 91 ؛ 6 هزار و 988 درگیری مسلحانه با قاچاقچیان داشتیم که این رقم در دوره 4 ساله دوم یعنی 92 تا 95 ،34 درصد افزایش یافته است. 

مویدی گفت: سلاح های کشف شده در کشور در 4 ساله دوم نسبت به 4 ساله اول 25 درصد افزایش داشته است . 

قائم مقام دبیر کل ستاد مواد مخدر گفت: کشف انواع مواد مخدر در کشور2/ 15 درصد افزایش را نشان می دهد همچنین کشف شیشه و آمفیتامین با رشد7/ 6 درصدی روبرو بوده است. 

وی یکی از عمده ترین اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر را فعال سازی دوباره کمیته شناسایی مواد پیش ساز در تولید مواد مخدر کشور بیان کرد . 

مویدی گفت: در مقایسه با 4 سال اول نسبت به 4 سال دوم یعنی از سال 92 تا 95 ، بطور میانگین زندانیان جرائم مواد مخدر و انواع روان گردان بیش از 7 درصد رشد یافته است. 

مویدی همچنین گفت: مراکز مجاز درمان و کاهش آسیب تحت پوشش ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر طی سالهای 92 تا 95 ، 61 درصد افزایش یافته است و اکنون بیش از 8 هزار نفر تحت پوشش درمان آنها هستند. اکنون 39 درصد پذیرش ها افزایش داشته است. 

این مقام مسئول تاکید کرد: از سال 89 قانون مبارزه با مواد مخدر اصلاح شده است و برخورد با کسانی که مواد صنعتی در زمینه مخدرها تولید می کنند در دستور کار قرار گرفته است. 

وی آمار معتادان متجاهر در سطح کشور را 40 هزار نفر اعلام کرد و گفت: اگر این تعداد معتاد ساماندهی شوند و ظرفیت سازی ها درست انجام شود کار خیلی خوبی در زمینه اعتیاد انجام شده است و وزیر کشور به جدیت این کار را دنبال می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه