English

مشاور سابق وزیر آموزش و پرورش:

تحقق شعار سال با شعارزدگی و برگزاری همایش ممکن نیست

حجت‌الاسلام نوچمنی، مشاور سابق وزیر آموزش و پرورش گفت: تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی؛ تولید-اشتغال» صرفا با شعارزدگی و برگزاری نشست و همایش ممکن نیست.

تحقق شعار سال با شعارزدگی و برگزاری همایش ممکن نیست

به گزارش خبرگزاری موج، حجت‌الاسلام قاسمعلی نوچمنی، مشاور سابق وزیر آموزش و پرورش گفت: موفقیت مساجد و حوزه های علمیه در تاریخ اسلام و همچنین برقراری ارتباط و تعامل گسترده با مردم، ریشه در همت، جهاد و کوشش خستگی‌ناپذیر، اخلاص و استقلال مالی روحانیون و علما از دولت‌ها و حکومت‌ها دارد. حتی زمانی‌که حکومت، اسلامی بود روحانیون و ائمه جماعات مساجد با دوری از وابستگی، ضمن گسترش و نشر ارزش‌های اسلامی، منتقد منصف حاکمیت نیز بوده‌آند.

وی افزود: وظیفه و رسالت تبلیغی و ارشادی مساجد و حوزه‌های علمیه با وابستگی به حکومت‌ها و دولت‌ها سازگار نیست، از اینرو امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در جایگاه ولی فقیه، همواره مروج استقلال مراکز دینی از حاکمیت هستند. اهمیت این تصمیم‌گیری، زمانی روشن می‌شود که در می‌یابیم ائمه جماعات جمعه و جماعات وهابیی و سلفی‌ به دلیل وابستگی به حکومت، نمی‌توانند مروج اسلام واقعی باشند. این درحالی است که امروزه هر امام جماعت یا مبلغی در ایران با مشاهده مشکلات و آسیب‌های جامعه، با استفاده از تریبون مساجد و هیئات، انتقاد دلسوزانه خود و مردم را به گوش مسئولان می‌رساند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به شعار سال 96 «اقتصاد مقاومتی؛ تولید-اشتغال» و درخواست مقام معظم رهبری از دانشگاه‌ها، مساجد و حوزه‌های علمیه برای تبیین اقتصاد سالم، درون‌زا و پویا براساس موازین دینی، خاطرنشان کرد: برخی مساجد و حوزه‌ها از اوایل دهه 80 (شمسی) تاکنون دچار رکود و درجازدگی شده‌اند و نتوانسته‌اند همپای درخواست‌های حضرت آیت‌الله العظمی خامنه ای عمل کنند. هرچند طی سالیان اخیر به ویژه با تغییر مدیران مرکز رسیدگی به امور مساجد و (اخیرا) مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور، شاهد پویایی و تحرک بیشتری بوده‌ایم، تحولی که نوید بخش راهبری مساجد و مدارس علمیه در زمینه تحقق شعارهای سال و منویات رهبر معظم انقلاب است.

وی تاکید چندین‌باره مقام معظم رهبری بر مباحث اقتصادی و طرح دوباره شعار سال بر اساس اقتصاد مقاومتی را نشان‌دهنده مشکل کشور در این زمینه دانست و اضافه کرد: مساجد و حوزه‌های علمیه باید با حفظ سنت‌های نیکوی گذشته، گام در مسیر به‌روزبودن، نوآوری و خلاقیت بردارند. تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی؛ تولید-اشتغال» صرفا با شعار و برگزاری نشست و همایش ممکن نیست بلکه باید دست‌اندرکاران مساجد و مدارس علمیه با استفاده از فناوری‌های نو و انگیزه و خلاقیت فرهیختگان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی، پیشگام تحقق شعار سال باشند.

حجت‌الاسلام و المسلمین نوچمنی، آیات قرآن را بهترین سرمشقِ ائمه جماعات و دست‌اندرکاران مسجدی در زمینه طراحی و اجرای برنامه‌های مفید اقتصادی و در راستای شعار سال دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی برآمده از کلام الهی و آموزه‌های اهل بیت (ع) است، بنابراین اهالی مسجد با دعوت و استفاده از نظرات نخبگان حوزوی و دانشگاهی، میزگردهای عملیاتی برای اجرایی‌شدن شعار «اقتصاد مقاومتی؛ تولید-اشتغال» برگزار کنند. هرچند برخی مساجد دچار روزمرگی شده‌اند و نتوانسته‌اند خود را با مطالبات ولی فقیه همراه کنند.

امام جماعت مسجد صاحب الزمان (عج) شهرک غرب تهران خاطرنشان کرد: بسیاری از مساجد و حوزه‌های علمیه، الگوی مناسب اقتصاد مقاومتی هستند بنابراین مسئولان کشور با استفاده از تجربیات این دو نهاد دینی در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی برنامه‌ کنند. جای نگرانی است که ایران با وجود دارابودنِ منابع عظیم انرژی و مخازن و معادن باارزش، امروزه برای تهیه برخی لوازم اولیه زندگی، چشم انتظارِ خارجی‌ها باشد، اقتصاد مقاومتی و پویایی مراکز دیرپایی دینی به ویژه مساجد و فعالیت گسترده آنان در گفتمان‌سازی مطالبه رهبر انقلاب، درمان اقتصاد مریض کشور است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه