English

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

منشور حقوق شهروندی نباید تبدیل به مطالبات ملت از دولت شود

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه منشور حقوق شهروندی نباید به مطالبه ملت از دولت تبدیل شود، تاکید کرد: تک‌تک مردم نسبت به رعایت این منشور وظیفه دارند و نباید این موضوع به حربه‌ای برای تخریب دولت تبدیل شود.

منشور حقوق شهروندی نباید تبدیل به مطالبات ملت از دولت شود

به گزارش خبرگزاری موج، مهدی فیض در همایش "محیط‌زیست در منشور حقوق شهروندی" با اشاره به اینکه ابلاغ حقوق شهروندی هم جای خوشحالی و هم جای تاسف دارد، گفت: جای خوشحالی است که این مهم مورد توجه قرار گرفت و از سوی رییس جمهور ابلاغ شد، اما جای تامل تاسف دارد که بعد از گذشت 38 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، انقلابی که براساس احقاق حقوق شکل‌گرفته است، به تازگی حقوقی شهروندی را تنظیم کرده‌ایم .

وی با بیان اینکه بعد از ابلاغ منشور حقوق شهروندی عده‌ای در برابر ترویج و فراگیر شدن آن مقاومت می‌کنند، اظهار کرد: کسی که در برابر ترویج منشور حقوق شهروندی مقاومت می‌کند، کسی است که قصد دارد از طریق جهل مردم سوءاستفاده کند و دغدغه مردم را ندارد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگر حقوق را به چند دسته تقسیم کنیم یک بخش آن حق‌الله، بخشی حق‌الناس و بخش دیگر حق‌النفس است، بر اهمیت حق‌الناس و حق الله تاکید کرد و افزود: این همان مفهومی است که دین به ما آموخته است و باید به این رویکرد دقت کنیم تا حقوق شهروندی به درستی اجرا شود.

فیض تاکید کرد: باید بدانیم که همه حقوق، حق‌الله است و حق‌الله شعب مختلف پیدا می‌کند که حق‌الناس و حق‌النفس از شعب آن محسوب می‌شود. حق‌الطبیعت نیز از دل حق‌الله بیرون می‌آید. در حقیقت همه اینها انتظار خدا از ما است. حفظ محیط زیست نیز انتظاری است که خدا از ما دارد و حقی است که در گردن ما قرار دارد. این نگاه باید بر آموزش‌های ما جاری و ساری شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در شرایطی که به دانش‌آموزان دینداری می‌آموزیم باید به او آموزش دهیم که که حفاظت از محیط زیست نیز شامل دین است، باید بدانیم که دین ما وسعت نظر دارد و بحث حفظ محیط زیست نیز جزو دین محسوب می‌شود، گفت: اگر مقوله‌های مختلف به بحث توحید گره بخورد، اولویت پیدا می‌کند، بنابراین اگر نگاه توحیدی را بپذیریم متوجه می‌شویم همان کسی که حقوق توحیدی را ترک کرده، همان کس حقوق شهروندی و حقوق محیط زیست را نیز بجا نیاورده است.

فیض با اشاره به اینکه حقوق شهروندی نباید تبدیل به مطالبات ملت از دولت شود، گفت: رعایت حقوق شهروندی وظیفه تک تک مردم است و در این زمینه نباید تفکیک قائل شویم. این تفکیک می‌تواند حربه‌ای علیه دولت باشد و ممکن است به ابزاری برای تخریب دولت تبدیل شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: اگر بتوانیم در بحث حقوق محیط زیست تربیت درست داشته باشیم، می‌توانیم نسلی عاری از خشونت پرورش دهیم، چون یکی از راهکارهای برقراری آموزش، آرامش و کاهش خشونت، توجه به بحث حقوق محیط زیست است. از این طریق می‌توانیم نسلی با روح لطیف داشته باشیم. نسلی که راضی نباشد آزارش به یک حیوان و درخت برسد، قطعا راضی نمی‌شود که آزارش به انسان برسد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه