English

رئیس جمعیت هلال احمر:

تنگناهای مالی هلال احمر مانع از امدادرسانی به مردم نخواهد شد

رئیس جمعیت هلال‌احمر، برگزاری مانورهای آماده‌سازی زیرساخت‌ها و جانمایی مکان‌های امن به‌ منظور راه‌اندازی اردوگاه‌های دائمی در حاشیه شهرها را مورد تاکید قرار داد.

تنگناهای مالی هلال احمر مانع از امدادرسانی به مردم نخواهد شد

به گزارش خبرگزاری موج، سید امیرمحسن ضیائی در جلسه شورای معاونین با تاکید بر اینکه باید با راه‌اندازی اردوگاه‌های امن چند هزار نفری در کنار شهرها؛ همه دستگاه‌ها را برای تامین سایر امکانات زیستی این اردوگاه‌ها و تجهیز آنها برای مواقع بحران بسیج کرد، گفت: باید برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری مانورهای مداوم در استان‌ها و شعب انجام و اردوگاه‌های دائمی اسکان در کنار شهرها راه‌اندازی شود.

وی افزود: به علاوه باید فهرست خطرات در هر استان را تعیین کرد تا با توجه به آن و میزان خطرپذیری هر استان از حوادث مختلف طبیعی، امکانات را برای آنها با توجه به برنامه‌ای منسجم و خاص تقسیم و توزیع کرد.

موافقت وزارت بهداشت با راه‌اندازی مراکز «تحقیقات تاب‌آوری»

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اعلام موافقت شورای گسترش وزارت بهداشت با راه‌اندازی دو مرکز مستقل «تحقیقات تاب‌آوری» و «تحقیقات تجمعات انبوه»، گفت: این دو مرکز علمی معتبر در زمینه پیشگیری، کاهش خطرپذیری و آمادگی مبتنی بر خطر؛ برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام خواهند داد که البته در این زمینه باید رابطه این دو مرکز با معاونت آموزش‌، پژوهش و فناوری جمعیت را نیز تعیین و مشخص کرد.

وی با تقدیر از مدیران عامل جمعیت هلال‌احمر در استان‌های فارس و هرمزگان بابت خدماتی که در سیل و آب‌گرفتگی اخیر این استان‌ها به هموطنان ارائه شده است، عنوان کرد: در این زمینه امدادگران و داوطلبان جمعیت با جانفشانی‌؛ خدمات و زحمات اصلی را بر عهده داشتند و جا دارد از آنها تشکر ویژه کرد.

ضرورت بهره‌گیری از سیستم گردش اطلاعات در مدیریت حوادث

ضیائی با اشاره به اطلاعات هواشناسی درباره بارش‌های اخیر در کشور، گفت: این پیش‌بینی‌ها همواره انجام شده، اما به علت فقدان گردش اطلاعات از آنها استفاده بهینه نمی‌شد و در این زمینه وظیفه ستاد مدیریت بحران است که با هماهنگ‌کردن سازمان‌های مسئول با یکدیگر از این گردش اطلاعات بهره برده و پاسخگویی حرفه‌ای و موثر در برابر سوانح و حوادث داشته باشیم.

وی با تاکید بر اهمیت پیشگیری، کاهش ریسک و خطرپذیری قبل از مخاطرات، تصریح کرد: باید سرمایه‌گذاری بسیار مناسبی را در مراحل قبل از مخاطره متمرکز کنیم؛ در این زمینه آمادگی مبتنی بر خطر در حوادث اخیر بارز بود و خوشبختانه جمعیت هلال‌احمر در حوادث یک ماه گذشته توانست نمونه بارز و موفقی از آمادگی قبل از مخاطره را به نمایش بگذارد.

هماهنگی پیش از سوانح تبدیل به یک برنامه شود

به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر در حوادث سیل و آب‌گرفتگی اخیر شاهد بودیم که مخاطره رخ داد، اما تبدیل به بحران نشد؛ شریان‌های عادی جامعه از بین نرفت و زندگی مردم به مخاطره نیفتاد و این موفقیت نشان می‌دهد که در بسیاری از مواقع می‌توان چنین حوادثی را با توجه به زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات قبلی؛ مدیریت کرد.

وی عامل مهم دیگر در مدیریت حوادث اخیر و جلوگیری از تبدیل آنها به فاجعه را هماهنگی قبلی با مقامات استانی، نمایندگان و رسانه‌ها به منظور اطلاع‌رسانی به هموطنان عنوان و تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا وظایف هر نهاد در مدیریت بحران تقسیم‌بندی شده و با تقسیم وظایف از تبدیل حادثه‌ای هر چند کوچک به ابعادی بزرگ تا سطح بحران جلوگیری می‌شود و لذا ما نیز باید این روش را به یک دستور کار مشخص تبدیل کرده و در مدیریت همه حوادث از آنها استفاده کنیم.

ضرورت ارائه خدمات روانی به آسیب‌دیدگان پس از حوادث

ضیائی، حضور دبیرکل و رئیس سازمان امداد و نجات در استان‌های درگیر سیلاب و برف و کولاک را بسیار مثبت ارزیابی و عنوان کرد: نکته‌ای که در مدیریت حوادث از اهمیت دو چندانی برخوردار است؛ رها نکردن مردم پس از حوادث و در اصل ارائه خدمات روانی به آسیب‌دیدگان حوادث است که در این زمینه می‌توان از پتانسیل بسیار قوی جوانان و داوطلبان بهره برد و به عنوان سازمان اجتماعی داوطلب محور، کاملا سازماندهی شده و ابعاد روانی پس از حوادث را نیز مدیریت کرد.

وی همچنین با تقدیر از رئیس سازمان امداد و نجات بابت  پیگیری و اقدام موثر در فعالیت اجرایی تیم‌های واکنش سریع هلال‌احمر، اظهار کرد: هم‌اکنون ۵۰۰ نیروی متخصص و آموزش‌دیده واکنش سریع در سراسر کشور فعالیت حرفه‌ای و تخصصی خود را آغاز کرده‌اند و امیدواریم در اسفند ماه با برگزاری مانوری مشترک و رسمی، شاهد آغاز فعالیت رسمی این تیم‌ها در سراسر کشور باشیم.

هیچگاه در خدمت به مردم دریغ نخواهیم کرد

رئیس جمعیت هلال‌احمر درباره اهمیت و ضرورت فعالیت امداد هوایی در حوادث مختلف، خاطرنشان کرد: به رغم همه تنگناهای مالی هلال‌احمر و هزینه‌های بسیار بالای امداد هوایی، شاهد عملیات امداد هوایی بسیاری در حوادث اخیر بودیم و این نشان‌دهنده اهمیت نجات جان حتی یک انسان و اثر روانی است که پرواز بالگرد برای نجات حادثه‌دیدگان دارد و در این زمینه هلال‌احمر هیچگاه در خدمت به مردم به بهانه به‌صرفه نبودن پرواز بالگرد حتی برای نجات یک‌ نفر، دریغ نخواهد کرد.

وی با تاکید بر توسعه ناوگان امداد هوایی هلال‌احمر، گفت: هم اکنون ۲۶ بالگرد در استان‌های کشور فعال بوده و به صورت چرخشی البته بر اساس اصول تخصصی امدادی جانمایی شده و حوادث را در تمام استان‌های کشور پوشش می‌دهد، لذا بالگردهای هلال‌احمر مختص استان خاصی نبوده و خدمات امدادی را در دورترین نقاط هم پوشش می‌دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه