English

یک تشکل آمریکایی مرتبط با سیا مانع فعالیت شرکت‌های فرانسوی در ایران

روزنامه لو پاریزین چاپ فرانسه نوشت: ‌ با این که در پی توافق هسته‌ای سال گذشته ایران با شش قدرت جهانی تحریم‌ها علیه ایران لغو شده است، یک NGO آمریکایی تلاش دارد تا شرکت‌های بزرگ تجاری فرانسوی مانند ایرباس و پژو سیتروئن را از انجام توافق با ایران باز دارد.

به گزارش خبرگزاری موج، سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای(UANI)در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد و رهبران آن شامل مایک دالاس که در زمان جورج بوش سفیر آمریکا در سازمان ملل بود و جولیبرمن، سناتور پیشین می‌شوند. یکی از موسسان این سازمان جیمز وولسی، رییس سازمان سیا در زمان بیل کلینتون است.

طبق ادعای وب سایت این سازمان، اتحاد علیه ایران هسته‌ای قصد دارد تا به حمایت اقتصادی از ایران به دلیل نقش این کشور به عنوان حامی تروریسم و نقض کننده حقوق بشر در داخل و خارج پایان دهد. طبق اعلام موسسه مطالعات سیاسی یک اتاق فکر آمریکایی این سازمان به دنبال منزوی کردن ایران به لحاظ اقتصادی و دیپلماتیکی است.

روزنامه لو پاریزین فرانسه اعلام کرد که اتحاد علیه ایران هسته‌ای که حتی درون ایالات متحده نیز سازمانی بحثبرانگیز است، «سلاح پنهانی» آمریکاست که ارتباطاتی با سازمان سیا دارد و قصد دارد تا مانع فعالیت‌های تجاری شرکت‌های اقتصادی، به ویژه شرکت‌های فرانسوی با ایران شود.

این روزنامه فرانسوی اضافه کرد: پشت مباحثمتعصبانه اتحاد علیه ایران هسته‌ای، این سازمان می‌خواهد تا از سهم شرکت‌های آمریکایی در بازار ایران محافظت کند.

این روزنامه گزارش کرد: ‌ در خلال دیدار محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران از پاریس در بهار گذشته چند شرکت بزرگ فرانسوی نامه تهدیدآمیزی از این سازمان مبنی بر امکان اقدام قانونی علیه این شرکت‌ها دریافت کردند.

با این حال کارشناسان به فرانس ۲۴ گفتند که چنین تهدیدهایی خارج از چارچوب این سازمان است. دکتر انیسه بصیری تبریزی از موسسه رویال یونایتدسرویس، یک اتاق فکر امنیتی و دفاعی بریتانیا در این‌باره گفت: اتحاد علیه ایران هسته‌ای به خودی خود نمی‌تواند هیچ گونه اقدام قانونی را انجام دهد. این سازمان فقط می‌تواند به شرکت‌ها هشدار دهد که سرمایه‌گذاری در ایران به پرداخت هزینه‌های قانونی، مالی و اعتباری نمی‌ارزد و سعی دارد تا مانع بازگشت دوباره یا وارد شدن به بازار ایران شود و با این که این سازمان ممکن است شرکت‌های فرانسوی را در جریان دیدار ظریف از پاریس مورد هدف قرار گرفته باشد اما این سازمان شرکت‌های آمریکایی که قصد سرمایه‌گذاری در ایران را دارند را نیز خطاب قرار داده است.

این سازمان هم‌چنین به آن شرکت‌ها به منظور ترسیم مخاطرات شدید قانونی و مالی کسانی که در ایران به فعالیت تجاری می‌پردازند، نامه‌های ارسال می‌کند.

دیوید ایبسن، رییس اتحاد علیه ایران هسته‌ای به فرانس ۲۴ گفت: شرکت هواپیمایی ایرباس نامه‌ای از این سازمان دریافت کرد اما شرکت بویینگ نیز این نامه را دریافت کرده.

فرانس ۲۴ در ادامه آورده است: ‌جدای از سلاح پنهان بودن این سازمان از زمان تاسیسش منتقد سرسخت ایران بوده است. موضع اتحاد علیه ایران هسته‌ای اغلب مخالف کابینه اوباما حرکت می‌کند، قابل توجه این که این سازمان به مذاکره توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ اعتراض کرد.

دکتر ارشین ادیب مقدم، رییس مطالعات ایران در دانشگاه لندن نیز به فرانس ۲۴ گفت: ‌ این سازمان جزو یکی از چندین موسساتی است که فعالانه علیه تجارت با ایران به لابی‌گری می‌پردازد. این سازمان توسط تصمیم‌گیران برجسته آمریکایی با سابقه طولانی سوء‌ظن نسبت به کشور ایران اداره می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه