English

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

توسعه باغات اراضی شیب دار دیم موجب کاهش کوله بری و اشتغالزایی در مناطق مرزی می شود

احیا و توسعه اراضی مرزی در جهت ایجاد و تثبیت اشتغال برای مرزنشینان و استفاده از توان این افراد برای تولید است و در صورتی که نیازهای معیشتی این مردم تأمین شود دیگر نیازی به کوله بری نخواهند داشت.

توسعه باغات اراضی شیب دار دیم موجب کاهش کوله بری و اشتغالزایی در مناطق مرزی می شود

به گزارش خبرگزاری موج، اسمعیل کریم زاده اظهار داشت : با توجه به اینکه آذربایجان غربی استانی مرزنشین استاجرای طرح جامع استفاده از ظرفیت های تولید و اشتغال پایدار در مناطق مرزی از طریق توسعه باغات در اراضی شیب دار باعث بهبود وضعیت معیشتی مرزنشینان این استان و کاهش شغل کوله بری در استان می شود.

وی افزود: با توسعه باغات در اراضی شیب داردیم در شهرستان پیرانشهر ما توانسته ایم در دو مقطع در سطح بیش از یک هزارو 400 هکتار ازاراضی را احیا و برای کوله بران ساکن در این شهرستان مرزی اشتغالزایی کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: در این استان پتانسیل های خوبی جهت توسعه باغات در اراضی شیب داردیم و اراضی آبی خارج از حوزه آبریز دریاچه ارومیه وجود دارد که از 17 شهرستان استان ، به غیر از 9 شهرستان واقع شده در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در 7 شهرستان با توجه به میزانپراکنش و بارندگی مناسب سالانه امکان اجرای این طرح وجود دارد.

کریم زاده گفت: در سالهای گذشته در سطح 21 هزار هکتار ازاراضی آبی و 15 هزار هکتار ازاراضی شیبدار واقع در شهرستانهای مستعد استان عملیات شناسایی و استعداد یابی اجرای این طرح انجام و مطالعه شده است.

وی افزود : در شهرستان های سردشت ،اشنویه ، پلدشت ، خوی، ماکو و پیرانشهرو چند دهستان شهرستان ارومیه که دارای بارندگی بیش از 400 میلی متر در سال هستند این طرح قابلیت اجرایی را دارد.

مدیر کل سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه از سال ۹۴ طرح مهار رودخانه های مرزی در استان های مرزی کشور آغاز شده و قرار است در قالب یک طرح چهارساله اتمام یابد ، ادامه داد: از محل اعتبارات مهار رودخانه های مرزی استان تا پایان سال 97 در حدود 61 هزار و 570 هکتار از اراضی استان به سیستم های نوین آبیاری تجهیز می شود.

کریم زاده گفت : جهت استفاده از سرمایه گذاری های انجام شده در تجهیز اراضی ،نظام های بهره برداری با حضور تشکل های کشاورزی جهت بهره برداری مدرن از این اراضی ایجاد شده است که در قالب کشت صنعت های کوچک مقیاس و شرکتهای سهامی زراعی به کشاورزان واگذار می شود که با تجهیز 61 هزار و 570 هکتار ازاراضی مرزی استان علاوه بر افزایش راندمان آبیاری با مهار آبهای مرزی ، بستر های لازم برای تثبیت جمعیت در مناطق مرزی و افزایش تولید و اشتغال فراهم می شود.

این مسئول خاطر نشان کرد: جلوگیری از تخریب اراضی و پیشگیری از تغییر کاربری‌های نامناسب زمین‌های کشاورزی و ملی، استفاده از روان آب‌های سطحی، استفاده بهینه ازآب با هدف افزایش بهره‌وری در باغ‌های دیم، حفاظت از آب و خاک و اجرای عملیات آبخیزداری از مهمترین اهداف اجرای این طرح است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه