English

رتبه دوم غربالگری سرطان روده بزرگ در کشور به یزد رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: استان یزد در غربالگری سرطان روده بزرگ در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور، رتبه دوم را کسب کرد.

رتبه دوم غربالگری سرطان روده بزرگ در کشور به یزد رسید

به گزارش خبرگزاری موج یزد، میرزائی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به این که سرطان به عنوان یک گروه از بیماری های غیرواگیر، دومین علت مرگ و میر در استان و کشور است، اظهار داشت: سالانه دو هزار و 300 تا دو هزار و 400 بیمار جدید مبتلا به سرطان در استان یزد شناسایی می شوند که این آمار در مقایسه با کشور وضعیت نامناسب تری دارد.

وی یکی از راه های کنترل این بیماری را پیشگیری و تشخیص در مراحل اولیه عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر سه سرطان پستان، دهانه رحم و روده بزرگ در مراکز و پایگاه‌های خدمات جامع به صورت رایگان غربالگری می‌شود و در صورت نیاز به مرکز تشخیص زود هنگام سرطان واقع در بیمارستان شهید صدوقی ارجاع می‌شود که از این طریق هزینه‌های درمان بیمار نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد افزود: غربالگری سرطان دهانه رحم و سینه برای خانم های بالای 30 سال و غربالگری سرطان روده بزرگ برای  کلیه افراد 50 تا 69 سال انجام می شود.

دکتر میرزائی از وضعیت مناسب استان یزد در مقایسه با کشور در غربالگری سرطان روده بزرگ خبر داد و گفت: تاکنون 14 هزار  نفر در گروه سنی 50 تا 69 سال مورد غربالگری سرطان روده بزرگ قرار گرفته اند و رتبه دوم کشوری غربالگری سرطان روده بزرگ را کسب کرده ایم.

وی با اشاره به این که استان یزد جز سه استان  در ده سرطان شایع کشور است، تصریح کرد: بخشی از ان به دلیل تشخیص و دسترسی به خدمات تشخیصی سرطان و بخش دیگر مربوط به عوامل خطر شایع در استان است.

همچنین یک فوق تخصص خون و سرطان گفت: یکی از اثر بخش‌ترین راه‌های موفقیت در درمان بیماری‌های مزمن تشخیص زودرس و بهبود مراقبت این بیماران است.

دکتر واحدیان اظهار داشت: 60 درصد سرطان با جراحی، 30 درصد با رادیوتراپی و 10 درصد با شیمی درمانی درمان می شود و در صورت تشخیص به موقع و زودهنگام با جراحی درمان می شود.

وی تاکید کرد: در صورتی که سرطان به موقع تشخیص داده شود احتمال بهبودی ۷۰ درصد و در صورتی که در مراحل پیشرفته شناسایی شود احتمال بهبودی به ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

رئیس گروه پیشگیری مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی یزد هم گفت: در حال حاضر تعداد افرادی که از سرطان فوت می‌کنند نسبت به سه دهه گذشته کاهش یافته است که بهبود در بقای بیماران علاوه بر درمان موثر، افزایش آگاهی و ارتقای روش‌های زود هنگام سرطان است.

دکتر اوزی نژاد با اشاره به ترویج سبک نادرست زندگی در استان یزد یاداور شد: فعالیت بدنی، تغذیه مناسب، مصرف میوه و سبزیجات، دوری از مصرف دخانیات از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از سرطان است.

گفتنی است سالانه بیش از  ۱۰۰ هزار بیمار جدید مبتلا به سرطان در کشور شناسایی می‌شوند که متاسفانه نیمی از بیماران جان خود را از دست می‌دهند و این موضوع اهمیت غربالگری و تشخیص زودهنگام را دوچندان می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر