English

مشارکت مردمی برای افزایش پایدار تولید ناخالص ملی

مشارکت مردمی برای افزایش پایدار تولید ناخالص ملی

خبرگزاری موج یزد_ رضائی نژاد مدیر عامل گروه تعاونی پیشگامان، تقسیم بندی صنایع در ایران و جهان به گونه های مختلفی صورت می‌گیرد. صنایع سنگین، صنایع سبک، صنایع متمرکز، صنایع غیرمتمرکز، صنایع جهانی و صنایع محلّی از جمله این دسته بندی ها هستند.

با این همه اگر با نگاه آسیب شناسانه به صنایع کشور بنگریم، می توان دسته بندی جدیدی را به ادبیات صنعتی ایران اضافه کنیم که در این تقسیم بندی میتوان صنایع را به دو بخش تقسیم کرد.

 آسیب شناسی از این منظر که صنایع در کشور تا چه اندازه به رشد و توسعه کمک کرده اند و تا چه اندازه و از طرق مختلف، روند توسعه در کشور را کند و مختل کرده اند.

در این دسته بندی، صنایع به دو بخش «صنایع همتی» و «صنایع موهبتی» تقسیم بندی میشوند. صنایع همتی، صنایعی هستند که با همت فعالین و اندیشمندان حوزه کارآفرینی و اقتصاد بنا شده اند و ارزش افزوده بالایی دارند. از جمله آنها می‌توان به صنایع نساجی، الکترونیک، فناوری اطلاعات و ... اشاره کرد. در مقابل صنایع موهبتی، صنایعی هستند که با حفر چاه، استخراج معدن و ... پدید آمده اند. صنایعی که اگر چه در زنجیره های بالادستی به نوعی تبدیل به صنایع همتی می‌شوند، ولی تمرکز دولت های مختلف در ایران بر زنجیره های پایین دستی و خام فروشی، موجب کندی روند توسعه شده است. متاسفانه طی دهه های گذشته، دولت ها با تکیه بر مُسکنی به نام پول نفت و سنگ آهن و ... که تجدید ناپذیر هستند، کشور را اداره کرده اند و از صنایع همتی (به نسبت اهمیت آنها) تقریبا غافل بوده اند و آثار این غفلت را در سقوط ارزش پول ملی و توقف رشد اقتصادی با توقف فروش نفت میبینیم.

با این اوصاف، تنها راه ایجاد رشد اقتصادی پایدار و حفظ ارزش پول ملی، توجه به صنایع همتی و حمایت از کارآفرینان است. حمایتی که اگر چه در دوران تحریم و فشار ها ضرورت آن بیش از پیش احساس می شود، باید در دوران ثبات نیز به صورت جدی وجود داشته باشد تا موجب دلگرمی صنعتگران و افزایش سرعت رشد صنایع همتی شود.

با توجه به مشکلات تحریمی و کمبود نقدینگی دولت و بانک ها استفاده از مشارکت های مردمی در قالب تعاونی های سهامی سرمایه گذار و بهره گیری از سرمایه های صبور، بهترین مدل برای تقویت صنایع می باشد.

مدل استفاده شده اتحادیه تخصصی امور زیر بنایی پیشگامان بر همین اصل استوار است. به این شکل که سهامداران عضو شامل کارآفرینان و نخبگان اقتصادی بوده که دارایی و اعتبار خود را وارد پروژه می کنند و با استفاده از مشارکت مردمی در قالب سهامداران غیرعضو سرمایه گذار، با آورده سرمایه و قرض الحسنه، صنعت مد نظر را راه اندازی می کنند و ارزش افزوده تضمین شده دریافت می کنند و از طرف دیگر زمینه های جلوگیری از ورود سرمایه های خرد به بازارهای غیر مولد همچون ارز، طلا و ... نیز گرفته می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه