English

لزوم تعامل مستمر صندوق‌های پژوهش و فناوری با نهادهای دانشگاهی و پژوهشی

هفدهمین نشست مدیران عامل صندوق های پژوهش و فناوری کشور، روز سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ به میزبانی استان یزد، کار خود را آغاز نمود.

لزوم تعامل مستمر صندوق‌های پژوهش و فناوری با نهادهای دانشگاهی و پژوهشی

 به گزارش خبرگزاری موج یزد، بهنام طالبی، مدیرکل فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هفدهمین نشست هم‌اندیشی مدیران عامل این صندوق‌ها گفت: با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی، قرار دادن ردیف‌های اعتباری برای صندوق‌های پژوهش، حمایت‌های پارک‌های علم و فناوری و وزارت علوم، شاهد رشد صندوق‌های پژوهش و فناوری در کشور هستیم.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، توجه به دانشگاه‌ها و نهادهای پژوهشی و تحقیقاتی کشور برای خلق و زایش محصولات فناورانه است.

طالبی گفت: تفویض اختیار صدور مجوز مراکز نوآوری و کارآفرینی به دانشگاه‌ها و حذف بروکراسی اداری، توسعه مراکز رشد توسط پارک‌های علم و فناوری و تاسیس پردیس‌های علم و فناوری از جمله اقدامات معاونت فناوری وزارت علوم در راستای توسعه و تقویت زیست‌بوم فناوری است.

وی گفت: متاسفانه شناخت کافی در وزارت علوم در مورد صندوق های پژوهش و فناوری وجود نداشته و باید از طریق اطلاع رسانی ایجاد شود.

در این نشست مدیران عامل صندوق‌های پژوهش و فناوری به طرح دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود برای تقویت این صندوق‌ها در راستای توسعه زیست‌بوم نوآوری کشور پرداختند.

صندوق‌ها وسیله‌ای برای حل مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور

محمدمهدی فریدون، رئیس انجمن صنفی صندوق‌های پژوهش و فناوری و نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر در هفدهمین نشست هم‌اندیشی مدیران این صندوق‌ها گفت: اگر معتقدیم صندوق‌ها وسیله‌ای برای حل مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور هستند، باید حمایت و پشتیبانی‌های لازم را از این نهادها انجام دهیم و چالش‌های پیش‌روی آنها را حل کنیم.

وی گفت: در قالب قانون جهش تولید دانش‌بنیان اتفاقات خوبی در توسعه ظرفیت صندوق‌ها از جمله صدور ضمانت‌نامه و افزایش منابع صندوق‌ها افتاده است.

فریدون افزود:۱۱۰ صندوق و نهاد تامین مالی عضو انجمن بودند که از این تعداد ۴۳ عضو آن را صندوق‌های پژوهش و فناوری تشکیل می‌دهند.

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰، بیش از ۵ هزار میلیارد تومان خدمات توسط اعضا انجمن ارائه شده که در هر سال رشد مناسبی در مقایسه با سال قبل ایجاد شده است که نشان دهنده نقش پررنگ صندوق‌های پژوهش و فناوری در کشور است.

شاه حسینی، معاون استاندار یزد در این نشست، استان یزد را یکی از استان های صنعتی و معدنی کشور با پتانسیل بالا در حوزه نیروی انسانی دانست و گفت: استاندار یزد توجه ویژه ای به مباحث دانش بنیان و چالشهای شرکت‌های فناور داشته و به همین دلیل نخستین نشست خود را با مدیران عامل شرکتهای دانش بنیان استان، آذر ماه سال گذشته برگزار نموده است.

 وی افزود: در این نشست تامین منابع مالی، بروکراسی اداری و چالش های شرکت ها با بانک‌ها به عنوان مشکلات اصلی آنها مطرح شد‌.

شاه حسینی با اشاره به نامگذاری سال جدید توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین"، گفت: باید از ظرفیت نامگذاری سال برای تقویت منابع صندوق های پژوهش و فناوری استفاده شود.

 شاه حسینی با بیان اینکه خروجی این نشست ها باید ارائه راهکاری برای جذب بخشی از سود های واحدهای بزرگ صنعتی و معدنی برای تامین منابع مالی صندوق ها و ارائه تسهیلات به شرکتهای دانش بنیان باشد، گفت: علاوه بر این موضوع باید پس از پایان نشست پیشنهاداتی برای رفع چالش های قانونی پیش‌روی صندوق ها ارائه شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر