English

مهران فاطمی در جمع فعالان دانشجویایی دانشگاه های یزد؛

دانشگاه باید سیاسی باشد/ روسای دانشگاه‌ها زمینه فعالیت سیاسی دانشجویان را فراهم کنند

نشست فعالان دانشجویی استان با حضور مهران فاطمی استاندار یزد به میزبانی دانشگاه یزد در تالار دکتر جلیل ‌شاهی این دانشگاه برگزار شد و استاندار یزد در این نشست گفت: دانشگاه باید سیاسی باشد و روسای دانشگاه‌ها باید زمینه فعالیت سیاسی دانشجویان را فراهم کنند چرا که اهمیت فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه‌ها کمتر از موضوع آموزش و علم آموزی در این حوزه نیست.

دانشگاه باید سیاسی باشد/ روسای دانشگاه‌ها زمینه فعالیت سیاسی دانشجویان را فراهم کنند

به گزارش خبرگزاری موج یزد، در این نشست مهران فاطمی استاندار یزد با تأکید بر اینکه دانشگاه، مستقل است و هیچ احدی حق دخالت در امور دانشگاه را ندارد، از جامعه دانشجویان خواست تا مسایل را با صراحت، شفافیت و شور و نشاط دانشجویی و جوانانه پیگیری و مطالبه کنند.

فاطمی افزود: دانشگاه باید سیاسی باشد و روسای دانشگاه‌ها باید زمینه فعالیت سیاسی دانشجویان را فراهم کنند چرا که اهمیت فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه‌ها کمتر از موضوع آموزش و علم آموزی در این حوزه نیست.

وی با تاکید بر این که شان حاکمیت در استان چیزی جز عدالت نیست، گفت: اگر روح حاکم بر برنامه‌های استان، عدالت نباشد، این برنامه‌ها هیچ ارزشی نخواهد داشت ولی در عین حال دانشجویان نیز باید عدالت خواهی را مطالبه کنند.

وی با ابراز خرسندی از بازگشایی دانشگاه‌ها پس از دو سال محدودیت‌های کرونایی، بیان داشت: دانشگاه بدون دانشجویان فاقد روح بوده و تنها یک اداره محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مسئولان در این مدت کاهش مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های دانشجویی نظیر فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی بوده است، گفت: امروز مسایل دانشجویی به عنوان مسایل دسته دوم نباید قلمداد شود بلکه مسئولان و متولیان باید توجه و اهتمام جدی به آنها داشته باشند.

استاندار یزد با اشاره به اقدامات خوب صورت گرفته در زمینه دانش‌بنیان‌ها، گفت: خوشبختانه گفتمان اقتصاد دانش‌بنیان از سال‌ها پیش در استان شکل گرفته و این موضوع حتی قبل از نامگذاری امسال به عنوان سال "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین"، به عنوان یکی از محورهای تحول استان لحاظ شده و برنامه‌های آن نیز نوشته شده است.

دکتر فاطمی به فعالیت ۱۰۴ شرکت دانش بنیان در استان اشاره کرد و اظهار داشت: هر هفته شخصاً در جلساتی یک و نیم ساعته با مدیران شرکت‌های دانش بنیان، به بررسی و پیگیری مسایل و مشکلات آنان می پردازم.

 وی افزود: علاوه بر این نیز ستاد نوآوری و فناوری اقتصاد دانش بنیان را با حضور فعالان این حوزه و بخش خصوصی تشکیل داده و به صورت ماهیانه جلسات آن را برگزار می‌کنیم.

وی در ادامه به سوالات و موارد مطرح شده از سوی نمایندگان دانشجویان دانشگاه‌های استان پاسخ داد و در مورد جذب نومعلمان اذعان داشت: این موضوع در این دولت به صورت متفاوت دنبال می‌شود و فرآیند گزینش نومعلمان براساس شایستگی‌ها و توانمندی‌های آنان اعمال خواهد شد.

فاطمی در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان در این نشست، اظهار داشت: استان یزد در به کارگیری نیروهای جوان در ساختار اداری خود جزو استان‌های پیشتاز بوده به طوری که رده سنی مدیران کنونی استان کمتر از ۴۵ سال و بخش عمده‌ای از انتصابات بین ۳۰ تا ۳۵ سال بوده است.

وی در خصوص موضوع نساجی در استان، گفت: مساله نساجی و پوشاک به عنوان یک صنعت هویتی، پاک و اشتغال‌زا جزو محورهای تحولی استان است و به جد آن را دنبال می‌کنیم.

به گفته عالی‌ترین مقام اجرایی استان، امسال برنامه اشتغال استان ایجاد ۱۸ هزار فرصت شغلی با محوریت اشتغال دانش‌آموختگان، اشتغال بانوان و اشتغال بومی و با هدف کاهش نرخ بیکاری در استان است.

دکتر فاطمی در پایان با بیان این که تقابلی بین تشکل‌های دانشجویی و بسیج دانشجویی وجود ندارد، گفت: همه بخش‌های دانشگاه بسیجی هستند و افتخار ما نیز بسیجی بودن است چون همگی دل در گروی اسلام و اهل بیت(ع)، نظام و منافع ملی این مملکت داریم.

بحران کم آبی استان، وضعیت مسکن و نهضت ملی مسکن، تعلل در برخی تغییرات مدیریتی در استان، تلاش برای بهبود ساختار سخت افزاری دانشگاه فرهنگیان، احصای فهرست اولویت‌های استان و لحاظ ۱۰ مورد آنها در سند تحولی استان، تعیین حساب بانکی برای استان جهت واریز حقوق مربوط به مسوولیت‌های اجتماعی صنایع و معادن  از دیگر محورهای سخنان استاندار یزد در جمع فعالان دانشجویی دانشگاه‌های استان در دانشگاه یزد بود.

 زهیر حاجی حسینی مشاور جوان استاندار نیز در آغاز این نشست با اشاره به سوابق و فعالیت‌های دانشجویی و دانشگاهی بودن استاندار یزد ابراز امیدواری کرد: با استقرار دولت جدید در استان و نگاه ویژه دکتر فاطمی به دانشگاه‌ها بی‌شک عصر جدیدی را در دوران دانشجویی شاهد خواهیم بود.

به گفته حاجی حسینی، سیاسی شدن دانشگاه‌ها برنامه جدی دولت در استان‌ها است.

وی از آغاز به کار مدرسه حکمرانی رویش در استان خبر داد و اظهار داشت: این مدرسه فارغ از همه دیدگاه‌های سیاسی در راستای ریشه‌یابی مسایل استان کار خود را شروع کرده است.

مشاور جوان استاندار، افزود: در این مدرسه دانشجویان می‌توانند مسایل استان را ریشه‌یابی کرده و برای آن‌ها راهکار‌های عملی ارایه دهند.

پیش از سخنرانی استاندار نیز برخی از نمایندگان تشکل‌ها، انجمن‌ها و نهاد‌های دانشجویی دانشگاه‌های استان به بیان دیدگاه ها، انتقادات و راهکارهای پیشنهادی خود برای برون رفت از چالش‌های موجود پرداختند.

به کارگیری نیروهای جوان و با روحیه انقلابی در بدنه استان، گرفتن مشاوره از افراد با تجربه و حمایت از نیروهای جوان، توجه به دانشگاه فرهنگیان و نومعلمان، جلوگیری از توسعه صنایع آلاینده، پرآب‌خواه و کارگر محور در استان، تلاش برای پیشرو شدن در حوزه دانش بنیان، ایجاد حلقه‌های میانی بین صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان، ارتقای جایگاه صنعت گردشگری در استان، اجرایی شدن سند آمایش سرزمین استان به عنوان سند بالا دستی، استفاده از دانشجویان در حوزه‌های علمی در استان، صرفه‌جویی در هزینه‌ها از محل بیت‌المال، راه‌اندازی گشت جمع‌آوری مصالح در استان، تغییرات در سیستم آموزشی، ایجاد شور و نشاط در میان دانشجویان و جوانان استان، حمایت استان از طرح‌های اشتغال و توانمندسازی دانشجویان، حل مشکل اشتغال دانش‌آموختگان و جوانان، پیگیری پرداخت حق مسئولیت اجتماعی معادن و صنایع در استان، تکمیل زنجیره تولید و جلوگیری از خام فروشی معادن در استان، عدم گفتمان سیاسی در دانشگاه‌ها، حل مشکل آب استان، مهندسی فرهنگی برای آسیب شناسی مشکلات جوانان و دانشجویان، کمبود سالن‌های ورزشی در دانشگاه‌ها، توجه به حوزه علوم انسانی در استان، جلوگیری از دخالت نهاد‌های بیرونی در داخل دانشگاه‌ها، ایجاد هم‌افزایی میان کانون‌ها تشکل‌ها و نهاد‌های دانشجویی، توجه به جهاد تبیین و حفظ منابع آبی استان از جمله مباحث مطرح شده از سوی فعالان دانشجویی در این نشست بود.

در پایان حاضران در این نشست بعد از اقامه نماز جماعت در ضیافت افطار شرکت کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی