English

نشست بانوانه در دانشگاه آزاد اسلامی یزد؛

تکامل و رشد شخصیت هدف نقش الگوی اسلامی است

نشست بانوانه "نقش مادری در نگاه دینی و عینیت اجتماعی"به مناسبت میلاد حضرت فاطمه(س) با سخنرانی نیکپور مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه، ویژه بانوان شاغل و اساتید و کارمندان، از سوی شورای زنان و خانواده معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در سالن شهید سردار سلیمانی برگزار شد.

تکامل و رشد شخصیت هدف نقش الگوی اسلامی است

به گزارش خبرگزاری موج یزد، به همت دفتر نهاد رهبری واحد یزد نشست بانوانه ویژه بانوان شاغل (اساتید و کارمند) دانشگاه آزاد یزد به مناسبت سالروز میلاد حضرت زهرا (س) با دعوت و سخنرانی دکتر نیکپور مدرس حوزه و دانشگاه با موضوع" نقش مادری در نگاه دینی و عینیت اجتماعی" در معیت حجه الاسلام حسن زارع مسوول نهاد رهبری دانشگاه آزاد استان و دکتر محمدرضا دهقانی اشکذری رییس دانشگاه آزاد یزد، به صورت حضوری و بر خط مجازی در سالن شهید سلیمانی واحد یزد برگزار شد.

 آزاده نیکپور مشاور و مدرس حوزه و دانشگاه در این نشست بیان کرد: برای بیان نقش مادری در نگاه دینی و عینیت اجتماعی، ابتدا باید راجع به نقش صحبت کنیم یک زن در مراحل مختلف زندکی دارای نقش های متعددی است مانند نقش یک بانو در همسری، دختری و نقش هایی که در دوره چهارم زندگی مانند نقش مادری یا نقش مادربزرگ به زن واگذار می شود و یا اشتغال و تحصیل که به عنوان نقش های اجتماعی جامعه برای ما تعریف می کند.

وی با اشاره به اینکه ما بیشتر از اینکه آدم های خوبی باشیم باید در خانواده و جامعه موثر باشیم، بیان کرد: اثر و نشانی که از ما باقی می ماند در رابطه با وظیفه یا کار، نقش ما در زندگی محسوب می شود که در الگوهای دینی مانند حضرت فاطمه (س) هم شاهد هستیم اثراتی که از خود باقی گذاشتند فراموش نشدنی است.

وی گفت: اثر زندگی فاطمه زهرا (س) که مصداق کوثر بودن و خیر کثیر است هیچگاه از ذهن انسان های آزاده پاک نمی شود.

دید جامع نگاه دینی نسبت به نقش زن و مرد

نیکپور افزود: برای افراد بر اساس شغل یا جنسیت(پدری و مادری) نقش هایی تعریف می شود هرچند در تقسیم کار جامعه فعلی که مسئولیت ها جا به جا شده نقش های متفاوتی از نظر جنسیت برای زن و مرد شاهد هستیم.

وی در بیان اینکه چرا باید از منظر دینی به نقش نگاه کنیم در حالی که مکاتب زیادی در دنیای امروز وجود دارد، گفت: بر اساس اینکه نگاه دینی دید جامع نسبت به زن و مرد و خانواده دارد و هم نیاز مادی و معنوی بشر را با هدفی خاص تعریف کرده است.

وی گفت: زن هیچ مسئولیتی در قبال نان آوری ندارد و نباید پاسخگو باشد ولی این مسئولیت تبعی و ثانوی در دنیای امروز بر عهده زن گذاشته شده است.

نیکپور با اشاره به اینکه مشکل امروز ما ضمانت اجرای قوانین است، تصریح کرد: نگرش صحیح به جهان آخرت و باور به معاد نقش خوبی در ایجاد سازگاری در زندگی دارد چرا که انسان معتقد به معاد بیشتر از توجه به مادیات به اجر اخروی در کارها توجه می کند و با نگرش خداباوری چیزی فراتر از منفعت مادی خود می بیند.

وی در ادامه با بیان تفاوت دیدگاه ها در نگاه سنتی، دینی و جامعه رایج مادی، عنوان کرد: نه تنها دین برای زندگی ما تعریف دارد بلکه گرایش و امیال را هم جهت خاصی سوق می  دهد، در نگاه سنتی بر مادر بودن بیشتر تاکید شده ولی در نگاه دینی ابتدا می گوید اگر همسر خوبی هستید مادر خوبی خواهید بود و در نگاه رایج مادی عناوین و القاب، ارزش هستند.

نیکپور گفت: نقش اجتماعی از قدیم برای زن تعریف شده به طوری که بسیاری از زنان یردی در خانه صنایع دستی تولید می کردند ولی در نقش های اجتماعی امروز اولویت ها برای زن باید تعیین شود.

وی گفت: در نظام قانون و حاکمیت باید ساختار قانونی ایجاد شود که هنوز بعد از چند سال از گذشت انقلاب یک ساختار قانونی مطابق ساختار الهی زن تعریف نشده است.

وی با بیان اینکه مشاوران تاثیر اعتیاد و دخالت والدین را در گرایش به طلاق عنوان می کنند، افزود: یکی از ثمرات نقش مادری این است که باجگیری عاطفی به وجود می آید و استقلال فرزند بعد از ازدواج را باور ندارند که مشکلاتی را برای نسل جوان ایجاد کرده است.

نیکپور با تاکید بر اینکه تفکر رایج مادی نقش اجتماعی را در اولویت قرار می دهد، بیان کرد: شغل خانه داری تعریف نشده و بر همین اساس عناوین و القاب برای ما ارزش هستند و به دنبال آن تزاهم نقش همسری و مادری و نقش اجتماعی در جامعه امروز وجود دارد این در حالیست که وقت گذاری در تربیت فعلی بسیار موثر است.

عدالت توجه به تفاوت ها است

وی با بیان اینکه عدالت توجه به تفاوت ها است و حتی در تربیت فرزند هم برای تربیت صحیح باید به تفاوت ها توجه شود، توضیح داد: ضوابط عدالت در نگاه دینی بیان شده، عدالت تساوی نیست زن و مرد در اصل خلقت و اصل پاداش و تکلیف با هم مساوی هستند ولی آن چیزی که تفاوت ایجاد می کند ساختار آفرینش آنها است.

نیکپور با بیان اینکه شاید مهمترین دغدغه جوان امروز وقت گذاری برای تربیت فرزند و دغدغه مادی باشد، از زندکی حضرت فاطمه(س) بهره گرفت و توضیح داد: حضرت زهرا در  دوران سخت زندگی پیامبر (ص)و حضرت خدیجه(س) به دنیا آمد و در سختی بزرگ شد و توانست نقش موثری در زندگی کودکی خود و بعد از آن در تربیت فرزند ایفا کند، پس نتیجه میگیریم اگر ساختار خانواده درست باشد، فرزندان به بهترین شکل تربیت می شوند.

جامعه ای که فقط حقوقی باشد شکست می خورد

وی با اشاره به اینکه جامعه ای که فقط حقوقی باشد شکست می خورد، یادآور شد: آنچه در دین تعریف شده توجه به حقوق در کنار اخلاق است اسلام در بحث اخلاق بسیار کار کرده در خالی که نگاه رایج مادی امروز حقوق را پر رنگ تر از اخلاق نشان می دهد و به زن می گوید مهریه حق است ولی سازگاری را توصیه نمی کند، به مرد حقوق را گفته ولی توجه به ساختار عاطفی زن را به مرد توصیه نکرده است.

وی افزود: زن می تواند در قبال کار در خانه اجرت دریافت کند ولی با نگاه دینی پیامبر فرمودند به اندازه هر لحظه ای که زن در خانه کار می کند برایش حسنه نوشته می شود و خداوند نظر رحمتش را از زن بر نمی دارد.

برای نهاد خانواده ارزش قائل شویم

وی بیان کرد: تکامل و رشد شخصیت هدف دوم نقش الگوی اسلامی است و سوم تداوم نسل و جلوگیری از انقراض است.

وی در ادامه به مراقبت و تربیت فرزندان اشاره کرد و گفت: در جامعه امروز که مادر بزرگ ها این وظیفه را بر عهده می گیرند باید مشوق هایی برای آنها قرار گیرد به طور مثال از امتیازات ورزشی دانشگاه استفاده کنند چرا که ما هنوز در ایران ساختار خانواده را داریم و باید برای آن ارزش قائل شویم و آن را حفظ کنیم و از آن بهترین استفاده را ببریم.

 راه به کمال رسیدن، صبوری است

 در ادامه حجه الاسلام حسن زارع مسوول دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه آزاد یزد با اشاره به زیارت حضرت زهرا س به بیان این نکته پرداخت که از این همه ویژگی های حضرت فاطمه (س) یک صفت ذکر شده و آن صبر است و اهمیت این مساله بقدری است که همه صفات دیگر با صبوریت در مقابل سختیها و مشکلات مرتبط است.

وی اذعان کرد: قرآن وقتی به مقام مادر می رسد به تحمل درد و رنج ۹ماه دوران بارداری زن را بیان می کند و فارغ از این همه سختی دورانها و شادی و نشاط و عشق و لذت بعد از این دوران که با صبوری و تحمل بدست آمده است.

حجه الاسلام زارع تبیین کرد: پس از تحمل سختیها، راه به کمال رسیدن همین صبوری است و هرکاری که انسان انجام می دهد به درجه ایمان و بردباری و باور میزان تحمل ما در زندگی و در عرصه جنگ و جهاد در راه اسلام

وی افزود خلا جامعه ما در پی نداشتن صبر و میزان تحمل سختیها است که باید همه ما الگوی این شیرزن و بانوی اسلام را در زندگی قرار دهیم که تربیت شده در دامان پیامبر اسلام و به عنوان یک بانویی که نصف عمر خود را در کنار خانواده پیامبر ص و نیم دیگر را به عنوان یک بانوی شیرزن و درکنار امیر المومنین (ع) سپری کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر