English

مدیرکل بهزیستی استان یزد اعلام کرد:

بیشترین معلولان حاصل سوانح هستند/ مناسب سازی خودروی معلولان در دستور کار است

مدیر کل بهزیستی یزد با بیان اینکه بیشترین معلولان حاصل سوانح هستند، تصریح کرد: مراقبت ها و مشاوره های ژنتیک قبل از ازدواج برای پیشگیری از افزایش آمار معلولیت انجام می شود ولی به علت بالا رفتن سن جامعه و افزایش سالمندی همچنان با آمار معلولیت مواجه هستیم.

بیشترین معلولان حاصل سوانح هستند/ مناسب سازی خودروی معلولان در دستور کار است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج یزد، علی محمد عطابخش مدیر کل بهزیستی استان یزد در نشست خبری که به مناسبت 12 آذر ماه، روز جهانی معلولان برگزار شد، گفت: به مناسبت روز جهانی معلولان اقداماتی از جمله بازدید از خانواده های چند معلولی و پیگیری مشکلات آنها، بازدید های توانبخشی و ... در دستور کار قرار گرفت.

وی با اعلام اینکه بیشترین معلولان حاصل سوانح هستند، افزود: آمار جهانی نشان می دهد 10 درصد افراد هر جامعه را معلولان تشکیل می دهند.

مدیر کل بهزیستی یزد تصریح کرد: با توجه به اینکه مراقبت ها و مشاوره های ژنتیک قبل از ازدواج برای پیشگیری از افزایش آمار معلولیت انجام می شود ولی به علت بالا رفتن سن جامعه و افزایش سالمندی همچنان با آمار معلولیت از این نظر مواجه هستیم.

علی محمد عطابخش با اشاره به اینکه در آینده با سونامی سالمندی مواجه خواهیم بود، گفت: باید خدمات سالمندی تا حد امکان در منازل انجام شود و ما در کشور اجازه گسترش مراکز نگهداری از سالمندان را نداریم.

وی در این خصوص افزود: 14 تیم مراقبت ویژه جهت انجام خرید و کمک به سالمند در یزد داریم همچنین 29 تیم ویزیت در منزل برای سالمندان فعال شده که این تیم شامل پزشک، پرستار، کاردرمان، مشاور و فیزیوتراپ است.

عطا بخش در ادامه گفت: هم اکنون 800 نفر در مراکز آسایشگاهی بهزیستی نگهداری می شوند که 400 نفر سالمند و 400 نفر معلول هستند.

وی در ادامه به بحث مناسب سازی مسیرها برای سالمندان و معلولان اشاره کرد و گفت: ما در بحث مناسب سازی نسبت به سایر استان ها وضعیت خوبی داریم به طوری که سال گذشته 500 مورد مناسب سازی منزل برای سالمندان با کمک هزینه تا سقف 10 میلیون تومان انجام شد.

وی افزود: در مرحله بعدی مناسب سازی خودرو برای معلولان را در دستور کار داریم که خودروی معلولان باید به کلاج هوشمند مجهز شود و جای قرار گرفتن ویلچر تعبیه شود که این موضوع هم تا سقف 5 میلیون تومان کمک هزینه خواهد داشت.

عطا بخش به دو پروژه هفت خوان و سیمرغ در بحث مناسب سازی شهری برای معلولان اشاره کرد و گفت: دبیرخانه پیگیری و هماهنگی مناسب سازی شهری جهت انجام اقدامات، با عضویت 13 دستگاه اجرایی و نقش محوری بهزیستی، ایجاد شد که در این طرح ها سال گذشته 40 کیلومتر از پیاده رو ها طبق استاندارد مناسب سازی شد.

مدیرکل بهزیستی استان یزد در این باره توضیح داد: در طرح های مناسب سازی شهری ابتدا پیمانکاران شهرداری آموزش دیدند و صاحب گواهی نامه مناسب سازی و استاندارد سازی شدند و مقرر شد شهرداری تا پایان سال 1400 مناسب سازی مسیرهای شهری را تکمیل کند.

 عطا بخش همچنین بیان کرد: تمام مناسب سازی ها باید قبل از پایان کار به تایید مشاوران افتخاری معلولان و سالمندان برسد.

عطا بخش در ادامه به طرح مجلس برای جلوگیری از سقط های دارای مشکل ژنتیکی اشاره کرد و گفت: بهزیستی به شدت مخالف این طرح است چون ما با نظارت دقیق از نظر مشاوره ژنتیک و چند دوره آزمایش تخصصی ژنتیکی و تایید چند پزشک متخصص این روند را انجام می دهیم و به راحتی اجازه سقط جنین ناهنجار داده نمی شود و مراحل تخصصی و پزشکی زیادی طی می شود، همچنین هم اکنون با این روش کنترل بهتری بر آمار سقط داریم لذا با طرح مجلس مخالف هستیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر