English

حضور شهردار میبد در مراسم اعطای گواهینامه شهرها و روستاهای ملی

مراسم اعطای گواهینامه شهرها و روستاهای ملی در محل کاخ موزه نیاوران با حضور شهردار شهر جهانی میبد، استانداران یزد، اردبیل و گلستان، گیلان، قم و وزیر میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد.

حضور شهردار میبد در مراسم اعطای گواهینامه شهرها و روستاهای ملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج یزد، علیرضا نقوی شهردار میبد در این مراسم گفت: از سال۱٣٩۶ که میبد شهر ملی زیلو معرفی شد و در سال۱٣٩٧ که به همت و پشتوانه  مردمی و هنرمندان زیلو باف همچنین مجموعه مدیران استان و شهرستان اعم از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، شورای اسلامی شهر میبد، فرمانداری و در رأس آن معاونت محترم صنایع دستی وزارت متبوع، این  هنر زیلو بافی که ریشه در تاریخ پیش از اسلام دارد به عنوان شهر جهانی زیلو انتخاب شد، رویدادها و اتفاقات بسیار خوب در میبد رقم خورد.

وی جاری شدن خونی دوباره در رگ های این هنر که رو به فراموشی می رفت را یکی از دستاوردهای اصلی جهانی شدن زیلوی میبد دانست.

نقوی گفت: زیلوی میبد در این دوسال در زمینه های علمی شدن با ایجاد رشته ی دانشگاهی در مجموعه آموزش عالی، تشویق جوانان و نوجوانان به فراگیری این هنرصنعت، برند سازی، استاندارد سازی و تبدیل نمودن زیلو به کالایی که بتواند در سبد خانواده قرار بگیرد، فعالیت های بسیار خوبی را انجام داده است.

وی به ایجاد خوشه ی زیلو توسط مجموعه شهرک های صنعتی و جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: بحث های علمی و استاندارد سازی هایی که باید انجام شود و برنامه ریزی در جهت اخذ گواهی اصالت برای زیلو و معرفی آن در سطح ایران و جهان اتفاق خوبی بوده که طی این دو سال رقم خورده است.

شهردار میبد گفت: یکی دیگر از کارهایی که مجموعه مدیریت شهری و شهرداری میبد انجام داد، برنامه ریزی در جهت ایجاد یک مجموعه فرهنگی، گردشگری تحت عنوان بام میبد در مساحت ۱۵۰ هکتار است که فاز یک آن به عنوان اولین مسیر پیاده راه به عنوان گذر نگاره ها ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: این مجموعه یک مجموعه فرهنگی تفریحی برای خانواده ها است که می تواند برای گردشگرانی که به استان یزد سفر می کنند یک کمپ گردشگری مناسب باشد و در دهه مبارک فجر افتتاح می شود.

وی با بیان اینکه باغ هنر زیلو و باغ هنر سفال که تحت تأثیر تاریخ کهن و مجموعه معماری میبد است در کنار بام میبد در دستور کار قرار دارد، افزود: یکی از بهترین دستاوردهای جهانی و ملی شدن دمیده شدن روح امید در میان هنرمندانی بود که سال ها برای زنده نگهداشتن صنایع دستی شهر خودشان همت گذاشتند که تنها از سر عشق و علاقه بود.

وی با تاکید بر اینکه نباید از هنرمندان پی ش کسوت میبد غافل باشیم، گفت: در این دولت اتفاقات خوبی برای صنایع دستی و گردشکری افتاد و ماندگار شد مثل قانون حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی و دستور العمل های اجرایی و ابلاغی از سوی ریاست سازمان شهرداری ها و دهیاری ها و به ویژه در تکالیف بودجه ۱۴۰۰ شهرداری ها می توانیم شاهد این موضوع باشیم.

شهردار میبد بیان کرد: اکنون جهانی شدیم و زمان آن است که شبکه ارتباطی شهرهای جهانی صنایع دستی ایران را برای انتقال تجربه ها شکل دهیم هرچند قرار بود سال گذشته انجام شود ولی با وقوع کرونا به تعویق افتاد و امیدواریم بتوانیم تا قبل از پایان سال در شهر میبد میزبان شهرداری ها و معاونین صنایع دستی باشیم.
گفتنی است: در این مراسم شهردار میبد از سوی وزیر میراث فرهنگی و گردشگریبه مدت 2 سال به عنوان دبیر شهر جهانی میبد- زیلو معرفی شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر