English

۲ جلد کتاب از آرای برتر قضات استان یزد چاپ می شود

معاون مدیریت منابع انسانی دادگستری یزد در نشست آنلاین خانه مطبوعات یزد گفت: 2 جلد کتاب از آرای برتر قضات در استان یزد چاپ خواهد شد چرا که انتشار آرای قضایی برتر هم برای جامعه و هم برای متخصصان بسیار مهم است.

2 جلد کتاب از آرای برتر قضات استان یزد چاپ می شود

به گزارش خبرگزاری موج یزد، حسین دهقانی فیروزآبادی معاون مدیریت منابع انسانی دادگستری یزد در بحث وکیل خانواده گفت: قانونگذاری در زمینه وکیل خانواده موضوعی کشوری است و فعلا نظرات در این خصوص متعدد است به گونه ای که عده ای معتقدند باید به هر لیسانس حقوق پروانه وکالت بدهیم و عده ای معتقدند محدودیت و نظارت باید وجود داشته باشد.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه اگر تعداد وکیل محدود باشد در افزایش دستمزد و محدود شدن استفاده مردم از وکیل تاثیر دارد، گفت: باید با رعایت شایسته سالاری تعداد وکیل افزایش یابد و انحصار این زمینه نداشته باشیم.

وی در ادامه افزود: حضور وکیل مجرب و متعهد کمک به توسعه عدالت است و توسعه وکالت کمی و عدم نظارت مناسب هم آسیبی برای عدالت خواهد بود.

معاون دادگستری یزد بیان کرد: گاهی رقابت های شغلی بین وکلا باعث توسعه دعاوی می شود و دعاوی که با کمترین هزینه می تواند حل شود عمق پیدا کرده و نتایج خوبی ندارد.

وی در باره نحوه پذیرش وکیل گفت: در حال حاضر دو آزمون برای استخدام وکیل برگزار می شود که یکی از آنها توسط کانون وکلا و دیگری توسط قوه قضاییه است چرا که قانون به علت وجود محدودیت پذیرش تعداد وکیل در آزمون کانون وکلا به قوه قضاییه هم اجازه برگزاری آزمون را داده است.

دهقانی فیروز آبادی گفت: قوه قضاییه نگاه نظارتی فردی بر وکلا دارد به این علت که ضعف وکلا به اشتباه بر عهده قوه قضاییه گذاشته می شود در حالی که باید در نظر بگیریم وکلا، کارشناسان و نهاد داوری هدف مشترک دارند ولی قوت و ضعف هایی وجود دارد که نباید به پای دستگاه قضایی نوشته شود.

وی در خصوص مراجع شبه قضایی در ارگان های مختلف گفت: تعداد این مراکز زیاد است و قضات ما یکی از اعضای مراکز شبه قضایی هستند بنابراین اجرای حکم در کمیسیون های شبه قضایی مستقر در دستگاه ها و ارگان های مختلف بر عهده همان دستگاه است.

معاون منابع انسانی دادگستری یزد در خصوص تهیه بانک آرای قضایی گفت: در. برخی از کشور ها آرای قضایی گردآوری و در مواردی سر منشا قانونگذاری می شود لذا گردآوری آرای قضات دارای اهمیت است و ما نیز در حال تقویت بانک آرای قضایی هستیم و تاکنون بیش از 1000 آرا جمع آوری شده است.

وی با اشاره به اینکه جشنواره آرای برتر قضات هر سال برگزار می شود، گفت: 2 جلد کتاب از آرای برتر قضات در استان یزد چاپ خواهد شد چرا که انتشار آرای قضایی برتر هم برای جامعه و هم برای متخصصان بسیار مهم است.

این مقام مسئول افزود: در حال حاضر سامانه هایی در قوه قضاییه وجود دارد که آرای قضات را ثبت می کند تا مورد نقد قرار گیرد و آموزش های لازم به قضات ارائه شود.

وی در باره قضات زن در استان یزد گفت: بسیاری از قضات زن فاضل و دقیق هستند و حتی از سایر قضات هم برتری دارند و حتی برخی از قضات زن یزد جزو نخبگان حقوقی کشور هستند.

وی با بیان اینکه 25 درصد از قضات یزد زن هستند، گفت: 50 نفر قاضی زن در یزد فعالیت می کنند و در صورتی که موانع محدودیت قانونی برای فعالیت بیشتر قضات زن برداشته شود شاهد شکوفایی بیشتر خدمات حقوقی بانوان در کشور خواهیم بود.

دهقانی فیروز آبادی سن بیشتر قضات زن و مرد را 35 تا 40 سال عنوان کرد و افزود: در حال برنامه ریزی برای جذب قضات جوانتر هم هستیم.

وی در خصوص رضایتمندی ارباب رجوع در دادگستری یزد گفت: در تیرماه سالجاری دادگستری یزد رتبه اول رضایتمندی ارباب رجوع در بین دادگستری های کشور را کسب کرد و در مرداد ماه حائز رتبه دوم شدیم که این برتری در مقایسه با سایر دستگاه ها هم صادق است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر