English

شب یلدا؛ فرصتی مغتنم برای با هم بودن

شب یلدا؛ فرصتی مغتنم برای با هم بودن
به گزارش خبرگزاری موج

، دکترسعیدمنتظرالمهدی معاون فرهنگی اجتماعی فراجا در یادداشتی بمناسبت شب یلدا نوشت:

شب یلدا ؛ فرصتی مغتنم برای با هم بودن در دنیای فردی شده دیجیتالی من وقتی به شب یلدا و فلسفه وجودی آن در فرهنگ پرغنای این سرزمین پر قدمت می نگرم در ذهن خویش چندین و چند کارکرد ریز و درشت آن را ،به ویژه در امروزه روز ، به یاد می آورم.

لیکن از آن میان یکی از آن کارکردها بر صدر می نشیند ، و آن « فرصت طلایی با هم بودن» است. همه ما بیش و کم می دانیم که ما مردمان این دیار از دیر باز شور و اشتیاق وافری برای « با هم بودن» داشته ایم ، و از هر فرصتی برای دور هم جمع شدن و حرف و سخن گفتن و به « اشتراک گذاری »عاطفه و تجربه استفاده کرده ایم، اما شوربختانه در دو سه دهه اخیر با حضور پر رنگ شبکه های احتماعی و ابزارهای دیجیتالی در زندگی یکایک ما، بسیاری از این روابط « حقیقی » به محاق رفته اند و به گونه ای افراط گرایانه جای خود را به روابط « مجازی » داده اند.

تا آنجا که حضور روز افزون در « فضای مجازی» موجب « غیبت جادویی » اعضای خانواده از دید یکدیگر شده است. ناگفته پیداست که این جایگزینی نار‌‌وا و غیبت روانی نه تنها گرمای ضروری و دلپذیر را از زندگی خانوادگی شمار زیادی از شهروندان ستانده است بلکه والدین و اعضای بزرگتر خانواده، مجال انتقال تجارب و باورهای خویش به فرزندان را از دست داده اند و در نتیجه فرایند « اجتماعی شدن» بهنجار فرزندان آن ها دستخوش چالش جدی شده است.

اما، اینک که به برکت فرهنگ پر کارکرد ایران عزیز از فرصت گرانسنگی همچون « شب یلدا» برخورداریم، و اغضای بزرگ و کوچک خانواده به آن خوشامد می گویند، بیایید آن را به فرصتی برای « با هم بودن بدون فضای دیجیتال» تبدیل کنیم و بار دیگر همچون گذشته به دور از « فزون خواهی » شبکه های مجازی، ساعاتی را با هم بگذرانیم و آن را به سرآغازی برای احیای روابط خانوادگی و اجتماعی گرم گذشته ، و خداحافظی با پدیده ناخوشایند « غیبت جادویی اعضای خانواده» ، تبدیل نماییم. ناگفته آشکار است که تبدیل شب یلدا به فرصتی برای « دوباره با هم بودن» مستلزم رعایت چند نکته مهم در این شب است. نخست آنکه ، این شب را به شبی سرشار از شادمانی و گل گفتن و گل شنفتن تبدیل کنیم.چه،اعضای خانواده ، به ویژه کودکان و نوجوانان ، علاقه مند حضور در جمعی اند که در آن « حال خوب» را تجربه کرده باشند.دوم آنکه،در این شب طولانی از اشعار نغز شاعران نامداری همچون « لسان الغیب شیرازی» و « سعدی شیرین سخن» برای حلاوت بخشیدن به « دورهمی شب یلدا» بهره گیریم و خاطره این شب زیبا را ماندگار سازیم. یادمان باشد آنچه زندگی را زیبا و خواستنی می سازد اینگونه « لحظات» معدود اما پرحلاوت است.سوم آنکه، آنگونه که می دانیم یکی از فلسفه های گرامی داشت شب یلدا « خلق امید» است.

از همین روی بهتر آن است در این شب از امید و آینده زیبا و روزهای خوب لب به سخن بگشاییم و شکوه و ناله و بدبینی را به کناری نهیم. و مخلص کلام شب یلدا ، شب شادی و تعلق اجتماعی و پاسداشت خزائن فرهنگی و ادبی کشور و امید و خوش بودن است. این شب را خاطره انگیز سازیم و لختی از فضای دیجتال فاصله بگیریم و گرد هم آئیم و از خوبی ها و نیکی ها بگوئیم. و در این شب یادی کنیم از شهدای پلیس وعزیزانی که جان خود را نثار کردند تا ما در اینگونه شب ها با ذهن و روانی سرشار از ایمنی و آرامش کنار هم باشیم

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر