English

کتاب؛ یار مهربان همیشگی

معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا در یادداشتی به مناسبت هفته "کتاب، کتابخوانی و کتابدار" نوشت: باید کتاب بخوانیم تا زندگی خویش را معنا بخشیم و از فروشدن در بیهودگی و پوچی و باری به هر جهت زیستن بپرهیزیم.

کتاب؛ یار مهربان همیشگی
به گزارش خبرگزاری موج

سردار سعید منتظرالمهدی به مناسبت هفته " کتاب ، کتابخوانی و کتابدار" نوشت:

آنگونه که می دانیم «گذشتگان ما نه جاهل بوده اند و  و نه  ابله، بلکه تنها سواد خواندن و نوشتن نداشته اند» و ما اخلاف آنها چه خوشبختیم که قادر به خواندن بیش از ۱۳۰ میلیون عنوان کتابی هستیم که پس از اختراع صنعت چاپ، در میانه قرن پانزدهم میلادی تاکنون، به مطبعه سپرده شده اند و در میلیاردها نسخه چاپ و چاپ مجدد شده اند. بی تردید علاوه بر آنکه کتاب ها به تحول تمدن ها و فرهنگ های بشری منجر شده اند؛ انسان را نیز رشد داده اند؛ چنانچه عصب پژوه بزرگ معاصر "آنتنیو داماسیو" نشان داده است،کتاب ها «مغز» و «ذهن» یکایک ما انسان ها را نیز رشد داده و دنیای روانی مان را وسعت بخشیده اند و این بدان معناست که کتاب دارای کارکردها و سودمندی هایی است که به ندرت می توان بدیلی برای آن یافت.

از میان کارکردهای پرشمار کتاب، برخی برجستگی و اهمیت فزون تری دارند و لاجرم توجه بدان ها اهمیتی دوچندان دارد. نخستین آن کارکردها؛ «تسهیل معنایابی» برای زندگی است. ما در فقدان معرفتی که کتاب ارزانی مان می دارد به دشواری می توانیم زندگی چند ساله خود را سمت و سوی با معنا بخشیم. به همین سبب باید کتاب بخوانیم تا زندگی خویش را معنا بخشیم و از فرو شدن در بیهودگی و پوچی و باری به هر جهت زیستن بپرهیزیم.

کارکرد دوم سودمند کتاب،گشودگی ذهن و فراخی قلمرو  فکر و اندیشه است. در واقع، کتاب معرفتی را در اختیار ذهن ما قرار می دهد که به کمک آن فراخنای مغز برای تولید اندیشه های نو و خلاقانه گسترش می یابد و چه کسی است که نداند زندگی بدون اندیشه، متاع مطبوعی نیست.

سومین کارکرد کتاب، به ویژه آثار فاخر نویسندگان کتابخوان و خلاق، فرو شدن در «لذت ذهنی» جاودانه است.چنین لذتی نیز به سبب اثراتی که بر نظام عصبی- هورمونی می گذارد، همه تن و جان را لبریز شادی و مسرت می نماید. به همین سبب است کتابخوانان حرفه ای اغلب از سلامت ذهنی- روانی بالاتری برخوردارند.

چهارمین کارویژه کتاب نیز آن است که به ما «قدرت» می بخشد. چه، کتاب ما را دانا می کند و دانایی نیز قدرتی تمام نشدنی است و سرانجام، پنجمین کارکرد فوق العاده کتاب، افزایش «مهارت گفت و گو» است؛ همین مهارت است که موجب بهبود ارتباط می شود، به گره گشایی از تعارضات یاری می رساند و زندگی را خواستنی تر می سازد.

 جان کلام اینکه، اگر در پی خوشبخت زیستن هستیم و نمی خواهیم چونان جاهلان در تاریکی خودخواسته زندگی کنیم  و به زیست عاقلانه و آگاهانه می اندیشیم، ناگزیر باید کتاب بخوانیم؛ آنهم کتاب هایی که ارزش خواندن و دوباره خواندن را دارند. یادمان باشد که کتاب یار مهربانی همیشگی ما است؛ حال که در هفته موسوم به «هفته کتاب» قرار داریم، از این یار خوش سیما و نیکو سیرت غفلت نکنیم و این هفته را به فرصتی برای عشق ورزی با کتاب و کتابخوانی تبدیل نماییم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر