English

به بهشت می‌ماند تنکابن

تنکابن؛ این جغرافیای افسانه‌ای به بهشت می‌ماند. از کرانه دریا تا فراز کوه‌های سبز، بوی بهارنارنج و پرتقال و لیمو، عطر چای و برنج شالی‌کار، شاهکاری از جلوه‌گری طبیعت، شهری که زیبایی تاریخ و طبیعتش خاطره‌ها می‌سازد.

به بهشت می‌ماند تنکابن

خبرگزاری موج- سعید فتوحی فعال حوزه گردشگری، در یادداشتی نوشت:

از شرق تا غرب از شمال تا جنوب، تاچشم کار می‌کند شور و شکوه جنگل‌های هیرکانی و آبی و خنکای دریای خزر است که روح را نوازش می‌دهد. تنکابن پایتخت مرکبات ایران، خاستگاه کیوی، چای، برنج، ماهی سفید و ماهی آزاد است.

این نگین ۳۰۰۰ساله مازندران را که تاریخ با نام‌های «تُنِکا»، «فیض»، «دیلم خاصه»، «محال ثلاث»، و «شهسوار» به یاد می‌آورد، در دوران باستان دژی در غرب طبرستان و پناهی برای حاکمانش بود و در حمله‌ای که به شهر صورت گرفت نابود شد. بعدها مردمان در پایین‌تر از شهر قدیمی خانه ساختند و زندگی از سر گرفتند. شهری که به «پایین تنکا» یا «تنکابن» معروف شد.

 

شهسوار گردشگری ایران

در بدو ورود به شهر تابلویی نمایان است که برگرفته از قلعه تاریخی این شهر «تُنکا» است، قلعه‌ای که چند سال پیش بقایای آن را هم از بین برده‌اند. روی این تابلو نوشته: «به شهر تنکابن؛ شهر مرکبات خوش آمدید»

مهم‌ترین ساختمان تاریخی این شهر، ساختمان شهرداری است. تنکابن جزو نخستین شهرهای دارای شهرداری است. البته نمی‌توان از کارخانه چای، ساختمان قدیمی شهربانی و مدرسه تاریخی این شهر چشم پوشید.

بدون شک هر کسی وارد این شهر شود از روی پل پهلوی «چشمه کیله» رد خواهد شد‌. پلی که از یادگارهای شکل‌گیری شهر است. شهرداری تنکابن در نوار ساحلی رودخانه چشمه‌کیله، دو پارک «مشاهیر» و «هنرمندان» را احداث کرده که نمای زیبایی به شهر داده است‌.

افرادی که پیش‌تر به تنکابن آمده‌اند تجربه‌ای متفاوت با افرادی دارند که نخستین‌بار است به این شهر سفر می‌کنند. شهرداری در نوار ساحلی «کریم‌آباد» پیاده‌راهی همراه با مبلمان و سایه‌بان ایجاد کرده که با استقبال تنکابنی‌ها مواجه شده است. این خوشحالی وقتی دوچندان شده که با ایجاد یک سینمای ساحلی شب‌ها خانواده‌ها و کودکان می‌توانند فیلم و کارتون ببینند‌. قرار است در تکمیل این پروژه وَن‌های غذا و صنایع‌دستی در محل مستقر شوند و ورزش‌های دریایی برای علاقه‌مندان در کنار دو سکو ایجاد شود. پارکینگ هم همراه با این طراحی در حال مهیاشدن است.

در بازار ماهی‌فروشان از انواع ماهی و پرندگان، تا انواع آلوچه، زیتون، رب، روغن، برنج، گیاهان دارویی، ادویه، صنایع‌دستی، لیمو و بهارنارنج و... دیده می‌شود. محال است دست‌خالی از اینجا برگردید به‌ویژه آنکه می‌توانید در قهوه‌خانه‌های سنتی بازار هم چایی بنوشید. اینجا اول مسیر پیاده‌روی در مسیر سنگ‌فرش شده رودخانه چشمه‌کیله به سمت دریاست.

در تنکابن می‌توانید خاطره‌ای خوش را در بازار قدیمی تجربه کنید‌‌. قسمتی‌هایی از بازار سنگ‌فرش شده است. کوچه کبابی‌های بازار هم که نباید فراموش شود. تجربه گردشگری غذا در این کوچه کوچک اما پررونق پیشنهاد جذابی است. شهرداری در اقدامی جالب و شایسته در مسیر تمام معابر و خیابان‌های اصلی شهر درختان مرکبات کاشته، هرچند تنکابن کلاً به مرکبات شُهره است.

جشن کاکایی‌ها هم برای خودش داستانی دارد. کاکایی‌ها پرندگانی هستند که در فصل سرما از سیبری به این شهر کوچ می‌کنند و هم‌زیستی انسان و طبیعت را به نمایش می‌گذارند. پیش‌تر، مردم منطقه برای کاکایی‌ها غذا می‌ریختند؛ اما اکنون فعالان محیط‌زیست در طول این سال‌ها به مردم آموزش داده‌اند که اجازه دهند، این پرندگان دوست‌داشتنی خودشان غذایشان را تأمین کنند تا در مسیر بازگشت دچار مشکل نشوند.

 

اقامت در تنکابن را میهمان ارباب چَلاسر باشید

طعم اقامت در یک خانه اربابی را بچشید. در این اقامتگاه ۱۰۰ ساله‌ خاندان خلعتبری یک حمام تاریخی ثبت ملی هم در کنار مزارع چایی و مرکبات و برنج دیده می‌شود. این اقامتگاه چشم‌انداز جذابی به طبیعت شگفت‌انگیز چلاسر دارد.

نام کندوجی که برای آن گذاشته اند؛ برگرفته از سازه‌ای است که در خطه شمال کشور برای انبارکردن برنج از آن استفاده می‌شود. این سازه با خشت و خوشه‌های شلتوک بر روی چهار یا شش‌پایه ساخته می‌شود. کندوج در روستای «چلاسر» بخش سلیمان‌آباد تنکابن قرار گرفته است‌.

 

به تماشای موزه زندگی بروید

اگر می‌خواهید متفاوت‌ترین تجربه سفر در تنکابن را داشته باشید، کافی‌ست در مسیر تنکابن به رامسر از مسیر روستای «لَشتو» به سمت جنگل «تودارک» بروید تا به روستای «حاجته» برسید. اینجا خانه «خاله جواهر» است که همچون جواهری در دل جنگل می‌درخشد.

یکی از جذابیت‌های رسیدن به روستای حاجته، مسیر جنگلی آن است. در این مسیر تجربه چشم‌اندازی با طبیعت زیبا، بکر، همراه با مه و دره‌های شگفت‌انگیز با پوشش گیاهی و گونه‌های متفاوت جانوری منتظر شماست.

و اما خانه خاله جواهر، در کنار شخصیت خاص و دوست‌داشتنی خاله جواهر، هنرهای این بانو ی هنرمند مسن مهربان و مهمان‌نواز و عروسان و دخترانش آنها را متفاوت کرده است. از چادرشب‌بافی، پارچه‌های گل‌دوزی شده، بافت پارچه‌های سارُق، قَدَک تا پخت انواع نان و مربا و ترشی و لواشک. غذاهای خانه خاله جواهر هم فراموش‌نشدنی است. سالم، طبیعی، خوش‌طعم.

اینجا یک موزه زنده زندگی است. زندگی روستایی که نسل به نسل هزاران سال مردمان این سرزمین را زنده نگه داشته؛ در اینجا هنوز پابرجاست. از ایوان پر از گل‌وگیاه گرفته تا فرش زیر پا، تا پخت نان و خوردن یک استکان چایی تا تهیه غذا.

در این روستا شما یک تجربه متفاوت و طعم خاص و خوش زندگی در کنار مشقت‌های روزمره زندگی را تجربه می‌کنید. تلاشی برای زیست هنرمندانه در دل طبیعت.

یک قسمت از جذابیت این سفر شنیدن داستان زندگی مردمان  منطقه در دل طبیعت است؛ از نجات یک گوساله از چنگال پلنگ توسط یک خانم جوان تا زندگی زمستانی در دل جنگل پوشیده از برف.

اما این‌ها همه تجربه های خاص سفر نیست. اینجا شما نه‌تنها می‌توانید طعم یک فنجان چای طبیعی را تجربه کنید بلکه می‌توانید در فرایند تهیه چای محلی هم دخیل باشید و چای تهیه شده توسط خودتان را به عنوان سوغاتی ببرید. اقامت در این خانه روستایی را به همه عاشقان طبیعت و روستا پیشنهاد می‌کنیم.

 

ماجراجویی بر بلندای جنگل‌های تودارک

ماجراجویی در تنکابن را در جنگل «تودارَک» ادامه دهید. اینجا پس از طی مسیری ۲۰ کیلومتری از روستای لَشتو، در دل جنگل و گذر از روستای حاجته به آبشاری می‌رسید که نامش «جَلیسان» است. این آبشار از دور هم دلبری می‌کند چه برسد به آن که به آن نزدیک شوید آن هم میان مه و جنگل هیرکانی و رقص آب و قطره‌های ممتد غلطانی که از ارتفاع ۴۵ متری بر روی تخت سنگ‌ها فرود می‌آیند و رنگین‌کمانی زیبا به تصویر می‌کشند. خود را به آب بسپارید و با چاشنی تجربه‌اندوزی متفاوت به زیر آبشار بروید. رها، رها، رهایی...

 

اقامتی با خاطره‌هایی ماندگار

راهی جاده سه هزار شوید تا اقامتی با جلب رضایت هر نوع سلیقه‌ای همراه با آرامش و آسایش را تجربه کنید. کافی‌ست راهی روستای «کلاچ‌پا» شوید، پس از عبور از امامزاده یحیی،  «یارا» بهترین گزینه برای اقامت است. هر یک از کلبه‌های آن باتوجه‌به سلیقه عموم مردم برای جلب آسایش ساخته شده و حریم خصوصی خانواده به‌خوبی در طراحی معماری آن رعایت شده است. آن‌چنان که نمی‌توان در این مکان اقامت کرد و خاطره خوبی به سوغات نبرد. منتها شاید قیمت آن برای همه اقشار مناسب نباشد.

با این حال مهمانان یارا می‌توانند از برنامه‌هایی نظیر تور جنگل، ورزش‌های آبی، تور دریا و پرواز تک‌نفره با هواپیمای ملخی با هزینه خودشان لذت ببرند.

 

از ساخت یک سوت سفالی تا ایجاد دهکده ملی سفال

تنکابن یک روستای ملی سفال دارد. روستایی متفاوت به نام «سلیم‌آباد» که کل خاندان محبی با دستان هنرمندشان بر خاک نقش خاطره می‌زنند. می‌گویند خاک مخصوصی که اغلب از مزارع برنج به دست می‌آید پس از لگدکوب شدن به گلی تبدیل می‌شود که باهنر دستان مردم سلیم‌آباد به شکل گمج (ظرف در دار) و کوزه و ظروف سفالی در می آید.

بابا محب متولد سال ۱۳۲۶ است. در دوران جوانی‌اش از ۱۰۶ نفر شاگرد سفالگری تنها ۳ نفر قبول می‌شوند و او نفر نخست بوده است. اولین اثرش سوت‌های گلی است که هنوز هم آنها را با عشق می‌سازد.

هفت‌پشتش در سلیم‌آباد زندگی کرده اند‌. ۱۲ سال برای یادگیری سفالگری از خانواده دور شده و در ادامه طی سال‌ها تلاش در روستای سلیم‌آباد تنکابن صنعتش را وسعت داده تا آنجا که پسران و دختران و عروس‌ها و دامادهایش به کار سفال مشغول‌اند.

 

مه، باران، غذای لذیذ، چشم‌انداز زیبای دریاسر و دیگر هیچ

اگر به تنکابن می‌روید نباید به‌هیچ‌وجه «دریاسر» را از سفر خود حذف کنید. طبیعت شگفت‌انگیز، چشم‌انداز کم‌نظیر و آب‌وهوای عالی این منطقه برای انتخاب بخشی از سفر به تنکابن کافی است، به‌ویژه در اردیبهشت که بهشت گل‌های ایران و اوج دلبری این منطقه است. اینجا یخچال‌های طبیعی و چشمه‌های متعدد و طبیعت زرد پوش بهاری جلوه‌گری می‌کند.

برای گشت‌وگذار در دریاسر باید از «عسل محله» یکی از ییلاقات کم‌نظیر تنکابن عبور کنید. توقف در عسل محله را از دست ندهید . خوردن غذای محلی را در اقامتگاه خاله مرضیه تجربه کنید. زنی مهربان و کدبانو که طعم غذاهایش برای همیشه در گوشه‌ای از ذهنتان باقی خواهد ماند.

 

مسیری سخت برای رسیدن به آرامشی ناب

بوم‌گردی «پُرداروم» در روستای گرماپشته در فاصله ۱۳ کیلومتری شهر تنکابن قرار دارد. قرار گرفتن پرداروم به معنی مکانی پر از درخت؛ در دل جنگل‌های انبوه شمال، اقامتی رویایی را در خاطر گردشگران به یادگار می‌گذارد.

این بوم گردی دو کلبه ۱۰۰ ساله هم دارد.  برای رسیدن به اینجا باید حدود ۵۰۰ پله را پشت سر بگذارید و از میان باغ چای عبور کنید. اگر اهل ورزش هستید که چه بهتر در غیر این صورت بهترین گزینه آن است که وسایلتان را با خودرو از درب بالایی این تپه بلند بیاورند و شما پله‌پله با باغ چایی همراه شوید.

اینجا در دل طبیعت تجربه متفاوتی خواهید داشت. روزگاری زندگی در این باغ چای جریان داشته و اینک درکنار خانه‌های قدیمی کندوج‌هایی هم شبیه اقامتگاه ساخته شده است. کافی است صبح بیدار شوید و پرده را کنار بزنید، بهشتی پیشروی شماست. صدای چهچه پرندگان شما را بیدار می‌کنند به‌ویژه دارکوب‌های دوست‌داشتنی و چه لذتی دارد صبحانه خوردن بر روی تپه‌ای سبز آکنده از درخت و برگ سبز چایی و تابی بلند که می‌توان با آن به دل جنگل پر درخت رفت و برگشت.

 

میراث زیبا و کهن جنگل‌های هیرکانی

برای این که زیبایی‌ جنگل‌های دو هزار و سه هزار را ببینید باید کمی به سمت ارتفاعات بروید تا از شلوغی‌ها و تزاحم‌های بصری فاصله بگیرید‌.

جاده دو هزار و سه هزار به‌موازات هم قرار دارند. این جنگل‌ها با الهام از واژه بومی «هزار» به معنای رود، در غرب با دو سرچشمه (میانلات و سیالان) و در شرق با سه سرچشمه (شلف رود، گرما رود، مران رود) به دو هزار و سه هزار نام‌گذاری شده و رودخانه چشمه کیله را تشکیل داده است.

از جاذبه‌های گردشگری جنگل دو هزار و سه هزار می‌توان آبگرم سه هزار، رودخانه لیرسر، قلعه نرگس، آبشار عروس، امامزاده میانکوه، منطقه حفاظت شده بلس کوه، روستای قلعه گردن، موزه مردم‌شناسی برسه، روستای عسل‌محله، آب‌گرم فلکده، دشت دریاسر، قله سیالان، هرسنگ، ییلاق وینی، پارک جنگلی چالدره را نام برد.

یوج، کلاچ، برسه، گاویشته، میانکوه و نوشا هم از زیباترین روستاهای جنگل دوهزار و سه هزار هستند که دسترسی به بعضی از آن‌ها با ماشین امکان‌پذیر نیست.

 

اقامت با طعم هنر در دل جنگل

در جنگل‌‌‌های تنکابن برای رسیدن به اقامتگاه دیگری که بعد از امام‌زاده یحیی روستای کلاچ پا قرار دارد، دیدن امام‌زاده‌ای در وسط جنگل با معماری فیروزه‌ای جذابیت مسیر را دو چندان می‌کند. پس از آن وارد جاده خاکی و جنگلی با درختانی طویل می‌شوید. با عبور از دل جنگل به فضایی باز با مزارع چایی می‌رسید اینجا اقامتی بکر در دل طبیعت را تجربه می‌کنید البته با چاشنی دکوراسیون هنری و صنایع دستی و ترکیب‌ رنگ‌های جذاب و وان‌های حمامی که چشم‌اندازی خاص به جنگل دارد.  نواختن موسیقی جز لاینفک اقامت در «روستا زندگی» است‌.

 

دلبری باغات چای تنکابن

گمشده تنکابن باغات چای است. در جای‌جای تنکابن باغات چای را می‌بینید. همه ما چای را به نام لاهیجان می‌شناسیم؛ اما در اینجا نه‌تنها چای تنکابن را باید بنوشید؛ بلکه آن را به‌عنوان سوغات برای همه اهالی خانه ببرید و به دیگران هم توصیه کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر