English

یادداشت؛

شگفتی قلم در چیست؟

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس در یادداشتی نوشت: گرچه در وصف قلم و صاحبانش سخن بسیار گفته اند اما به گمانم پدیده قلم از چنان شکوه و عظمتی برخوردار است که هر چه در باب آن «قلمفرسایی» نماییم، کم گفته ایم.

شگفتی قلم در چیست؟

 خبرگزاری موج- سعید منتظرالمهدی معاون فرهنگی اجتماعی پلیس در یادداشتی نوشت:

" روز قلم بر صاحبان اندیشه و قلم مبارک باشد"

گرچه در وصف قلم و صاحبانش سخن بسیار گفته اند اما به گمانم پدیده قلم از چنان شکوه و عظمتی برخوردار است که هر چه در باب آن «قلمفرسایی» نماییم ، کم گفته ایم . همه بیش و کم می دانیم اگر قلم نبود ما امروزه از میراث گرانسنگ فرهنگ و ذخیره انسان ساز تمدن و دانشِ در حال افزایش برخوردار نبودیم . از آن مهم تر، اگر قلم و اهل قلم نبودند امروزه نشانی از نام ملت ها نبود و به درستی گفته اند:

در دفتر زمانه فتد نامش از قلم/ هر ملتی که مردم صاحب قلم نداشت

و چه مسروریم که حتی پیش از زمانی که صنعت چاپ اختراع شود و دانش و قلم از انحصار خارج گردد و همگانی شود، صاحبانِ صاحب قلمی داشته ایم که ارزش و شکوه قلم را به درستی فهم کرده اند و با قلمفرسایی و خلق آثار شگفت انگیز و ماندگار خود ، نام این دیارِ کهن را جاودانه ساخته اند و  برایمان تاریخ  و تمدن و فرهنگی به ودیعه گذاشته اند که همواره از سرچشمه زلال آن روانمان را طراوت می بخشیم و جانمان را جانی تازه ارزانی می داریم.

آری ما فردوسیِ حماسه سرا داشته ایم که با «شاهنامه» و سروده های حماسی اش همچون «ایلیاد و ادیسه هومر»، میراثی سرشار از شور و نشاط و سلحشوری، پیشِ رویمان نهاده است و زبانمان را از هر گزندی مصون داشته است، سعدی شیرین سخن را داشته ایم که با خلقِ "گلستان و بوستان"، بوستانی پر طراوت از شعر و شعور را برایمان به ارمغان آورده است؛ او زبان ما را غنا بخشیده و فهم انسانی ما را دوچندان ساخته است، درست همانگونه که «ویلیام شکسپیر» با هملت و رومئو و ژولیت، فهم و درک بشری را وسعت بخشید.

در تاریخ معاصرمان نیز صاحب قلمانی پرشمار داشته ایم که قلم را ارج نهاده و هر یک به گونه ای «ذهنِ» جویای دانایی ما را فراخ تر از پیش نموده است؛ استاد مطهری با آثار گوناگونش درک اجتماعی ما را گسترش داده و بینش مذهبی ما را به روز نموده است. جلال آل احمد با «مدیر مدرسه» اش لطافت روح ما را فرونی بخشیده است و با «خَسی در میقات» اش ما را با خود به یک سفر معنوی می برد.

نادر ابراهیمی با «یک عاشقانه آرام» ، در وادی پر راز و رمز عشق قلم زده است و همانند علی محمد افغانی در «شوهر آهو خانم» ، غبار از حس زیباشناختی درونمان زدوده و ظرفیت همدلی امان را دوچندان کرده است. همچنین کم نیستند صاحبان قلمی که به برکت قلم توانا و خزانه ذهنی فراخ خویش حماسه 8 سال جنگ تحمیلی را به تصویر کشیده اند و هر یک ابعادی از عظمت مقاومت مردم این دیار را جاودانه نموده اند؛ احمد محمود در «زمین سوخته» روزهای نخست یورش دشمن را قلمی نموده است و خانم حسینی در «کتابِ دا» از مقاومت و تاب آوری و رنج گروهی از آنانی که رنج بردند تا ما رنج نبریم، را برایمان ترسیم نموده است. باری، اینان و انبوه صاحبانِ قلمِ دیگر، با قلم زیبای خویش همچون لئو تولستوی در «جنگ و صلح»، عظمتِ از جان گذشتگی  و انسجام و همدلیِ مردم ایران عزیز را به رخ دنیا کشیده و نشان داده اند که چه سان با قلم می توان بزرگی یک ملت را فریاد زد.

 و اینک نیز بر خود می بالیم که انبوه صاحب قلمانی داریم که ارزش قلم را می دانند و با قلم زیبا و ستودنی خویش تولید دانایی و امنیت و امید می کنند و آینده ای سرشار از شور و شعف و شادابی برای جامعه ترسیم می نمایند.

من از طرف مجموعه فرماندهی انتظامی کشور، این روز را به همه اهالی قلم و عقل و خرد و اندیشه کشورمان تبریک عرض نموده و به آنان دستمریزاد می گویم که با قلم خویش قلب ما را مملو از آرامش می سازند و ذهن ما را از واژگان نیکو پرمی نمایند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر