English

اعضای شورای فرهنگ عمومی فرهنگ مطالعه را در دستور کارخود قرار دهد

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشوربا بیان اینکه توسعه یک شهر و کشور با زیرساخت‌های علمی و مطالعه تحقق می‌یابد، گفت: اعضای شورای فرهنگ عمومی باید نهادینه کردن فرهنگ مطالعه را در دستور کار خود قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری موج از انزلی، حجت‌الاسلام سید حسین شاه‌مرادی در آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی کتابخوانی رضوی و تجلیل از برگزیدگان و حامیان این جشنواره در منطقه آزاد انزلی، فضای مجازی را به دلیل عدم فرهنگ استفاده درست از آن دارای مشکلات زیادی خواند.

وی با بیان اینکه فضای مجازی به‌ویژه در خانواده‌ها مشکلات زیادی ایجاد کرده است، افزود: با ورود فضای مجازی به جامعه و خانواده‌ها میزان مطالعه و علم‌آموزی کاهش یافته است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی با پایین دانستن سرانه مطالعه در کشور، اظهار داشت: ایران با برخورداری از پیشینه فرهنگی و علمی و هنری در زمینه سرانه مطالعه با مشکلاتی مواجه است؛ ایران دارای پیشینه ادبیات و علم‌آموزی خوبی است اما به درستی از آن استفاده نمی شود.

شاه‌مرادی میزان تیراژ تمام روزنامه‌های خبری و ورزشی کشور را پایین دانست و اضافه کرد: تیراژ مجموع نشریات کشور به یک‌ میلیون نسخه نمی‌رسد در حالی که برخی از کشورها تعداد شمارگان یک روزنامه به ۲۳ میلیون نسخه می‌رسد.

وی نهادینه شدن فرهنگ مطالعه در کشور را امری ضروری خواند و یادآور شد: باید با فرهنگ‌سازی مردم را به مطالعه کتاب ترغیب کنیم تا با کتاب بیشتر از تلفن‌های همراه انس بگیرند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم مذکور میزان سرانه مطالعه در کشور را ۱۸ دقیقه عنوان کرد و گفت: در کشورهای دیگر میزان سرانه مطالعه بیش از ۵۰ دقیقه بوده و در ایران از این آمار فاصله بسیار داریم.

مهرداد لاهوتی با اشاره به اینکه در کشور کمتر از ۲۰ میلیون جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی وجود دارد، افزود: این در حالی است که باید کتابخانه‌های عمومی کشور بیش از ۸۰ میلیون جلد کتاب داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: برای رسیدن ایران به چشم‌انداز ۱۴۰۴ که باید جزو ۱۵ کشور برتر دنیا باشیم، نیاز است خلاهای قانونی برطرف و بودجه نیز اصلاح شود.

مدیر عامل منطقه آزاد انزلی نیز در مراسم مذکور افزایش شاخص‌های فرهنگی در این منطقه را مهم خواند و گفت: توجه به زیرساخت‌های فرهنگی در کنار حمایت از برنامه‌های فرهنگی بسیار مهم است.

رضا مسرور اهمیت دادن به امر فرهنگ را در رونق اقتصادی تاثیرگذار دانست و تصریح کرد: نهضت کتابخوانی باید در کشور ایجاد و کتاب وارد سبد روزانه مردم شود که این امر مستلزم برنامه‌ریزی مفصل است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه