English

دانشمندان بررسی کردند؛

آیا منابع آب شیرین جهان در حال تمام شدن است؟

نتایج مطالعه جدید دانشمندان هلندی حاکی از این است که منابع آب شیرین جهان به سمت تمام شدن می‌رود.

آیا منابع آب شیرین جهان در حال تمام شدن است؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، روند کاهش امنیت جهانی آب در سال‌های اخیر به دلیل ترکیبی از تغییرات اقلیمی و افزایش تقاضای آب به دنبال افزایش جمعیت‌ در جهان سرعت بیشتری گرفته و منابع آبی در سراسر دنیا در معرض جدی‌ترین تهدید از ابتدای بشریت هستند.

عدم دسترسی 60 درصد از جمعیت جهان به آب شرب تمیز، سالم و استاندارد، کاهش بارش‌ها،‌ خشک شدن 75 درصد تالاب‌های جهان طی 50 سال اخیر و... همگی نشان دهنده این کاهش جهانی منابع آب هستند.

در همین رابطه یک مطالعه اخیر از دانشمندان هلندی در دانشگاه اوترخت هلند، رابطه بین مصرف آب توسط بخش‌های مختلف و شیوع خشکسالی و موج گرما را بررسی کرده است.

نویسندگان این مطالعه می‌گویند، استفاده از آب برای بخش‌های مختلف(مانند آبیاری، دامداری، خانگی، انرژی و تولید) به دلیل رشد جمعیت جهانی و توسعه اقتصادی در حال افزایش است. علاوه بر این، افزایش فراوانی و شدت خشکسالی، موج گرما و رویدادهای مرکب خشکسالی ـ موج گرما، منجر به کاهش دسترسی به آب و تشدید کمبود آب می‌شود.

همچنین تهدید منابع آب در همه نقاط دنیا به یک اندازه نیست و این مورد در خاورمیانه و شمال آفریقا بیش از سایر نقاط جهان است.

گابریل کاردناس بلزا، نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: رویدادهای شدید آب و هوایی به طور قابل توجهی عادات مصرف آب را در سراسر جهان در طول سی سال گذشته تغییر داده است. همچنین عوامل اجتماعی ـ اقتصادی و برنامه‌های نادرست مدیریت آب به شدت بر منابع آب تأثیر گذاشته است.

محققان هشدار می‌دهند که با ادامه این روند چه درخصوص عوامل طبیعی و چه منبع انسانی، منابع آبی جهان در سال‌هایی نه چندان دور رو به اتمام می‌رود. راه چاره در تطابق با تغییرات اقلیمی و شرایط جهان، کاهش مصرف و مدیریت صحیح منابع آب است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه