English

محمد نظرپور به مناسبت روز جهانی تخم مرغ مطرح کرد:

جلوگیری از آسیب‌های استخوانی با مصرف تخم مرغ

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی همدان به مناسبت روز جهانی تخم مرغ، با اشاره به وضعیت واحدهای مرتبط به تولید تخم مرغ در کشور و استان، از سرانه مصرف تخم مرغ و اینکه می توان با مصرف تخم مرغ از آسیب‌های استخوانی جلوگیری کرد، سخن گفت.

جلوگیری از آسیب‌های استخوانی با مصرف تخم مرغ

به گزارش خبرگزاری موج همدان، محمد نظرپور،  معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی همدان در نشستی به مناسبت روز جهانی تخم مرغ ابراز کرد: مصرف تخم مرغ تاریخچه بلندی دارد و از گذشته‌های دور جایگاه ویژه‌ای در سفره غذای ایرانیان داشته است.

 

جلوگیری از آسیب‌های استخوانی با مصرف تخم مرغ 

محمد نظرپور با بیان اینکه تخم مرغ غیر از موارد خوراکی در مواردی از جمله سفره هفت سین، سفره عقد، شکستن به عنوان‌ چشم زخم، درمان شکستگی و... در بین ایرانیان نقش داشته است افزود: تخم مرغ از معدود غذا‌های کامل به حساب می‌آید و خوردن آن به صورت آب‌پز سالم‌تر است.

وی به مناسبت روز جهانی تخم مرغ با اشاره به اینکه تخم مرغ بیشترین مواد مغذی و بیشترین جذب را در بدن دارد بیان کرد: یک تخم مرغ تمام مواد غذایی مورد نیاز برای تبدیل یک سلول به یک‌ جوجه را دارد.

نظرپور با بیان اینکه تخم مرغ حاوی مواد ویتامین D، A،B6 و کلسیم، روی و ... است افزود: این ماده غذایی 77 کالری و 7.5 گرم پروتئین و تمام اسیدآمینه‌ها را دارد.

تخم مرغ

وی با اشاره به اینکه تخم مرغ حامل کلسترول خوب است و مصرف تخم مرغ باعث کاهش کلسترول بد می‌شود ادامه داد: آنتی‌اکسیدان قوی در زرده تخم مرغ وجود دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه خوردن تخم مرغ به کاهش وزن کمک می‌کند و مصرف تخم مرغ سیری کاذب می‌دهد تصریح کرد: مصرف تخم مرغ برای جلوگیری از آسیب‌های استخوانی مفید است.

وی به مناسبت روز جهانی تخم مرغ با اشاره به اینکه تخم مرغ به عنوان مکمل در زنان باردار برای جلوگیری از ناهنجاری‌های عصبی در نوزاد استفاده می‌شود اضافه کرد: نباید این ماده را از جیره غذایی حذف کنیم.

نظرپور در ادامه تعداد واحد‌های مرغ اجداد تخمگذار کشور را دو واحد با ظرفیت تولید 20 هزار قطعه جوجه مرغ‌های مادر اعلام کرد و افزود: این دو واحد تا 20 سال آینده پاسخگوی نیاز کشور است.

وی با اشاره به اینکه در کشور 21 واحد مرغ مادر تخم گذار وجود دارد ادامه داد: ظرفیت این 21 واحد مرغ تخم گذار مادر یک میلیون و 162 هزار قطعه است و در استان‌های آذربایجان شرقی، البرز، اصفهان، خراسان رضوی، تهران، قم، گیلان و همدان قرار دارند.

تخم مرغ 2

 واحد‌های مرغ تخم‌گذار کشور را یک‌هزار و 834 واحد است

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان افزود: 21 واحد مرغ مادر تخم گذار تا 10 سال آینده پاسخگوی نیاز کشور است.

وی تعداد واحد‌های مرغ تخم‌گذار کشور را یک‌هزار و 834 واحد با ظرفیت 87 میلیون قطعه دانست و بیان کرد: در استان همدان 44 واحد پرورش مرغ تخم‌گذار با یک‌میلیون و 800 هزار قطعه وجود دارد.

نظرپور با اشاره به اینکه یک واحد مرغ مادر تخمگذار با 40 هزار قطعه ظرفیت در استان همدان فعال است ادامه داد: 6 واحد پرورش مرغ پولت با 400 هزار قطعه ظرفیت در حال فعالیت است.

وی با بیان اینکه صدور مجوز برای واحد مرغ تخمگذار بسته شده و اجازه تاسیس مرغداری جدید داده نمی‌شود افزود: تلاش شده بخشی از ظرفیت استان افزایش داده شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه با اشاره به اینکه شهرستان ملایر 14 واحد مرغ تخم گذار با ظرفیت 381 هزار قطعه دارد بیان کرد: شهرستان تویسرکان 451 هزار قطعه ظرفیت تولید در هفت واحد مرغداری دارد.

وی به مناسبت روز جهانی تخم مرغ با اشاره به اینکه مرغداری‌های مرغ تخمگذار همدان یک‌میلیون و 800 هزار ظرفیت دارند اما فقط یک‌میلیون و 100 هزار مرغ پای تولید در سالن‌ها هستند افزود: همیشه افزون‌ بر یک میلیون قطعه مرغ پای تولید داریم.

نظرپور با بیان اینکه از نظر میزان تولید ایران با تولید 987 هزار تن تخم مرغ در کشور رتبه 12 تولیدکننده جهان است تصریح کرد: ایران در قاره آسیا پنجمین تولیدکننده تخم مرغ محسوب می‌شود.

 

سرانه مصرف تخم مرغ در کشور را 11 کیلو معادل 190 عدد است

وی با بیان اینکه 85 درصد تخم مرغ کشور در 13 استان تولید می‌شود و همه استان‌ها تولیدکننده تخم مرغ نیستند ادامه داد: در غرب کشور استان همدان تولیدکننده تخم مرغ است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی شده در سال‌جاری 18 هزار و 500 تن تولید تخم مرغ در استان همدان داشته باشیم افزود: سرانه تولید تخم مرغ بالا‌تر از سرانه مصرف است.

وی سرانه مصرف تخم مرغ در کشور را 11 کیلو معادل 190 عدد دانست و ادامه داد: میانگین سرانه مصرف تخم مرغ در دنیا 18 کیلوگرم است.

نظرپور با بیان اینکه برنامه‌هایی در دست اجر داریم و بهینه‌سازی واحد موجود مرتبا در دستور‌کار قرار دارد افزود: کاهش ضریب تبدیل دان، کاهش تلفات، ترویج بهینه سازی مصرف انرژی و ... از جمله برنامه‌ها است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه