English

سازمان ملل متحد هشدار داد:

افزایش دوباره گرسنگان جهان با تغییرات آب و هوایی و بحران‌های منطقه‌ای

سازمان ملل متحد هشدار داد: میزان گرسنگان جهان اگر چه در یک دهه اخیر تا حدودی کاهش یافت اما روند افزایشی آن دوباره آغاز شده که عامل اصلی آن جنگ‌های منطقه‌ای و تغییرات آب و هوایی است.

افزایش دوباره گرسنگان جهان با تغییرات آب و هوایی و بحران‌های منطقه‌ای

به گزارش خبرگزاری موج، جدیدترین گزارش سازمان ملل متحد که امروز منتشر شد حاکی از این است که پس از کاهش‌های یک دهه گذشته تعداد گرسنگان جهان در حال حاضر رو به افزایش است. در سال 2016، 815 میلیون نفر معادل 11 درصد جمعیت جهان شب‌ها گرسنه سر بر بالش می‌نهادند و سو تغذیه به اشکال مختلف سلامتی میلیون‌ها نفر در جهان را تهدید می‌کند.

بر اساس بیانیه تغذیه و امنیت غذایی در جهان میزان گرسنگان جهان نسبت به سال گذشته 38 میلیون نفر افزایش یافته که عمدتاً به دلیل خشونت‌های منطقه‌ای و تغییرات آب و هوایی بوده است. حدود 155 میلیون کودک زیر 5 سال نسبت به سنشان بسیار کوتاه هستند. در حالی که 52 میلیون کودک نیز از وزن بسیار کمتری نسبت به قدشان برخوردارند.

همچنین برآوردها نشان می‌دهد 41 میلیون کودک در حال حاضر اضافه وزن دارند. کم‌خونی در بین زنان و اضافه وزن در بین بزرگسالان بسیار نگران‌کننده شده است. این مسائل نگران‌کننده نه تنها به دلیل خشونت‌های منطقه‌ای و تغییرات آب و هوایی است بلکه تغییر عادت‌های تغذیه‌ای و نیز وضعیت اقتصادی پایین هم مزید علت شده است.

این گزارش ملل متحد نخستین ارزیابی درباره امنیت غذایی درباره امنیت غذایی است که پیش از دستور کار این سازمان برای کاهش میزان گرسنگان جهان تا سال 2030 قرار است اجرایی شود.

در این گزارش رئیس خواروبار جهانی (فائو) اعلام کرد: تغییرات آب و هوایی و جنگ‌های منطقه‌ای به عنوان عامل کلیدی افزایش گرسنگی و سو تغذیه مطرح شده است. طی دهه گذشته جنگ‌های منطقه‌ای افزایش یافته و وضعیت را بغرنج و بحرانی کرده است.

همچنین سازمان‌های بین‌المللی نظیر صندوق بین‌المللی توسعه کشاورز ی (IFAD)، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، برنامه غذایی جهانی (WFP) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) تأکید کردند که بخش زیادی از ناامنی غذایی و سوءتغذیه کودکان در مناطقی که درگیر جنگ و کشمکش هستند اتفاق می‌افتد.

آنها اعلام کردند اینها زنگ هشداری است که ما نمی‌توانیم آن را انکار کنیم، ما نمی‌توانیم به گرسنگی در جهان پایان دهیم و نمی‌توانیم به گرسنگی و سوءتغذیه تا پایان سال 2030 پایان دهیم مگر اینکه تمامی عوامل ایجادکننده این وضعیت را به درستی بررسی کنیم.

قحطی در بخشی از سودان جنوبی به مدت چندین ماه در اوایل سال 2017 اتفاق افتاد و این یک ریسک بالایی است که می‌تواند در مناطقی که درگیر جنگ هستند به ویژه شمال نیجریه، سومالی و یمن نیز اتفاق بیفتد.

این مسئله در مناطقی که خشکسالی و سیلاب‌های مرتبط با پدیده آب و هوایی ال‌نینو دارند و مناطقی که وضعیت پایین اقتصادی دارند، امنیت غذایی و سوءتغذیه بسیار وخیم و نگران کننده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی